هدفمان در نمایشگاه مجازی کتاب تبدیل فضای مجازی به تالار گفت وگو و نمایش آثار برای فعالان عرصه نشر بین الملل است

به گزارش لوکو، به گزارش خبرنگاران ، با تصمیم معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از اول تا ششم بهمن ماه برگزار می گردد. تجربه ای جدید که با همه ملاحظات و با هدف پاسخ به دغدغه اهالی نشر شکل گرفته و پیش بینی می گردد با شور و استقبال مشابه نمایشگاه فیزیکی به تجربه ای ماندگار تبدیل گردد.

هدفمان در نمایشگاه مجازی کتاب تبدیل فضای مجازی به تالار گفت وگو و نمایش آثار برای فعالان عرصه نشر بین الملل است

بخش بین الملل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، متولی برگزاری برنامه های بخش بین الملل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران است. به گفته شیوا وکیل نسلیان، مدیر امور نمایشگاه های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، به طور کلی فعالیت های بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در دو محور و با پنج رویکرد برنامه ریزی شده است.

وی در گفت و گو با ایبنا به تشریح این دو رویکرد شامل دیجیتال رایت سنتر و رویدادهای بین المللی مجازی و اهداف پرداخته است.

برای بخش بین الملل نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران چه برنامه ریزی هایی اجرا شده است؟

نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برای نخستین بار به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار خواهد شد و این در حالی است که هنوز این فضا برای دست اندرکاران و فعالان حوزه صنعت نشر همچنان تا حدودی ناشناخته است؛ ولی امیدواریم با برنامه ریزی صحیح، بتوان در بخش بین الملل بستری را فراهم آورد تا فضای مجازی را به تالار گفت وگو و نمایش آثار برای فعالان عرصه نشر بین الملل تبدیل کرد تا به همان اندازه نمایشگاه فیزیکی، بتوانند دراین فضا نیز فعالیت نمایند و آثار خود را به دیگر کشورها معرفی نمایند.

به طور کلی فعالیت های بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در دو محور و با پنج رویکرد برنامه ریزی شده است.

محور اول برنامه ریزی شده در بخش بین الملل، دیجیتال رایت سنتر است که این بخش با بهره گیری از تجربیات حضور در عظیمترین نمایشگاه های مجازی کتاب جهان، مانند فرانکفورت و پکن و گوادالاخارا و غیره و استفاده از نظرات ارزشمند فعالان حوزه صنعت نشر کشور برای اولین بار به طراحی و اجرای اولین رایت سنتر دیجیتال در نمایشگاه مجازی کتاب تهران اقدام نموده است.

رایت سنتر یا همان مرکز تبادل حق امتیاز، یک بستر پویا و نمایشگاهی(غیر فروشگاهی) است که برای ناشران، آژانس های ادبی، فعالان صنعت نشر ایرانی و سایر کشورها این امکان را مهیا می نماید تا به نمایش، گفت وگو و مذاکره درباره تبادل رایت پرداخته و زمینه ارتباطات حرفه ای بین ناشران را فراهم آورد؛ از مهم ترین اهداف آن معرفی و نمایش بهتر ظرفیت ها و قابلیت های صنعت نشر کشورها به فعالان این حوزه است.

بخش رایت سنتر در سه رویکرد نشر بین المللی آثار داخلی، نشر بین المللی آثار خارجی و تبادلات جنبی نمایشگاهی تمرکز خواهد داشت.

هدف اصلی در رویکرد نشر بین المللی آثار داخلی، معرفی وشناسایی ظرفیت های کتاب وآثار ایرانی که قابلیت عرضه در بازار های بین المللی را دارند خواهد بود و هدف در رویکرد نشر بین المللی آثار خارجی، شناسایی ظرفیت های موجود حوزه نشر در کشورهای مختلف که قابلیت بهره برداری در ایران را دارند خواهد بود. همین طور در رویکرد تبادلات جنبی نمایشگاهی، توسعه ارتباطات دوجانبه و یا چندجانبه مانند تبادل غرفه و تفاهم نامه های حوزه کتاب و غیره مدنظر است که به ارتقا صنعت نشر کشورها یاری می نماید.

محور دوم که بخش بین الملل نمایشگاه مجازی تهران به آن توجه نموده است، رویدادهای بین المللی مجازی با دو رویکرد برنامه های آنلاین و برنامه های آفلاین برای حضور ناشران، نویسندگان، مترجمان و شخصیت های فرهنگی و علمی کشورهای مختلف به صورت مجازی در قالب گفت وگوهای دوجانبه و چندجانبه در بستر وبینار فراهم می آورد و در این بخش از نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نوعی کوشش می شود، راه جهانی شدن صنعت نشر جمهوری اسلامی ایران با پیش­بینی برنامه هایی نظیر برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی حوزه نشر بین الملل هدفمند و هموار شود تا فرصت معرفی و بهره مندی از طرح های حمایت از ترجمه و نشر آثار بین المللی نیز جهت تعامل سازنده ناشران و آژانس های ادبی فراهم شود.

حضور ناشران و آژانس های ادبی در بخش بین الملل چگونه است؟

همانگونه که اشاره شد، در دیجتال رایت سنتر کوشش می شود با حضور نهادها و مراکز مختلف فرهنگی، ناشران، آژانس های ادبی و نهادهای مستقل داخلی و خارجی، نویسندگان، مترجمان و تصویرگران، و هم چنین سایر متخصصان حوزه نشر، به شناساندن و گسترش صنعت نشر کشوریاری شود؛ به نحوی که زمینه توسعه نشر داخلی و بین المللی آثار ایرانی فراهم شود و این مهم تا زمانی که ناشران و آژانس های ادبی کشوراز یک سو و دست اندرکاران حوزه نشر خارجی از سویی دیگر حضور فعال نداشته باشند مهیا نمی شود لذا از ناشران و آژانس های ادبی بین المللی در داخل و خارج دعوت بعمل آمده است تا در این بخش به معرفی آثار خود بپردازند.

همین طور شاهد همکاری های خوبی از سوی ناشران و آژانس های ادبی در بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران هستیم. تا آنجا که بعضی از ناشران و آژانس های ادبی علاوه بر ثبت نام در بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران، زمینه حضور بعضی دیگر از ناشران فعال بین المللی خارجی را نیز در این رویداد عظیم فرهنگی و رویدادهای جنبی نمایشگاه فراهم آورده­اند.

یکی از امکانات اصلی برای تعامل سازنده و موثر ناشران و آژانس های ادبی در نمایشگاه های مجازی کشور های مختلف در امسال، ایجاد فرصت برای گفت و گو در فضای مجازی بود. درباره این امکان در نمایشگاه مجازی کتاب تهران شرح دهید؟

برای اولین بار تالار گفت وگو بین المللی پنج ناشر یا آژانس بین المللی (5 IPLA + 5 IPLA) در بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران برنامه ریزی شده است که برای حضور بهتر ناشران و آژانس های ادبی ایرانی در نمایشگاه های جهانی کتاب وتعامل با فعالان حوزه نشر جهانی است. یکی مهمترین مختصات این برنامه، ایجاد فرصت گفت وگوی رودر رو و یا حضور در نشست های بین المللی مجازی است که به دنبال ایجاد نقشه راه مناسبی برای حضور فعالین صنعت نشر در نمایشگاهای فیزیکی که امسال به دلیل شیوع پاندامی کرونا این امکان مانند سال های گذشته فراهم نبوده است خواهد بود. در پلتفرم تالار گفت وگو پنج ناشر یا آژانس ادبی بین المللی ایران در مقابل پنج ناشر یا آژانس ادبی بین المللی خارجی به صورت آنلاین به تبادل، تفاهم و اشتراک نظر و ادامه همکاری ها خواهند پرداخت.

با توجه به برنامه ریزی های که از ماه های قبل از سوی بخش بین الملل نمایشگاه مجازی کتاب تهران اجرا شده، از ظرفیت­های نهادهای فعال فرهنگی کشور ازجمله سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه بهره گرفته شد و با اتمام مهلت ثبت نام شاهد حضور کشورها و ناشران فعال بین المللی از پنج قاره جهان بودیم که بعضی از آن ها برای اولین بار در این نمایشگاه حضور خواهند داشت که متعاقبا اطلاعات تکمیلی در این خصوص اعلام خواهد شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1385

به "هدفمان در نمایشگاه مجازی کتاب تبدیل فضای مجازی به تالار گفت وگو و نمایش آثار برای فعالان عرصه نشر بین الملل است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هدفمان در نمایشگاه مجازی کتاب تبدیل فضای مجازی به تالار گفت وگو و نمایش آثار برای فعالان عرصه نشر بین الملل است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید