سفرهای نوروزی و زنگ خطر اپیدمی ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش لوکو، گزارش افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا، بستری بودن تعداد زیادی بیمار در بیمارستان ها، بی توجهی ساکنان منطقه به هشدارهای بهداشتی و مسافران نوروزی که این روزها وارد کهگیلویه و بویراحمد می شوند زنگ خطر اپیدمی ویروس کرونا در این استان را به صدا درآورده است.

سفرهای نوروزی و زنگ خطر اپیدمی ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد

لذت بخشترین تجربه سفر را با آژانس دور زمین تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایرنا، هر چند همه واحدهای خدماتی پذیرایی از گردشگران شامل اسکان مدارس، رستوران ها، هتل ها، قهوه خانه ها و مسافرخانه تعطیل شده و حتی برپایی چادر در مناطق طبیعی کهگیلویه و بویراحمد ممنوع است اما بازدیدی میدانی در سطح شهرهای استان بویژه مناطق گرمسیری نشان می دهد خودروهای زیادی با پلاک استان های دیگر در شهرها تردد می نمایند که باعث نگرانی شهفرایندان شده است.

از آنجا که بیشتر مسافرانی که به کهگیلویه و بویراحمد سفر می نمایند از استان های با آمار بالای ویروس کرونا چون تهران، قم، اصفهان، خوزستان و فارس هستند و این افراد بیشتر به عنوان مهمان شهفرایندان این استان در واحدهای مسکونی شخصی اقامت می نمایند امکان تلخ تر شدن بهار سال جاری به دلیل اپیدمی ویروس کرونا در این خطه وجود دارد.

شهفرایندان معتقدند که حذف سفرهای نوروزی ضرورتی حیاتی برای پیشگیری از انتشار و شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور و استان گردشگرپذیر کهگیلویه و بویراحمد است.

آنان می گویند: در شرایطی که فعالان عرصه سلامت به ویژه پزشکان و پرستاران با کوشش شبانه روزی، محروم بودن از دیدن فرزندان و خانواده خود در بعضی موارد و در محیطی بسیار سخت برای نجات بیماران کرونایی کوشش می نمایند لغو سفرهای نوروزی کار سختی برای سایر هموطنان نیست.

شمار فراوانی از ساکنان استان بر این عقیده اند همان طور که اصناف با وجود سرمایه گذاری، بدهی های بانکی و اقساط به تعطیلی بازار اقدام نموده اند تا سهمی در کنترل این ویروس مرموز داشته باشند همه ایرانیان وطن دوست باید با ماندن در خانه و خودداری از سفر در تعطیلات نوروز به مهار ویروس کرونا کمک نمایند.

از آنجا که به گفته متخصصان 80درصد از عوامل کنترل ویروس کرونا به مشارکت مردم و 20 درصد به مداخلات نظام سلامت وابسته است به نظر می رسد شهفرایندان باید در این روزهای کرونایی از دعوت و پذیرش مهمان خودداری نمایند تا تجربه تلخ استان های با شرایط قرمز در کهگیلویه و بویراحمد تکرار نگردد.

هر چند این روزها مسئولان شهرداری ها و شوراهای اسلامی بیشتر شهرهای گرمسیری با به صدا درآوردن آژیر قرمز در سطح بیشتر شهرها کوشش می نمایند تا توصیه های لازم را برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا انجام دهند اما به نظر می رسد برای ممنوع کردن ورود گردشگران نوروزی به کهگیلویه و بویراحمد باید چاره اندیشی جدی گردد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد می گوید: مسافرانی که از مناطق مختلف کشور به این استان سفر می نمایند در ایستگاه های غربالگری تب سنجی می شوند و در صورت بالا بودن تب به مدت چهارده روز قرنطینه می شوند و افرادی که قرنطینه می شوند باید هزینه اقامت و درمان خود را پرداخت نمایند.

حسین کلانتری اضافه نمود: هیچ نوع پذیرش مسافر تا پس از کنترل کامل ویروس کرونا در استان صورت نمی گیرد.

کلانتری تاکید نمود: هم اکنون 11 ایستگاه غربالگری ویروس کرونا در ورودی شهرها و جاهای ضروری استان مانند فرودگاه در حال اجرا سنجش تب متقاضیان برای شناسایی افراد مشکوک به ویروس کرونا هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم گفت: بر اساس یافته های جدید آزمایشگاهی شمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در این استان به 26 مورد رسیده که ظرف سه روز گذشته تا به امروز 15 نفر اضافه شده است.

محمد بانشی اظهار کرد: شیب صعودی این ویروس همچنان ادامه دارد و ظرف 15 روز آینده شدت بیشتری خواهد گرفت.

وی این فرایند افزایشی را زنگ خطری برای این استان دانست و گفت: بدون شک با ادامه چنین فرایند و کم توجهی و عدم رعایت مسایل بهداشتی و همچنین پرهیز از سفرهای غیر ضرور این آمار در روزهای آینده افزایش خواهد یافت.

بانشی اعلام نمود: مردم، رسانه ها، علما و روحانیون و سایر اصحاب فرهنگ و هنر و دانشگاه ها باید همچنان با عزمی استوار تر از گذشته دانشگاه علوم پزشکی و سایر متولیان امر را برای مطلع سازی و فرهنگ سازی مردم در رعایت مسایل بهداشتی کمک دهند.

وی از شهفرایندان خواست تعطیلات نوروز سال جاری را در خانه های خود بمانند و از پذیرش مهمان از استان های دیگر خودداری نمایند.

کیانوش دنیاپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز (آدینه بیست و سوم اسفندماه) اعلام نمود: تا به امروز 11 هزار و 364 نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و 514 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت نموده و سه هزار و 529 نفر نیز بهبود یافته اند.

تا به امروز بیش از 134 هزار و 829 مورد ابتلا به کرونا در کشورهای مختلف دنیا ثبت شده است که از این تعداد چهارهزار و 984 نفر جان خود را از دست داده اند و 70 هزار و 395 نفر بهبود یافته اند.

ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس هاست که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می گردد.

در معمولی ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می گردد اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان سارس می گردد که نشانه های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می گردد مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه ننمایند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال 2003 در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به 26 کشور دنیا 8 هزار و 100 نفر را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می بینند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 12 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 835

به "سفرهای نوروزی و زنگ خطر اپیدمی ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرهای نوروزی و زنگ خطر اپیدمی ویروس کرونا در کهگیلویه و بویراحمد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید