دلایل ادامه حضور نظامی ترکیه در افغانستان

به گزارش لوکو، خبرنگاران، گروه بین الملل - آذر مهدوان: همزمان با مطرح شدن فرایند خروج ناتو و آمریکا از خاک افغانستان، دولت ترکیه پیشنهاد تداوم حضور نظامیان خود در کابل را ارائه داده است.

دلایل ادامه حضور نظامی ترکیه در افغانستان

بهترین تجربه سفر را با اقامت توریستی ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به همین خاطر روز 14 ژوئن در حاشیه نشست ناتو، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در ملاقات با جو بایدن همتای آمریکایی، بر سر ادامه حضور نظامی ترکیه در افغانستان و تأمین امنیت فرودگاه کابل به توافق رسیدند.

این در حالی است که این روزها آنکارا بر سر مسائل منطقه ای با واشنگتن تنش هایی را تجربه می نماید که بر شرایط ترکیه هم تأثیر منفی داشته اند.

برای همین اردوغان با هدف بدست آوردن امتیازاتی از دولت های غربی، موضوع فرودگاه کابل را عنوان نمود. به طوری که خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در مصاحبه ای با روزنامه حریت گفت که شروط ما برای ماندن در افغانستان بهره گیری از حمایت مالی، سیاسی و لجستیکی از سوی غرب است.

از طرفی، ترکیه حدود 500 نیروی نظامی در خاک افغانستان دارد و انعکاس اخبار مربوط به توافق ترکیه و آمریکا، صدای اعتراض بسکمک از احزاب را درآورده است.

خبرنگاران، در خصوص اهداف اصلی اردوغان برای حضور نظامی ترکیه در کابل، گفتگویی را با محمت علی گوللر تحلیلگر ترکیه ای و ستون نویس روزنامه جمهوریت ترکیه انجام داده است که در ادامه از نظر می گذرد:

* به نظر می رسد ترکیه در راستای ترمیم روابط خود با آمریکا پیشنهاد تأمین امنیت فرودگاه کابل را به دولت بایدن داده است. تحلیل شما چیست؟ اهداف ترکیه از چنین پیشنهادی چه بوده است؟

بین ترکیه و ایالات متحده اختلافات بسکمک به خصوص در خصوص مبارزه با تروریسم وجود دارد. با وجود همه این اختلافات، هم بایدن و هم اردوغان خواستار همکاری در راستای بهبود روابط بین دو کشور بوده اند. اردوغان این روزها با مسائل مالی و سیاست داخلی ترکیه دست و پنجه نرم می نماید. برای همین، او فکر می نماید که به حمایت غرب احتیاج دارد تا بحران های داخلی کشور حل گردد.

بایدن هم پیشتر اعلام نموده بود که قصد ترمیم روابط با کشورهایی را دارد که از گذشته در ائتلاف با آمریکا بوده اند. این دو رئیس جمهور، ناتو و افغانستان را بستری برای بهبود روابط ترکیه و آمریکا می دانند. تأمین امنیت دیپلمات های ناتو و آمریکا هنگام ورود و خروج از فرودگاه کابل برای دولت های غربی بسیار مهم بود.

*در صورت عملی شدن این پیشنهاد نتیجه آن برای ترکیه چه خواهد بود؟

شاید تأمین امنیت آمریکا و ناتو در فرودگاه کابل از سوی ترکیه به نفع اردوغان در سیاست داخلی گردد اما در مجموع، برای ترکیه اقدام مطلوبی نخواهد بود.

ترکیه سال ها برای برخورداری از استقلال، با قدرت های امپریالیسم مبارزه کرد تا الگوی دیگر کشورها باشد اما اکنون به نمایندگی از امپریالیسم قصد تداوم حضور در کشور مظلوم افغانستان را دارد.

* با توجه به واکنش مقامات روسی نسبت به این مساله می توان دریافت مسکو مخالف عملی شدن این پیشنهاد است. کما اینکه مسکو و آنکارا علی رغم روابط مطلوب، اختلاف نظرهایی بر سر مسائل منطقه ای دارند. اکنون، این موضوع چه تأثیری در روابط ترکیه و روسیه خواهد داشت؟

نه تنها مسئله افغانستان، بلکه اوکراین، گرجستان و دریای سیاه هم جز موضوعاتی هستند که ظرفیت ایجاد اختلاف میان ترکیه و روسیه را دارند. زیرا نامطلوب ترین شرایط برای ایالات متحده آمریکا در این منطقه، همکاری ترکیه، روسیه و ایران است. به همین علت وجود تنش غیر قابل کنترل در روابط ایران- ترکیه و یا روسیه- ترکیه موضوعی است که آمریکا را راضی می نماید. با این اوصاف، من فکر می کنم مسکو کوشش خواهد نمود تا با توسعه روابط دیپلماتیک و انعطاف پذیرتر، با افزایش تنش میان دو کشور مقابله کند.

* طالبان مخالف حضور ترکیه در کابل است. به نظر شما آیا حضور ترکیه در افغانستان نمی تواند تأثیر مخرب تر در شرایط بحران داخلی افغانستان داشته باشد؟

به طور کلی مسائل داخلی افغانستان مربوط به خود آن کشور است. اشغالگری 20 ساله ناتو و آمریکا در خاک افغانستان مساله این کشور را حل نکرد. باید مساله افغانستان در خود آن کشور و به وسیله مردم آن کشور حل گردد. برای حل بحران افغانستان می توان با حمایت مالی از سوی همسایگان مانند پرداخت وام بدون بهره و با یک برنامه بازپرداخت بسیار طولانی برای زیرساخت ها و یا فروش انرژی مقرون به صرفه قیمت تر در حل مساله افغانستان کمک کرد. برای مثال، ایران با حمایت در زمینه انرژی و چین با حمایت مالی می تواند به بهبود شرایط افغانستان کمک کند.

ترکیه هم بدون مداخله نظامی می تواند در زمینه آموزشی و بهداشتی دست کمک به سوی مردم افغانستان دراز کند.

به طور خلاصه، مساله افغانستان مربوط به کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیست. مردم افغانستان با همراهی کشورهای همسایه می توانند مشکل خود را حل نمایند زیرا افغانستان در مرز مشترک آمریکا قرار ندارد بلکه در جغرافیای نزدیک همسایگان خود زندگی می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 تیر 1400 بروزرسانی: 29 تیر 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1672

به "دلایل ادامه حضور نظامی ترکیه در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل ادامه حضور نظامی ترکیه در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید