نمایش نشان هایی از 40 کشور دنیا در نمایشگاه گوملِ بلاروس

به گزارش لوکو، نمایشگاهی با عنوان نشان های کشورهای دنیا با همکاری موزه تاریخ لتونی در موزه - پارک ماگیلوف در تاریخ هجدهم اوت افتتاح می گردد. در این نمایشگاه صد و بیست مدال و نشان از کشورهای آفریقا, آسیا, اروپا و آمریکای شمالی و جنوبی به چشم می خورد.

نمایش نشان هایی از 40 کشور دنیا در نمایشگاه گوملِ بلاروس

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، بلاروس سال هاست که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی کشوری مستقل با سابقه فرهنگی معین است.

موزه ادبی ماکسیم باگدانوویچ سی و پنج سال پیش در مینسک ایجاد شد

سی و پنج سال پیش در تاریخ بیست و سوم 1981 در مینسک موزه ادبیات ماکسیم باگدانویچ پایه گذاری شد و در تاریخ هشتم اکتبر 1991به مناسبت صدمین سالروز تولد شاعر بلاروسی ماکسیم آداموویچ باگدانویچ بازگشایی شد.

این موزه مرکزی به منظور جمع آوری, ذخیره سازی, مطالعه و حفظ میراث فرهنگی ادبی بلاروس بنیانگزاری شده است. با بازدید از این موزه می توان به نحوه زندگی این شاعر بزرگ و عقاید معنوی و دنیای روحانی او پی برد. دکور داخلی موزه به سبک مدرن ساخته شده است و بعضی قسمت های آن مشابه سبک اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم می باشد.

تمام اشیای موجود در این موزه مربوط به یک دوره خاص از زندگی شاعر است و متخصصان معتقدند که این آثار به دوره خلق مجموعه اشعار تاج گل باز می گردد. (مجموعه اشعار تاج گل اثر معروف ماکسیم باگدانوویچ در سال های 1909 تا 1912 نوشته شده و در سال 1914 به چاپ رسیده است. - مترجم).

این موزه ادبی دو شعبه در بلاروس دارد. یکی از آنها در مینسک و دیگری در روستای راکوتوشینا در شهر مالادچنا قرار گرفته است.

بازگشایی نمایشگاه آثار هنری میخاییل ساویتسکی در موزه جنگ دنیای

آثار نقاشی این نقاش مردمی بزرگ بلاروسی با نام ارقام روی قلب به موزه تاریخ جنگ دنیای پیوست و آثار موجود در این موزه را افزایش داد. چرا که در هر یک از آثار او بخشی از جنگ به چشم می خورد و احساسات نقاش در تمامی صحنه های این نقاشی ها به چشم می خورد. در این باره گالینا پاولووسکایا سرپرست بخش منابع تصویری و نوشتاری این موزه خبر می دهد.

بازدیدنمایندگان می توانند از شانزده اثر هنری این هنرمند معروف بازدید نمایند. این آثار چندی پیش در نمایشگاه هنری این هنرمند به نمایش در آمده بود و اکنون تصمیم بر این است که این آثار تاریخی در موزه نگهداری شوند.

این هنرمند هدف از خلق این آثار را آشنا کردن جوانان با بهبهه جنگ و حال و هوای آن روزها بیان نمود و اینکه جوانان باید بدانند در دوره جنگ چه بر سر نیاکان آنها آمده است.

ثبت تاریخ سینمایی شهر گرودنو در یکی از خیابان های این شهر

به گفته ویکتور لیشوویچ معاون رئیس کمیته اجرایی شهر گرودنو در یک اقدام فرهنگی تاریخ سینمایی این شهر در یکی از خیابان های آن ثبت و نگهداری خواهد شد.

وی اضافه کرد: به منظور حمایت از ایده شهروندان برای ایجاد یک فضای اختصاصی برای فیلم های مختلف ساخته شده در این شهر این اقدام صورت خواهد گرفت. شهر گرودنو به دلیل دارا بودن نقاط تاریخی و دیدنی, دریاچه ها و میراث فرهنگی بسیار مورد علاقه کارگردانان فیلم های مختلف قرار داشته و دارد و برای همین به منظور ثبت این وقایع ما تصمیم به چنین اقدامی گرفتیم. در حال حاضر مشغول پردازش این ایده هستیم و قصد داریم یکی از بخش های مرکزی و مهم شهر که در تمامی فیلم های که ساخته شده اند به چشم می خورد را وقف این کار کنیم. همچنین در این باره پیشنهاداتی در زمینه به کار بردن نشانه ها و نماد ها و مجسمه هایی از آثار و حتی ستاره های فیلم ها ارائه شده است. بر اساس منابع خبری تا به امروز در منطقه گرودنو پنجاه فیلم ساخته شده است.

شروع پروژه نقاشی و مجسمه سازی در فضای باز در شهر مالادچنا

این پروژه بین المللی فرهنگی با عنوان مالادچنا آرت - 2016 و نمایشگاه آزاد سنگ ها این بار در شهر مالادِچنا برگزار می گردد و در آن هنرمندان در فضای باز به خلق اثر می پرداند.

افتتاحییه هر دو برنامه به طور همزمان امروز ساعت نه صبح صورت می گیرد. یکی از علل انتخاب شهر مالادچنا برای برگزاری این پروژه فرهنگی انتخاب این شهر در سال 2016 به عنوان پایتخت فرهنگی جمهوری بلاروس است.

در این برنامه هنرمندانی از بلاروس, ارمنستان و چین شرکت می نمایند و درمدت دو هفته آثار خود را به نمایش می گذارند. بعضی از آثار این هنرمندان به شهر هدیه می گردد و در موزه نگهداری خواهد شد. در روز چهارم اوت برای هنرمندان جوان و علاقه مندان به هنر نقاشی و مجسمه سازی کارگاه های آموزشی توسط این اساتید برگزار خواهد شد. گفتنی است که مجسمه سازان به مدت یک ماه کامل به خلق اثر می پردازند.

همچنین برای بازدیدنمایندگان هر دو پروژه یک بازدید عمومی از شهر مالادچنا, نـِسویز و چند نقطه دیگر تدارک دیده شده است.

نمایشگاهی از کارت پستال های رنوآر در ویتبسک

به همت دو علاقه مند آثار نقاش معروف رنوار نمایشگاهی از آثار کارت پستالی این هنرمند بزرگ در معرض دید عموم قرار گرفته است.

این نمایشگاه که با نام هنرمند خوشبختی در موزه این شهر بازگشایی شده است شامل دویست و هشتاد و شش کارت پستال از این هنرمند فرانسوی است که اغلب این آثار مربوط به دوران بعد از جنگ می باشد. به گفته متصدیان این پروژه فرهنگی هدف از برگزاری این نمایشگاه آشنا کردن بازدیدنمایندگان با آثار رنوآر است.

یـِلِنا ایرموس می گوید: اولین بار با آثار رنوار در اینترنت و کاملا به طور تصادفی آشنا شدم زمانی که در اینترنت به دنبال تصاویری برای تحقیق دانشگاهی خود بودم. اولین اثری که نظر من را به خود جلب کرد تابلوی نقاشی با عنوان بر روی بالکن بود و بعد از دیدن آن با جستجو در اینترنت دیگر آثار این هنرمند را دیدم. تا به امروز آثار هنری شاد و پرانرژی و زیبا به اندازه این تصاویر ندیده ام.

ایده برگزاری این نمایشگاه از مدت ها قبل در ذهن آنها شکل گرفته بود و اما تنها به دلیل مسائل اقتصادی قادر به بازگشایی نمایشگاه نبودند تا به امروز به یاری یکی از علاقه مندان آثار فرهنگی این آرزو از قوه به فعل رسید. این نمایشگاه که در موزه این شهر است تا تاریخ چهارم سپتامبر در معرض دید عموم خواهد بود.

باستان شناسان از کشف باارزشی در نزدیکی قلعه میر خبر می دهند

در کاوش های اخیر باستان شناسان و محققان تاریخی در منطقه کارِلیتس در نزدیکی قلعه معروف میر جایی که در گذشته در اواخر قرن شانزدهم قلعه سوِتاپولک قرار داشت اشیا و نمونه هایی تاریخی و باستانی که گویای فرهنگ و تاریخ آن دوره است یافته اند. این پروژه به سرپرستی ایرینا گانـِتسکایا محقق ارشد آموزشگاه ملی تاریخ در دست کار است. کاوشگران به طور کاملا اتفاقی پیروز به یافتن قطعاتی از ساختمان متعلق به اواخر قرن شانزدهم و شروع قرن هفدهم شدند.

در مراحل مختلف کار آنها پیروز به یافتن اشیا مهم باستان شناسی شدند. از آن جمله می توان به قطعات سفالی و سرامیکی, جمجمه و آجرهای آن موقع اشاره نمود.

از شروع کاوشگری ها تا به امروز محققان پیروز به آنالیز و جستجو در مساحتی به وسعت دویست متر مربع شده اند. در حقیقت اشیا به دست آمده در این کاوشگری ها محقق شدن قرارداری است که در دسامبر سال 2015 بین آموزشگاه تاریخ بلاروس و موزه مجموعه میر در زمینه همکاری دو جانبه به امضا رسیده بود.

مجموعه میر در واقع بنایی منحصر به فرد از فرهنگ ملی بلاروس است که در سال دوهزار میلادی در فهرست میراث فرهنگی یونسکو قرار گرفته است.

برگزاری مسابقه ادیبان جوان برای اولین بار

النا پاولووا رئیس امور چاپ و نشر و تجارت کتاب وزارت اطاعات رسانی از برگزاری مسابقه ای فرهنگی با عنوان گل پامچال بین ادبیات دانان جوان خبر می دهد.

به گفته او مهلت ارسال آثار ادبی در قالب شعر و داستان کوتاه برای شرکت در این مسابقه تا سی ام اکتبر است که در آن جوانان بین هجده تا سی سال با ملیت بلاروسی و غیر بلاروسی آثار ادبی خود که تا کنون در هیچ جایی به چاپ نرسیده است و در هیچ مسابقه ای شرکت داده نشده است را می توانند به آدرس الکترونی این وزارتخانه ارسال نمایند.

هیئت داوران که متشکل از هشت نفر است با تایید وزارت اطلاع رسانی بلاروس و از میان نمایندگان سازمان های دولتی و سازماندهی های هنری در زمینه چاپ و انتشار آثار هنری انتخاب شده اند. برنده این مسابقه کسی است که در مجموع بالاترین امتیاز را از هیئت داوران به دست آورده باشد و از این افراد در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب که در فوریه سال 2017 در مینسک برگزار می گردد تقدیر به عمل می آید و دیپلم افتخار به آنها اعطا می گردد و به عنوان مولفان برترین آثار ادبی معرفی می شوند.به گفته النا پاولووا تصمیم بر این است که این مسابقه هر ساله در بلاروس برگزار گردد.

فرهنگی ترین شهرهای بلاروس انتخاب می شوند

به گفته ایرینا دریگا معاون اول وزیر فرهنگ بلاروس شهرها و روستاهای بلاروس برای کسب نام شهر فرهنگی بلاروس در سال 2016 در تکاپو هستند.

به طور کلی باید گفت که در وهله اول شهرها و روستاهایی که نقش بسزایی در بالا بردن سطح فرهنگ و در واقع فرهنگ سازی جامعه و به دنبال آن بالا بردن سطح گردشگری در کشور مدنظر قرار خواهند گرفت. درخواست ها از شهر و نقاط مختلف تا تاریخ سی و یکم اوت جمع آوری می گردد وبه وزارت فرهنگ بلاروس ارسال می شوند. در ماه اکتبر هیئت داوران برندگان این مسابقه را اعلام خواهند کرد.

به گفته معاون اول درواقع نقش اصلی در انتخاب بهترین ها بر عهده کمیته اختصاصی است که به نقاط مختلف سفر نموده و به نکات مختلف هر شهر و روستا امتیاز می دهند و در نهایت با شمارش امتیازها و ارائه آن به هیئت داوران برنده معین می گردد. نتایج رقابت ها در تاریخ پانزدهم فوریه سال 2017 اعلام خواهد شد.

به نمایش در آمدن نشان هایی از 40 کشور دنیا در نمایشگاه گومل

نمایشگاهی با عنوان نشان های کشورهای دنیا با همکاری موزه تاریخ لتونی در موزه - پارک ماگیلوف در تاریخ هجدهم اوت افتتاح می گردد.در این نمایشگاه صد و بیست مدال و نشان از کشورهای آفریقا, آسیا, اروپا و آمریکای شاقتصادی و جنوبی به چشم می خورد. در این نمایشگاه بازدید نمایندگان می توانند نشان های امپراطری های رچی پاسپالیتا, و روسیه را از نزدیک ببینند و از دیگر نمونه ها میتوان به مدال های شوروی سابق و آلمان ها از زمان جنگ دنیای و حتی مدال قلب سرخ آمریکا, مدال صلیب جنوبی برزیل و مدال های زمان نیکلای دوم اشاره نمود.

این نمایشگاه با حمایت وزارت فرهنگ لتونی برگزار می گردد. این نمایشگاه موجبات تحکیم ارتباطات میان کشورهای همسایه در زمینه فرهنگ و تاریخ را فراهم می نماید.

منبع: تسنیم
انتشار: 11 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 789

به "نمایش نشان هایی از 40 کشور دنیا در نمایشگاه گوملِ بلاروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش نشان هایی از 40 کشور دنیا در نمایشگاه گوملِ بلاروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید