وزیر نفت: آمادگی ایران برای افزایش عرضه نفت به بازار

به گزارش لوکو، تهران (پانا) - وزیر نفت با بیان اینکه چنانچه مصرف کنندگان دنیا از سطح کنونی قیمت و میزان عرضه نفت ناراضی هستند برترین پیشنهاد من به آنها، لغو هرچه سریع تر تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران است، گفت بازار دنیای نیازمند افزایش عرضه نفت ایران است و ایران آمادگی دارد در سریع ترین زمان ممکن، میزان عرضه خود به بازارهای دنیای را افزایش دهد.

وزیر نفت: آمادگی ایران برای افزایش عرضه نفت به بازار

جواد اوجی پس از سرانجام بیست و پنجمین نشست وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک پلاس اظهار کرد: تصمیم امروز نشست وزارتی اوپک پلاس ادامه تصمیم ماه پیش مبنی بر ادامه افزایش فراوری روزانه 400 هزار بشکه نفت در روز برای ماه مارس 2022بود که با توجه به گزارش کمیته فنی و ارزیابی های کارشناسان از منظره اقتصاد دنیا و متغیرهای معین کننده در وضع عرضه و تقاضای دنیای نفت در سال 2022 کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس همگی در تصمیم به افزایش فراوری 400 هزار بشکه ای اشتراک نظر داشتند. البته اوپک پلاس دوباره بر رصد و نظارت مداوم و منظم خود بر تحولات بازار و انجام هرگونه اقدام لازم برای حفظ ثبات حاکم بر بازار نفت تأکید کرد و همگی کشورها به کوشش های جمعی خود برای حفاظت از دستاوردهای این توافق ادامه خواهند داد.

وی در ارزیابی خودش از شرایط حاکم بر بازار نفت اظهار کرد: بر اساس تازه ترین آمار و گزارش های منتشر شده، به لطف بهبود شاخص های مالی در دنیا به ویژه اقتصادهای بزرگ مصرف کننده نفت و پایبندی مناسب کشورهای عضو اوپک پلاس که در ماه نوامبر به حدود 122 درصد رسید، بازار دنیای نفت با وجود بعضی از نگرانی ها درباره شیوع سویه اُمیکرون، در جهت رضایت بخش برای توازن و ثبات در حال حرکت است و کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس نیز از شرایط کنونی رضایت دارند و کوشش جمعی همه فراوری کنندگان، بر حفظ و پایدار کردن ثبات کنونی بازار نفت متمرکز شده است.

اوپک پلاس به تعهد خود برای حفظ و تقویت این ثبات ادامه می دهد

وزیر نفت درباره اینکه بعضی مؤسسه ها و نهادهای بین المللی افزایش قیمت نفت تا 100 دلار برای هر بشکه را پیش بینی کردند، نظر شمادر این زمینه چیست، شرح داد: اصولا، کارکرد و هدف اوپک، قیمت گذاری در بازار نفت نیست. قیمت دنیای نفت بر اساس مجموعه ای از شاخص های عرضه و تقاضای دنیای معین می گردد و همه کشورهای عضو ائتلاف اوپک پلاس، خواستار سطح قیمتی مناسب برای فراوریکنندگان، مصرف کنندگان و اقتصاد دنیای هستند. فراوریکنندگان اوپک پلاس از ثبات نسبی حاکم بر بازار رضایت دارند و به کوشش و تعهد خود برای حفظ و تقویت این ثبات ادامه می دهند.

اوجی ادامه داد: با این حال، چنانچه مصرف کنندگان دنیا به ویژه اقتصادهای بزرگ از سطح کنونی قیمت و اندازه عرضه نفت ناراضی هستند و آن را به ضرر منافع خود می دانند، برترین پیشنهاد من به آنها، لغو هرچه سریع تر تحریم های یکجانبه و ظالمانه آمریکا علیه ایران و باز کردن فضا برای بازگشت فراوری ایران با حداکثر توان به بازارهای دنیای است.

وی با تأکید بر اینکه بی شک، بازار دنیای نیازمند افزایش عرضه نفت از سوی ایران است و ما آمادگی داریم در سریع ترین زمان ممکن، اندازه عرضه نفت خود به بازارهای دنیای را افزایش دهیم، اظهار کرد: همانگونه که در گفت وگوهای پیشین خود نیز اشاره کردم مسئله بحران انرژی و گاز در اروپا یک مسئله جدی است که به جز با همکاری میان فراوریکنندگان بزرگ منابع هیدروکربوری قابل حل و فصل نیست و جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین فراوری کنندگان نفت و گاز در سطح دنیا و با تکیه بر ظرفیت های بزرگ منابع هیدروکربوری و توان فراوری خود آمادگی دارد تا در این زمینه وارد عمل گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2033

به "وزیر نفت: آمادگی ایران برای افزایش عرضه نفت به بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر نفت: آمادگی ایران برای افزایش عرضه نفت به بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید