سفر به شهرهای کویری، کاشان، ابیانه و اصفهان

به گزارش لوکو، مناطق کویری مثل کاشان، ابیانه و اصفهان و به طور کلی شهرهای کویری از شهرهای مناسب سفر برای فصل پاییز هستند. در ادامه مطلب می توانید راهنمای سفر به کاشان، راهنمای سفر به روستای ابیانه و راهنمای سفر به اصفهان را به صورت خلاصه بخوانید و با شرایط سفر و اقامت در این شهرها، جاذبه های دیدنی، اماکن گردشگری و محل مناسب اقامت در شهرهای کویری آشنا شوید.

سفر به شهرهای کویری، کاشان، ابیانه و اصفهان

1. سفر به کاشان؛ شهر تاریخی و گل و گلاب

کاشان از شهرهای نزدیک تهران و یکی از گزینه های مناسب برای سفر یک روزه نزدیک تهران به شمار می رود؛ شهری قدیمی در 220 کیلومتری جنوب استان تهران و میان کوه های کرکس که آب و هوای گرم و بیابانی با گل هایی خوش رنگ و بو دارد که در فصل گلابگیری، آن را به یکی از شهرهای پر رفت و آمد تبدیل نموده است.

برای اطلاع از خلاصه دیدنی های کاشان و مراکز اقامتی در شهر کاشان، با ما همراه باشید.

شهر کاشان، آب و هوایی گرم و خشک دارد و بهترین زمان سفر به این شهر، فصل بهار است که اگر در ماه های اردیبهشت و اوایل خرداد، کاشان مقصد سفرتان باشد، می توانید از مراسم دیرینه گلاب گیری این شهر دیدنی و تاریخی بازدید کنید. زمانی که گذرتان به این شهر افتاد، سعی کنید یک شب را در خانه سنتی کاشان اقامت کنید تا هم فرصتی برای بازدید جاذبه های گردشگری داشته باشید و هم با زندگی کنار مردم شیرین زبان کاشان، تجربه ای ماندگار از سفر به کاشان بسازید.

اقامت ارزان در کاشان

رزرو آنلاین اقامتگاه قبل از سفر به کاشان یاری تان می نماید تا نگران تامین محلی برای اقامت نباشید. قبل از سفر و برای اطلاع از اقامتگاه های کاشان می توانید روی سایت مکانچی یا در شبکه های اجتماعی این سایت رزرواسیون آنلاین اقامتگاه معرفی شده را ببینید و با توجه به شرایط و تعداد نفرات تان، میان خانه های بوم گردی کاشان یا اقامتگاه های سنتی کاشان گزینه موردنظرتان را انتخاب و برای رزرو آنلاین و اجاره روزانه خانه در کاشان اقدام کنید.

تعداد اقامتگاه های سنتی کاشان زیاد است و بیشتر اقامتگاه های بومگردی در بافت تاریخی قرار دارند که به صورت اتاق اجاره داده می شوند. اتاق ها امکانات متفاوتی دارند که قبل از ثبت درخواست رزرو آنلاین، می توانید جزئیات آن را چک کنید و عکس های مربوط به هر اقامتگاه را ببینید.

یکی از این خانه های بومگردی، کوشک فردوس کاشان است؛ خانه ای سنتی با قدمت 150 سال و متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی که بازسازی و مرمت شده و در شهر کاشان، پذیرای میهمانان است. نکته جالب زمان اقامت در کوشک فردوس کاشان این است که صاحب اقامتگاه، در یکی از اتاق های همین اقامتگاه زندگی می نماید. با 5 دقیقه پیاده روی از خانه سنتی کوشک فردوس به راحتی به جاذبه های کاشان دسترسی پیدا می کنید.

اگر هم اهل چنین اقامتی نیستید، اجاره سوییت در کاشان یا اقامت در هتل هم از گزینه های دیگر اقامت در کاشان است. هتل سنتی فانوس ویونا در سال 97 افتتاح شده و معماری اتاق هایش مانند خانه های تاریخی دیگر این شهر، طوری است که همه درها به سمت حیاط خانه و رو به حوض باز می شوند. رستوران هتل، غذاهای ایرانی، هندی و گیاهی سرو می نماید و اگر دوست داشتید می توانید در کافی شاپ فضای باز و چایخانه سنتی اقامتگاه، نوشیدنی دلخواهتان را سفارش دهید. دسترسی این هتل به جاذبه های گردشگری کاشان بسیار راحت است؛ مثلا تا مسجد آقا بزرگ سه دقیقه راه است و تا خانه عباسیان، خانه بروجردی ها و خانه طباطبایی ها، حدود 10 دقیقه زمان می برد.

اقامت در خانه های سنتی کاشان و بومگردی های این شهر، فرصت خوبی است تا از غذاهای محلی سفارش دهید؛ حیف است که این همه راه به سفر بروید و غذاهای همیشگی را میل کنید. خانه های سنتی این حق انتخاب را به شما می دهند تا از منوی غذاهای محلی هم بهره ببرید و طعم غذاهایی مثل گوشت لوبیا، شفته، قیمه ریزه، کوفته چغندر، گوشت عدس بادمجان، گوشت لوبیای سرکه شیره، گوشت کلم و کدو، عدس پلو و کشمش یا اشکنه را بچشید.

راهنمای سفر کاشان در چند جمله خلاصه

باغ فین محوطه ای سرسبز است که برخی از درختان آن تا 400 سال هم سن دارند. باغ فین کاشان در لیست میراث دنیای یونسکو واقع شده است و در قسمت جنوبی باغ، حمام فین قرار گرفته که قتل گاه امیرکبیر است. بناهای این باغ از سردر ورودی ، برج و بارو، شتر گلوی صفوی ، شتر گلوی فتحعلی شاه ، اتاق شاه نشین ، موزه غرب باغ ، حمام کوچک و بزرگ و کتابخانه شرق باغ تشکیل شده است.

مسجد جامع کاشان بنایی تاریخی است که در گذشته آتشکده بوده و بعد از ورود اسلام به ایران، این بنا تبدیل به مسجد شده است. تپه های سیلک هم از اماکن دیدنی کاشان و بسیار مشهورند.

جاذبه های تاریخی کاشان تنها به این موارد ختم نمی شوند؛ خانه های تاریخی در شهر کاشان آنقدر زیادند که شاید بتوانید در هر خیابان پنج خانه تاریخی معروف را ببینید. مسجد و مدرسه آقابزرگ هم که با معماری گنبد خیره نماینده و با ظرافتش یکی از بهترین ساختمان های زمان خود هستند و جای حرف و تعریف ندارند.

میان بازدیدهایتان از خانه های تاریخی کاشان، خانه بروجردی ها که 130 سالگی را پشت سر گذاشته و در زمان قاجار ساخته شده است را از قلم نیاندازید.

مکان های گردشگری کاشان تنها به خانه های تاریخی ختم نمی گردد و کاشان، در فاصله های دور و نزدیک از شهر آرامگاه کسانی چون فیض کاشانی، محتشم کاشانی و شاعر معاصر سهراب سپهری است.

برای خرید سوغات کاشان، به بازار تاریخی کاشان یا بازار بزرگ صفویه بروید و گلاب، شیرینی و عرقیجات کاشان را تهیه کنید.

2. راهنمای سفر ابیانه اصفهان؛ روستای خانه های سرخ

نام ابیانه را حتما زیاد شنیده اید؛ روستایی در فاصله 40 کیلومتری شمال غرب شهر نطنز که در دامنه کوه کرکس در استان اصفهان است. روستای ابیانه به خاطر بناها و آثار تاریخی پر تنوع یکی از نمونه های کم نظیر دیدنی های دنیا و یکی از توریستی ترین روستاهای ایران است.

خانه های روستا سرخ رنگن اند و این رنگ، از خاک های سرخ معدن مجاورت روستا آمده است. کوچه های تنگ و پنجره های ارسی با ایوان ها و طارمی های چوبی، زیبایی نمای روستا را چند برابر نموده اند. جالب است بدانید که چون خانه های روستا در دامنه های شیبدار قرار گرفته اند و فضای ساخت خانه ها کافی نبوده؛ به همین دلیل انبار هر خانه روی تپه ای در فاصله یک کیلومتری روستا به شکل غار حفر شده اند و برای نگهداری دام ها، آذوقه زمستانی و حتی اشیای غیرضروری استفاده می شوند.

آتشکده هرپک از دیدنی های ابیانه است که در زمان هخامنشیان بنا شده و شبیه به بناهای ابیانه، روی شیب قرار گرفته است. مسجد جامع ابیانه با منبر چوبی منبت کاری شده نیز در محله میان ده قرار گرفته و محراب چوبی آن متعلق به سال 477 هجری قمری است. منبر چهار پله چوبی کنده کاری شده مسجد نیز از آثار دوره سلجوقیان است.

مسجد پرزله، مسجد قدیمی دیگری در ابیانه است که فضای دلبازی دارد و در محله معروف قرار گرفته است. قدیمی ترین در، در روستای ابیانه متعلق به این بناست که تاریخ آن سال 701 هجری قمری را نشان می دهد.

موزه مردم شناسی ابیانه شما را با فرهنگ اهالی روستا آشنا می نماید و در شمال روستا هم می توانید از آسیاب های قدیمی دیدن کنید.

اما قدم زدن در کوچه پس کوچه های روستای ابیانه کاشان خاطره ای فراموش نشدنی برای هر مسافری است. دیدن مردم بومی با لباس های محلی و پر از رنگ، نشان از فرهنگ مردمی دارد که پوشش سنتی خود را حفظ نموده اند، به آن احترام می گذارند و هنوز آن را به تن می نمایند.

اجاره خانه در ابیانه

برای اجاره روزانه خانه در ابیانه می توانید از هتل ها بهره ببرید یا با اجاره خانه محلی در ابیانه چند ساعتی را میهمان فرهنگ و آداب صاحبخانه باشید. قیمت اجاره خانه در ابیانه با توجه به گزینه ای که در نظر دارید متفاوت است. در اطراف روستا آپارتمان های نوساز هستند که می توانید برای اجاره و رزرو آنلاین آنها اقدام کنید. اما میان این گزینه ها هتل ویونا ابیانه در مجاورت دشت های سرسبز منطقه، با چشم انداز معبد آناهیتا، ساختمانی پلکانی و قرمز رنگ گزینه مناسبی است تا اقامت خاطره انگیزی برایتان رقم بزند.

سوغات ابیانه

زیورآلات دست ساز مثل گردنبند و دستبند و آویزهای تزئینی دیواری از مهم ترین سوغات های ابیانه هستند. قالی، گیوه و دیگر صنایع دستی روستا هم هواداران خاص خود را دارند. لواشک از سوغات های خوراکی و پرطرفدار ابیانه است و از قلم نیاندازید که لبنیات ابیانه هم جزو سوغات های ناب آن به شمار می رود. گردو، بادام، سیب و آلو نیز از دیگر سوغات های روستای سرخ ایران هستند.

غذاهای ابیانه، سالم، طبیعی، ساده و بسیار خوش طعم هستند که اسم و ترکیبات جالبی دارند. اگر از یک ابیانه ای بخواهید که غذاهای روستایش را برایتان نام ببرد، اسم های محلی را با لهجه شیرین شان خواهید شنید که ممکن است اصلا به گوش تان آشنا نباشد. گِپا نام غذای رسمی مردم ابیانه است که نوعی قورمه با گوشت گوسفند قربانی است. کاروانی غذایی شبیه کله جوش است و آردینه دیگر غذاهای محبوب در ابیانه است.

جادوی هزار رنگ در ابیانه، فصل پاییز است که راستا رسیدن به این روستا را تماشایی می نماید.

3. سفر به اصفهان؛ دیدار از هنرهای نصف دنیا در چند روز

همه ما اصفهان را با اصطلاح نصف دنیا می شناسیم. مناطق گردشگری اصفهان آنقدر زیادند که سفر به آن را مثالی از سفر به نصف دنیا تشبیه نموده اند. شهر اصفهان یکی از بهترین و مجلل ترین شهرهای ایران شناخته می گردد و یک مقصد ایده آل برای توریست هاست.

اماکن دیدنی اصفهان

جاذبه های گردشگری اصفهان را انواع گنبدها، کاشیکاری ها، نقاشی ها، بناهای مربوط به دوران صفوی و... تشکیل می دهند. زیبایی هایی که شهر اصفهان به نمایش می گذارد و بازدیدنمایندگانش را در خود غرق می نماید؛ اما اینها تنها دلایل سفر به اصفهان نیست، فرهنگ و مردم اصفهان هم زبانزد مسافران این شهر است.

مکان های گردشگری اصفهان، این شهر را مثل موزه ای زنده از تاریخ و معماری و فرهنگ به نمایش گذاشته است. بازدید از دیدنی های اصفهان مثل بازارها، پل های جذاب، مساجد و باغ ها تنها با یکی دو روز اقامت تمام نمی گردد؛ برای سفر به اصفهان و دیدن آثار باستانی شهر اصفهان، باید حداقل برای سه شب اقامت و اجاره روزانه خانه در اصفهان برنامه ریزی کنید.

گشت و گذار در میدان نقش دنیا شما را به دیدن مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله، عالی قاپو و بازار قیصریه دعوت می نماید. فروشگاه های صنایع دستی و سوغات و وجود کالسکه هایی که در میدان رفت و آمد دارند؛ جذابیت میدان نقش دنیا را بیشتر نموده اند.

مسجد جامع، یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی اصفهان است. گشت و گذار در باغ و کاخ چهلستون را از قلم نیاندازید. چهل ستون و عمارت داخل آن از دیدنی ترین و تاریخی ترین اماکن گردشگری اصفهان هستند.

جلفا، محله ای سنگفرش شده و پر از کافه های زیبا و قدیمی است. کلیسای وانک هم به عنوان یکی دیگر از مکان های گردشگری اصفهان نباید از فهرست اماکن دیدنی اصفهان جا بماند. شب گردی اصفهانی ها در سی و سه پل و پل خواجو را هم تجربه کنید. بازدید از باغ پرندگان اصفهان، هشت بهشت، منارجنبان، مدرسه چهارباغ و قلعه سارویه هم که از دیگر مکان های گردشگری اصفهان هستند را می توانید در فهرست برنامه های سفرتان بگنجانید.

خانه های بوم گردی اصفهان یا اجاره سوییت ارزان در اصفهان

شهر اصفهان به خاطر توریستی بودنش، اقامتگاه های زیادی دارد. هم خانه های سنتی و بومگردی که برای اقامت مناسب هستند و هم هتل های بزرگ و مجلل و حتی هتل های سنتی که با توجه به مقدار هزینه ای که برای سفر در نظر دارید، می توانید گزینه مناسب را انتخاب و قبل از سفرتان، برای اجاره منزل مبله در اصفهان یا اقامت در هتل سوئیت اصفهان تصمیم بگیرید. اما از قلم نیاندازید برای فراغت بال هم که شده قبل از آغاز سفر رزرو اقامتگاه را به صورت آنلاین از روی سایت مکانچی انجام دهید تا بعد از رسیدن به مقصد، برای اجاره ویلا در اصفهان سردرگم نباشید.

اقامت در بافت تاریخی اصفهان، دسترسی شما را برای بازدید از مکان های دیدنی اصفهان راحت می نماید. رزرو اتاق در بومگردی قائلی که قدمتی حدود 100 سال دارد و در بافت تاریخی اصفهان، با فاصله کمی از دیدنی هایی مثل کاخ هشت بهشت، عالی قاپو و بازار قیصریه قرار گرفته، یکی از گزینه های پیشنهادی مکانچی برای اقامت در اصفهان است.

بومگردی سرای سفیر اصفهان هم که در دوران پهلوی دوم، خانه سفیر کویت بوده و حالا به عنوان خانه ای برای مسافران اصفهان پذیرای میهمان است. بومگردی سرای سفیر تا سایت تاریخی اصفهان، نیم ساعت پیاده روی دارد که این راستا را با ماشین می توانید 10 دقیقه ای طی کنید.

هتل سنتی طلوع خورشید اصفهان در قدیمی ترین محله اصفهان و درست کنار مسجد جامع قرار گرفته و همه امکانات برای اقامت مسافران را فراهم نموده است. این هتل ساخته شده در دوره قاجار است و مثل همه سازه های آن موقع، پنجره های قدی اتاق هایش، دور تا دور ایوان و رو به حیاط بزرگ ساختمان باز می گردد. دسترسی این هتل به جاذبه های تاریخی و مراکز خرید در شهر اصفهان بسیار راحت است.

برای اجاره روزانه اتاق در اصفهان یا خانه های بومگردی و حتی رزرو هتل های اصفهان می توانید به سایت مکانچی سر بزنید و با جست وجوی شهر موردنظرتان، گزینه های اقامت را ببینید و با انجام رزرو آنلاین، برای اقامت در شهر موردنظرتان با خیال آسوده بار سفر ببندید.

منبع: همگردی
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 433

به "سفر به شهرهای کویری، کاشان، ابیانه و اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به شهرهای کویری، کاشان، ابیانه و اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید