درمان سرطان دوره کودکی با یاری داروی ضد افسردگی!

به گزارش لوکو، خبرگزاری خبرنگاران- پژوهشگران سوئدی در آنالیز جدیدی دریافتند که شاید بتوان نوعی سرطان دوره کودکی را با یاری داروهای ضد افسردگی درمان کرد.

درمان سرطان دوره کودکی با یاری داروی ضد افسردگی!

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از مدیکال اکسپرس، پژوهش جدیدی نشان می دهد شاید یک داروی ضد افسردگی که به صورت متداول تجویز می گردد، بتواند نوعی سرطان موسوم به سارکوم دوره کودکی(Childhood Sarcoma) را مهار کند. این دارو در حال حاضر، حداقل در آزمایش روی موش ها توانسته تاثیر خود را نشان دهد.

این پژوهش که در موسسه کارولینسکا(Karolinska Institutet) سوئد اجرا شده است، امید ابداع راهبردهای درمانی جدید را برای این نوع سرطان پدید می آورد.

کاترین کرودن(Caitrín Crudden)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: اگرچه این آزمایش روی موش ها اجرا شده و ما نمی توانیم نتایج را در خصوص انسان نیز در نظر بگیریم اما نتایج آن، امید به ارائه داروهایی را پدید می آورد که می توانند به درمان بهتر بیماران جوان مبتلا به سرطان یاری نمایند.

پژوهشگران در این پروژه، اشتراکات میان دو گروه از گیرنده های سطح سلول را که(GPCRs) و (RTKs) نام دارند، آنالیز کردند. گیرنده های GPCRs، مورد هدف بیش از نیمی از داروهایی قرار می گیرند که برای بیماری هایی مانند حساسیت، آسم، افسردگی، اضطراب و فشار خون بالا تجویز می شوند اما تا به امروز از آنها به صورت گسترده برای درمان سرطان استفاده نشده است.

در مقابل، گیرنده های RTKs، مورد هدف داروهای مقابله با سرطان از جمله سرطان های پستان و روده قرار می گیرند زیرا می توانند پیامدهایی برای بسیاری از ناهنجاری های سلولی داشته باشند. یکی از گیرنده های خانواده RTK که نقش مهمی در بسیاری از سرطان ها از جمله سارکوم دوره کودکی دارد، گیرنده موسوم به(IGF1R) است اما کوشش های پیشین برای به کارگیری داروهای ضد سرطان در برابر این گیرنده شکست خورده اند.

پژوهشگران در این پروژه دریافتند که IGF1R می تواند سیگنالی را به GPCRs بفرستد و عملکرد آن را به واسطه داروهایی که بر آن اثر می گذارند، تحت تاثیر قرار دهد. این راهبرد می تواند امکان استفاده از داروهایی را فراهم کند که می توانند گیرنده تومور را مهار نمایند و به توقف رشد سرطان بیانجامند.

پژوهشگران برای آنالیز این فرضیه، از یک داروی ضد افسردگی موسوم به پاروکستین(Paroxetine) استفاده کردند تا سارکومای دوره کودکی را در موش ها درمان نمایند. آنها دریافتند که این دارو می تواند تعداد گیرنده های IGF1R را به صورت قابل توجهی در سلول های بدخیم کاهش دهد و رشد تومور را سرکوب کند.

لئونارد گیرنیتا(Leonard Girnita)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما با یاری گیرنده های GPCRs، راهبرد جدیدی را برای کنترل فعالیت گیرنده های تومور ابداع نموده ایم. این کار می تواند به ارائه راهبردهای درمانی خاصی بیانجامد و به کشف داروهایی که می توانند GPCR را هدف قرار دهند، یاری کند.

پژوهشگران قصد دارند راهبرد خود را در آزمایش های بالینی مورد آنالیز قرار دهند.

این پژوهش، در مجله Cancer Research به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 16 آذر 1399 بروزرسانی: 16 آذر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1257

به "درمان سرطان دوره کودکی با یاری داروی ضد افسردگی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان سرطان دوره کودکی با یاری داروی ضد افسردگی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید