فولکس واگن گلف پرو 2024 آنالیز شد ، قیمت و مشخصات گلف چینی در ایران

به گزارش لوکو، فولکس واگن گلف پرو 2024 به وسیله خبرنگاران آنالیز شد. این خودرو قرار است به زودی در سامانه جانبازی فروخته گردد. گلف پرو در کشور چین و به وسیله شرکت FAW فراوری شده است و از پیشرانه 1.4L توربو شارژر استفاده می نماید. آیا این گلف با این پیشرانه کم حجم می تواند جانشین خوبی برای نسخه های پیشین باشد؟

فولکس واگن گلف پرو 2024 آنالیز شد ، قیمت و مشخصات گلف چینی در ایران

خبرنگاران - مجتبی اسماعیلی: بدون شک فولکس واگن گلف را باید یکی از پیروز ترین و شاید مجذوب نماینده ترین هاچ بک جهان دانست. عملکرد اسپرت، ابعاد جمع و جور و همزمان فضاسازی مناسب کابین، این خودرو را به یک هاچ بک مجذوب نماینده و ایده آل تبدیل نموده است. اما تمام این موارد باعث نشده است تا چین به سراغ فراوری این خودرو نرود! شرکت FAW چین سال هاست در چین شریک تجاری فولکس واگن بوده ، و حالا فولکس واگن گلف پرو 2024 را به فراوری رسانده است.

فیلم کامل تست گلف را در کانال یوتیوب ZIGZAG با نام دقیق @zigzagorg دیدن کنید.

اگر در پی شتاب وحشتناک نسخه های GTI بازار هستید باید بدانید آدرس را اشتباه آمده اید. چرا که گلف پرو از یک پیشرانه کم حجم استفاده می نماید که قدرت گشتاور آن چندان بالا نیست. اما به هر حال هنوز یک گلف است و در ادامه خواهیم دید که آیا همچنام قابل احترام است یا خیر؟ لازم به ذکر است که این خودرو از مدل های پایه و کم آپشن گلف است که در چین قیمتی در حدود 17 هزار یورو دارد.

مشخصات فنی فولکس واگن گلف پرو

گلف پرو از یک پیشرانه 1.4L توربوشارژر با فناوری TSI (مشابه GDi) استفاده می نماید که توان فراوری 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتون متر گشتاور را دارد. توان پیشرانه به وسیله یک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه خشک به چرخ های جلو منتقل می گردد. وزن خودرو حدود 1400 کیلوگرم است. تعلیق فولکس واگن گلف پرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است.

سایز تایرهای این خودرو 245/45/R17 با برند دانلوپ است، اما نسخه های رده بالاتر گلف مانند نسخه Clubsport به رینگ های 19 اینچی مجهز هستند. فاصله محوری خودرو 2620 میلی متر است. با این مشخصات به سراغ رانندگی با گلف می رویم.

آزمایش فولکس واگن گلف پرو

درِ سنگین و با وقار خودرو را باز می کنم و پس از بستن آن و قرار گرفتن داخل کابین، بلافاصله متوجه وکیوم خوب درها و عایق بندی مناسب کابین می شوم. آنگونه که ارتباط من با بیرون تقریبا قطع می گردد!

طراحی داشبورد خودرو هر چند ساده و اسپرت است، اما آنقدر اصولی و کاربردی طراحی شده ، که فکر می کنید بارها این خودرو را رانده اید و با تمام ابعاد آن آشنایی دارید! دید خودرو به اطراف و جلو عالی است و تقریبا هیچ نقطه کوری وجود ندارد. فضای پای راننده کاملا مناسب است و با وجود اینکه با یک هاچ بک سر و کار داریم، اما کابین خودرو به مقدار کافی پهن است.

صندلی های خودرو از چرم و پارچه پوشیده شده اند که کیفیت خوبی دارند، اما تنظیمات آنها به صورت 6 جهته دستی است. کیفیت فوم صندلی ها نیز مناسب است و به مقدار کافی راحت هستند.

رانندگی شهری

دکمه استارت خودرو که جلوی دسته دنده نصب شده است را فشار می دهم و خودرو با یک غرش کوچک و بدون لرزش خاصی روشن می گردد. دسته دنده که در این نسل الکترونیکی شده است را روی حالت D قرار داده و کمی گاز می دهم. خودرو با تاخیری بسیار جزیی و سنگینی و وقار خاصی راه می افتد. تقریبا هیچ صدایی از پیشرانه یا محیط بیرون به گوش نمی رسد! در حالت سرگاز، دنده ها به آرامی روی دور موتور حدود 2300 تعویض می شوند؛ بدون اینکه تقه یا ضربه ای حس گردد.

خودرو به معنای واقعی توی دست، نرم و تحت کنترل است. چنین حسی را پیشتر درون هیچ کدام از خودروهای هم رده چینی، ژاپنی، کره ای و یا حتی فرانسوی نداشته ام. سواری خودرو به لطف تعلیق مولتی لینک نرم و پایدار است، اما در بخش عقب کمی کوبش دارد که البته قابل چشم پوشی است.

فرمان خودرو عملکرد خوب و دقیقی دارد، اما سنگینی (سفتی) خاصی دارد که به راننده اعتماد به نفس می دهد. با وجود پیشرانه کم حجم 1.4L، شتاب این خودرو روی حالت سرگاز برای مسیرهای شهری و اتوبانی کافی است و هیچ حالت دنده مرده ای هم وجود ندارد.

رانندگی در ترافیک

عملکرد فولکس واگن گلف پرو در ترافیک نیز مناسب و تحت کنترل است. اما گاهی اوقات با تقه خاص گیربکس های دو کلاچه روبرو می شویم. با اشاره به پدال گاز، خودرو به آرامی راه می افتد و به محض اشاره به ترمز می ایستد.

رانندگی اسپرت

به جز حالت نرمال، تنها یک حالت اسپرت برای فولکس واگن گلف پرو تعریف شده است که آن هم با یک مرحله عقب دادن دسته دنده در دسترس قرار می گیرد. گیربکس حالت تیپ ترونیک ندارد و هیچ شیفتر تعویض دنده ای هم در کار نیست. با این وجود وقتی خودرو روی حالت اسپرت قرار می گیرد، حرف D روی صفحه کیلومتر به S تغییر می نماید و حالا شماره دنده هم نمایان می گردد.

با چسباندن پدال گاز به موکت، گیربکس دو کلاچه گلف یک تقه مجذوب نماینده می زند و ناگهان هیتلر درونش فعال می گردد! موتور خودرو روی دور 6000 کات آف می زند و داخل صندلی فرو می روم. دیگر فراموش می کنم که پیشرانه خودرو تنها 1.4L حجم دارد و حتی صدای آن نیز واقعا مجذوب نماینده است. وقتی در سرعت 80 کیلومتر تخته گاز می کنم، تنها با یک معکوس، سرعت در زمان بسیار کوتاهی به 150 کیلومتر بر ساعت می رسد. دور موتور خودرو در حالت اسپرت حتی وقتی کم گاز می رانید، باز هم بالای 2500 واقع شده است. گیربکس خودرو نیز هیچ تمایلی به تعویض و سبک کردن دنده ندارد.

برای نمونه، هنگامی که شما در حالت اسپرت به صورت سرگاز و با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنید، دور موتور روی حدود 2500 و دنده سه انتخاب شده است. با کم و زیاد کردن پدال گاز، باز هم تغییری اتفاق نمی افتد و خودرو آماده شتابگیری است. در این حالت حتی اگر تخته گاز کنید، با همین دنده سه به سرعت 120 کیلومتر بر ساعت می رسید و با ترمز زدن سرعت کم می گردد، بدون اینکه هیچ تعویض دنده ای اجرا شده باشد. به هر حال هر چند فولکس واگن گلف پرو مانند نسخه های GTI شتاب مرگ آوری ندارد، اما همچنان خودروی پرشتابی محسوب می گردد.

گیربکس پر درد سر فولکس واگن!

با وجود قدرت نه چندان زیاد 150 اسب بخاری پیشرانه، بخش زیادی از شتاب خوب خودرو مدیون عملکرد فوق العاده گیربکس هفت سرعته دو کلاچه خشک فولکس واگن است. اما این گیربکس چندان هم کم اشکال نیست.

به طور کلی گیربکس های دو کلاچه فولکس واگن روی دورهای بالا عملکرد عالی دارند و تعویض دنده ها بسیار سریع و با کمترین افت توان است. اما این گیربکس افزون بر استهلاک زیاد و هزینه بالای نگهداری، در دورهای پایین گاهی لرزش و تقه دارد. از آن گذشته، هنگام آغاز حرکت در رمپ ها یا سرپایینی ها، خلاصی دنده تا زمان درگیر شدن، آزار دهنده است.

به هر حال، هرگز نباید از یک فولکس واگن استهلاک کم، یا آمار خرابی پایینِ خودرویی مانند تویوتا را انتظار داشت.

هندلینگ و سواری فولکس واگن گلف پرو

فولکس واگن گلف پرو روی پلت فرم MQB Evo این شرکت پیشرفته است. خودروهایی مانند آئودی A3 و سئات لئون نیز روی همین پلت فرم پیشرفته اند.

هندلینگ گلف از گذشته یکی از عوامل اصلی پیروزیت این خودرو بوده است. این ویژگی به نسل هشتم هم منتقل شده است و ورود به پیچ های تند با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به هیچ وجه ترسناک نیست. واکنش خودرو به فرمان نیز مثال زدنی است. هنگام تغییر لاین سریع نیز عملکرد گلف مناسب است و خودرو دقیقا در مسیری که مد نظر راننده است حرکت می نماید. در واقع گلف از هر مسیری که شما در ذهنتان عبور کنید، می گذرد!

اما پایداری عالی و توانایی فرمان پذیری گلف، تا سرعت حدود 170 کیلومتر بر ساعت بر قرار است و پس از آن رفته رفته از پایداری خودرو کاسته می گردد. در واقع اینجا تفاوت گلف با خودروهای گران قیمت تر و سدان هایی مانند ب ام و سری سه یا پنج آشکار می گردد.

سواری خودرو به لطف سیستم تعلیق مناسب که در جلو مک فرسون و در عقب مولتی لینک است، نرم و بی صدا است. هر چند گاهی اوقات کوبش و لرزش کمی در محور عقب حس می گردد. در واقع سواری گلف به گونه ای است که هنگام رانندگی شهری به مقدار کافی نرم و آرام است و هنگام رانندگی اسپرت هم، سواری لذت بخشی داشته و توان مهار کردن خودرو را دارد. لازم به ذکر است که تایرهای مارک دانلوپ زیر خودرو اگر چه عملکرد خوبی دارند، اما هرگز به پای میشلن نمی رسند.

ترمزگیری

عملکرد ترمزهای فولکس واگن گلف پرو کاملا با شتاب خودرو هماهنگ است. ترمزها نرم، دقیق و قوی عمل می نمایند. حتی هنگام ترمزگیری شدید هم خبری از انحراف خودرو نیست. ترمزهای خودرو در هر دو چرخ عقب و جلو از نوع دیسکی و مجهز به ABS+EBD هستند.

طراحی

گلف از معدود خودروهایی است که وقتی آن را می بینید فکر می کنید از بدو تولد به همین شکل بوده است! نه نسل های پیشین داشته و نه قرار است در آینده تغییری کند. چرا که به صورت اصولی و در طول سال های طولانی تکامل پیدا نموده است.

با وجود تغییرات گسترده در طراحی خودرو، اما همچنان با یک طرح مکعبی و اسپرت طرف هستیم. فرم کلی طراحی خودرو حفظ شده است و درها و گلگیر های عقب خودرو تقریبا به همان شکل نسل هفتم هستند. اما خط شانه و خطوط زیر درها تغییر نموده اند و بیشترین تغییرات را هم باید مربوط به بخش جلوی خودرو و به ویژه پوزه آن دانست.

چراغ های جلو لنز دوتایی دارند و از نوع LED هستند. یک نوار باریک نیز بین دو چراغ جلو قرار گرفته است که با روشن شدن در شب خود نمایی می نماید. چراغ های عقب از نوع LED، و بسیار شبیه چراغ های تیگوآن هستند. آرم فولکس واگن نصب شده در عقب نیز با یک چرخش 90 درجه دسترسی به دکمه صندوق عقب و دوربین را فراهم می نماید.

امکانات فولکس واگن گلف پرو

فولکس واگن گلف پرو امکانات چندان زیادی ندارد، اما هر چه دارد کاربردی است. چراغ های جلو و عقب LED، دوربین دنده عقب، نمایشگر هشت اینچی، صفحه کیلومتر دیجیتال، 6 عدد اسپیکر با کیفیت خوب، سانروف بزرگ، سیستم استارت استاپ، استارت دکمه ای، چراغ دستگیره های در، لوگو لایت و نورپردازی داخل کابین، از امکانات رفاهی این خودرو هستند.

سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سنسور پارک، سنسور نقاط کور (سنسور کمکی ترافیک)، اتو هولد، ترمز پارک برقی و… نیز از امکانات ایمنی این خودرو هستند.

قیمت

فولکس واگن گلف پرو قرار است به وسیله شرکت آسیا گستر کارن و در سامانه جانبازی فروخته گردد. هنوز قیمت این خودرو مشخص نشده است، اما قیمت آن (دی ماه 1403) در چین حدود 17 هزار یورو (یک میلیارد و 400 میلیون تومان) است. احتمالا این خودرو پس از عرضه در سامانه، با قیمتی بین سه الی سه و نیم میلیارد تومان در دسترس خواهد بود.

هر چند این خودرو در چین یک محصول کاملا مالی است، اما تعرفه های سنگین واردات در کشور آن را به خودرویی لوکس و گران تبدیل می نماید. پس قرار نیست اقشار ضعیف یا میانه جامعه این خودرو را خریداری نمایند. گلف پرو در ایران با توجه به هزینه های بالای نگهداری، مناسب افراد ثروتمندی است که در پی یک خودرو جمع و جور اما اسپرت و پر شتاب هستند و نمی خواهند سراغ محصولات کره ای و ژاپنی بروند.

مزایا و معایب فولکس واگن گلف پرو

فولکس واگن گلف پرو با وجود اینکه در چین فراوری می گردد و پیشرانه کم حجمی دارد، هنوز هم یک گلف است و قابل احترام.

شتاب خوب، هندلینگ و سواری مناسب و فضای خوب کابین از مزایای این خودرو هستند. از سوی دیگر، استهلاک بالای گیربکس، قیمت بالا (در ایران) و محدودیت های خدمات پس از فروش این خودرو، از معایب آن به شمار می روند.

منبع: بیت ران
انتشار: 24 دی 1403 بروزرسانی: 24 دی 1403 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2349

به "فولکس واگن گلف پرو 2024 آنالیز شد ، قیمت و مشخصات گلف چینی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فولکس واگن گلف پرو 2024 آنالیز شد ، قیمت و مشخصات گلف چینی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید