طرز تهیه گوجه شور مشهدی ، گوجه شور 3 روزه به روش بازاری

به گزارش لوکو، تا حالا گوجه شور مشهدی درست نموده اید؟ گوجه شور یکی از چاشنی ها و شوریجات محبوب ایرانی ها است و اصالت آن به شهر مشهد برمی گردد. مشهدی ها علاوه بر ، گوجه شور یا ترشی گوجه را هم در کنار غذا سرو می نمایند و بین مردم این شهر، هواداران زیادی دارد. گوجه شور معمولا با گوجه های ریز معمولی و سفت، درست می گردد. در این مقاله از در ما طرز تهیه گوجه شور مشهدی به چند روش و نکات خوشمزه شدن گوجه شور و بالا بردن ماندگاری گوجه شور را به شما آموزش خواهیم داد.

طرز تهیه گوجه شور مشهدی ، گوجه شور 3 روزه به روش بازاری

مواد لازم برای تهیه گوجه شور مشهدی

مواد اولیهمقدار مورد احتیاج
گوجه فرنگی ریز1 کیلوگرم
آب1 لیتر
نمک6 قاشق غذاخوری
سیر1 بوته
فلفل سبز شیرین یا تندچند عدد
سبزی خشک یا تازه شوید و مرزهبه مقدار دلخواه یا چند شاخه

مدت زمان آماده سازی مواد: 30 دقیقه

مدت زمان مورد احتیاج برای رسیدن گوجه شور: 3 تا 4 روز

مراحل طرز تهیه گوجه شور ساده به روش مشهدی

گوجه شور یکی از چاشنی های بسیار خوشمزه و متداول برای سرو در کنار انواع غذاهای پلویی یا برنج و خورشت است. در ادامه می توانید مراحل طرز تهیه گوجه شور ساده به روش مشهدی ها را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: گوجه ها را آماده کنید

ابتدا گوجه فرنگی ها را بشویید و کلاهک سبز آنها را به آهستگی جدا کنید تا گوجه ها زخم یا سوراخ نشوند. گوجه های شسته شده را در آبکش بریزید تا آب اضافه خود را از دست بدهند. سپس گوجه ها را با یک پارچه نخی تمیز کاملا خشک کنید تا هیچ رطوبتی روی آنها نماند.

مرحله دوم: بقیه مواد شور را آماده کنید

اگر از سبزی تازه استفاده می کنید، شوید و مرزه را بشویید و آنها را کاملا خشک کنید. اگر از سبزی خشک استفاده می کنید، دیگر احتیاجی به این کار نیست. می توانید به مقدار 1 قاشق غذاخوری شوید و 1 قاشق غذاخوری مرزه خشک بهره ببرید.

سیرها را پوست بگیرید، بشویید و کاملا خشک کنید. فلفل ها را هم بشویید و خشک کنید. می توانید فلفل های تازه را خرد کنید یا از فلفل تند خشک بهره ببرید.

در صورت تمایل می توانید انواع سبزی خشک را به روش های خرید یا اینترنتی از فروشگاه های زنجیره ای بخرید.

مرحله سوم: آب نمک را آماده کنید

در یک قابلمه 1 لیتر آب را بریزید و نمک را به آن اضافه کنید. قابلمه حاوی آب نمک را روی شعله گاز بگذارید و اجازه دهید آب آغاز به جوشیدن کند. آب نمک را با قاشق هم بزنید تا دانه های نمک، کاملا ذوب و در آب حل شوند. چند دقیقه بعد که نمک ها در آب حل شدند، شعله را خاموش کنید. اجازه دهید آب نمک از دما بیفتد و سرد گردد.

برای خرید انواع نمک دریا و معمولی می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: مواد گوجه شور را در شیشه بریزید

بطری های شیشه ای را که برای درست کردن شور در نظر گرفته اید، به خوبی بشویید تا هیچ آلودگی در آنها نماند. سپس آنها را خشک کنید تا هیچ رطوبتی نداشته باشد.

سپس به مقدار 1/3 از حجم بطری را گوجه فرنگی بریزید. روی گوجه ها را چند حبه سیر و مقداری سبزی و یکی، دو فلفل بریزید. دوباره یک لایه گوجه بریزید و یک لایه از سبزی، سیر و فلفل، در آخر گوجه ها را اضافه کنید تا گوجه ها و دیگر مواد شور گوجه تمام شوند.

مرحله پنجم: آب نمک را اضافه کنید

در آخر آب نمک را روی گوجه فرنگی ها بریزید. در حدی که آب نمک روی مواد را کاملا بپوشاند. سپس یک پلاستیک فریزری روی دهانه بطری شیشه ای بگذارید و درب بطری را کاملا محکم ببندید تا هیچ منفذی در آن باقی نماند.

مرحله آخر: صبر کنید شور گوجه مشهدی برسد

سپس بطری گوجه شور مشهدی را در جای خنک و تاریک قرار دهید تا شور به مدت 3 تا 4 روز بماند و آماده گردد. یادتان باشد اگر شور گوجه، به مدت 1 هفته تا 10 روز بماند، شور بیشتر می رسد اما شور گوجه مشهدی در عرض سه الی چهار روز هم آماده خوردن است. بعد می توانید گوجه شور را در کنار انواع غذاها سرو کنید.

ضمناً شما می توانید انواع را به روش های اینترنتی و حضوری از فروشگاه های بخرید.

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه شور گوجه مشهدی به روش های دیگر

روش تهیه گوجه شور با سرکه

بعضی مواقع در تهیه گوجه شور، از کمی سرکه هم استفاده می گردد. سرکه سفید برای تهیه گوجه شور با سرکه مناسب تر است. این روش تهیه گوجه شور مشهدی، برای کسانی مناسب است که می خواهند همزمان از طعم نمکی و سرکه ای شور گوجه لذت ببرید.

در این صورت باید مقدار نمک را کمتر در نظر بگیرید. مثلا به ازای 1 لیتر آب نمک، به مقدار نصف لیوان دسته دار فرانسوی سرکه سفید بریزید، کافی است. مقدار شوری را هم در حدی بگیرید که زبان را نسوزاند ولی به مقدار کافی شور باشد. بقیه مراحل را مانند روش بالا دنبال کنید.

برای خرید انواع سرکه می توانید از فروشگاه های به روش های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

روش تهیه شور گوجه با آب گوجه

گاهی اوقات از آب گوجه هم در طرز تهیه گوجه شور استفاده می گردد. در این صورت، از مقدار آب کم نموده و به همان مقدار، آب گوجه فرنگی اضافه کنید. آب گوجه را همراه با آب نمک بجوشانید و نمک یا کمی سرکه هم اضافه کنید. سپس این مخلوط را روی گوجه ها بریزید و با آن شور گوجه را مانند روش بالا دنبال کنید.

نکات مهم در طرز تهیه گوجه شور مشهدی

  • برای تهیه گوجه شور، مراقب باشید در زمان شستن یا قرار دادن گوجه ها در بطری، گوجه ها سوراخ نشوند یا با چاقو بریده نشوند. زخم شدن گوجه ها باعث از دست رفتن ظاهر آنها شده یا له می شوند.
  • به جای نمک می توانید از سنگ نمک در طرز تهیه گوجه شور بهره ببرید. سنگ نمک شوری بیشتری نسبت به نمک معمولی دارد.
  • گوجه هایی که برای تهیه شور استفاده می کنید، بهتر است هم مقدار و به یک مقدار سفت باشند. در این صورت گوجه ها همزمان با هم می رسند.
  • بهتر است برای تهیه گوجه شور، از سبزی خشک به جای سبزی تازه بهره ببرید. یا اگر از سبزی معطر تازه استفاده می کنید، حتما آنها را کاملا خشک کنید تا هیچ رطوبتی روی آنها باقی نماند و گوجه شور کپک نزند.
  • از گوجه های سفت و گوشتی ولی رسیده برای تهیه گوجه شور بهره ببرید. گوجه های زیادی رسیده و نرم، بعد از شور شدن، زود له می شوند.
  • برای جلوگیری از کپک زدن گوجه شور، موقعی که درب بطری را می بندید، یک پلاستیک فریزری روی بطری قرار دهید و بعد درب آن را ببندید تا هوا به داخل آن نفوذ نکند.
  • برترین بطری برای شور انداختن گوجه، بطری های شیشه ای با درب فلزی سالم و بدون زنگ زدگی است.

فوت و فن های خوشمزه شدن گوجه شور

چرا گوجه شور له می گردد؟

1- علت له شدن و نرم شدن گوجه شور، استفاده از گوجه های نرم و زیادی رسیده است.

2- محتمل است گوجه ها در زمان شور انداختن سوراخ شده یا روی آنها خراش ایجاد شده باشد.

3- اگر نمک گوجه شور یاری باشد، گوجه شور ظاهر خود را به خوبی حفظ نمی کند.

چرا گوجه شور گازدار می گردد؟

علت گازدار شدن گوجه شور، قرار دادن بطری شور در جای گرم و در مجاورت نور خورشید است. بطری را در جای تاریک قرار دهید و بعد از باز کردن درب بطری، شور را در یخچال بگذارید.

برای جلوگیری از کپک زدن گوجه شور چه کنیم؟

1- بطری که شور گوجه را در آن درست می کنید، باید کاملا تمیز، استریل، خشک و بدون رطوبت باشد.

2- گوجه، سیر، فلفل ها و دیگر مواد شور گوجه باید کاملا خشک و بدون رطوبت باشند.

3- مقدار نمک باید به مقدار باشد و نباید کم باشد.

4- درب بطری باید سالم باشد و هیچ منفذی روی در آن وجود نداشته باشد.

5- بطری را بعد از باز کردن درب آن، باید در یخچال نگهداری کنید.

6- قاشق خیس و آلوده نباید در بطری شیشه ای شور گوجه بزنید.

گوجه شور چند روزه می رسد؟

گوجه شور ساده اگر در دمای محیط قرار داده گردد، بعد از 3 تا 4 روز می رسد. اما برای اینکه کاملا جا بیفتند، بهتر است یک هفته تا 10 روز صبر کنید.

با چه گوجه ای گوجه شور درست کنیم؟

برای تهیه گوجه شور می توانید از گوجه های کوچک معمولی و رسیده بهره ببرید. استفاده از گوجه گیلاسی هم منعی ندارد ولی گوجه ریز معمولی مناسب تر است، چون این گوجه ها سفت تر هستند و بعد از رسیدن له نمی شوند.

محصولات مرتبط

پودر فلفل سیاه پت 80 گرمی فامیلا

56,900 تومان 61,900 تومان 8% تخفیف

نمک تصفیه شده خوراکی یددار دریایی دوی پک 900 گرمی دلفین

43,900 تومان 50,000 تومان 12% تخفیف

خیار شور درجه یک 650 گرمی مهرام

67,900 تومان 74,000 تومان 8% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 7 مرداد 1403 بروزرسانی: 7 مرداد 1403 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2273

به "طرز تهیه گوجه شور مشهدی ، گوجه شور 3 روزه به روش بازاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه گوجه شور مشهدی ، گوجه شور 3 روزه به روش بازاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید