ساخت دستگاههای طیف سنج با دانش فنی و قطعات ساخت داخل

به گزارش لوکو، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، شناخت خاصیت یک ماده بدون شناخت مواد تشکیل دهنده اش ممکن نیست. تجهیزاتی که بتوانند با تحلیل دقیق و موشکافانه ای از ماده از اسرار درونی اش خبر بدهند، وجود دستگاه هایی با فناوری پیشرفته و حساسیت بالا است.

ساخت دستگاههای طیف سنج با دانش فنی و قطعات ساخت داخل

دستگاه هایی مانند اسپکتروفتومتری برای طیف سنجی و آنالیز مواد مختلف، کاربردی ویژه در آزمایشگاه ها پیدا کرده اند. تجهیزاتی که اگرچه بسیار پرکاربرد، اما جزو کالاهای خاص و گران قیمت به شمار می روند که با توجه به فناوری پیشرفته، معدود کشورهای برخوردار از فناوری تولیدشان، این توانمندی را در اختیار کشور دیگری قرار نداده اند.

فناوران کشورمان اما در جهت بومی سازی این فناوری گام برداشته اند و این دستگاه ها را در داخل کشور تولید و به مرحله تجاری سازی رسانده اند.

ناصر شکوفی مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اهمیت این دستگاه در شناخت خواص و طیف سنجی مواد مختلف گفت: حدود 12 دستگاه در این شرکت تولید و تجاری سازی شده است که عمدتاً برای اندازه گیری و آنالیز ترکیبات به کار رفته در مواد گوناگون استفاده می شوند.

این فعال فناور با بیان این که دستگاه ها طیف سنجی کاربردهای گوناگونی در حوزه های فناوری و همچنین صنایع تجاری و دفاعی دارد، اضافه می کند: طیف سنج ها جزو محصولات دانش بنیان های تک به شمار می روند و اندک کشورهایی که از فناوری ساخت چنین دستگاه هایی برخوردارند، آن را در اختیار دیگر کشورها قرار نمی دهند. این در حالی است که آزمایشگاه های آنالیز مواد، صنایع گوناگون، حوزه های اموزشی و پژوهشگران به این تجهیزات نیازی مبرم دارند.

وی با اشاره به تأمین نیاز کشور به این محصول دانش بنیان با فناوری بومی گفت: با توجه به اهمیتی که این دستگاه داشت و نیازی که به آن احساس می شد، با همان دقت و کیفیت نمونه مشابه خارجی تولید و به حوزه های نیازمند این دستگاه ارائه دادیم.

شکوفی، با یبان این که تعداد انگشت شماری از شرکت های خارجی این تجهیزات را تولید می کنند و اغلب شرکت هایی که خود را تولیدکننده می دانند، به نوعی استفاده کننده فناوری همین شرکت ها هستند، ادامه داد: پیش از تحریم ها نیز تهیه این دستگاه ها با دشواری های بسکمک روبرو بود، الان که به هیچ عنوان امکان خریداری این دستگاه ها وجود ندارد، اما خوشبختانه این تجهیز فناور و پیشرفته در کشورمان تولید شده است.

وی، از ساخت قطعات این طیف سنج ها به کمک شرکت های داخلی خبر داد و گفت: بالغ بر 15 شرکت داخلی همکاری داریم که قطعه های دستگاه های طیف سنج را در کشور خودمان تولید می کنند. این همکاری و تعامل زمینه ای شد تا این محصول دانش بنیان در داخلی بومی سازی و به معنای واقعی ایران ساخت شود.

این فعال دانش بنیان، وجود ظرفیت صادراتی را نشان دهنده توانمندی این محصول در رقابت با نمونه های خارجی می داند.

وی اضافه نمود: خوشبختانه درنمایشگاه سال گذشته، زمینه ای شد تا طیف سنج های تولید این شرکت به مشتریان خارجی معرفی شود. بازخوردهای بسیار خوبی داشتیم و امسال نیز توانستیم بیش از 10 دستگاه را صادر کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 257

به "ساخت دستگاههای طیف سنج با دانش فنی و قطعات ساخت داخل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت دستگاههای طیف سنج با دانش فنی و قطعات ساخت داخل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید