تولید 500 هزار قطعه زالوی پرورشی در سال 1400 در استان آذربایجان شرقی

به گزارش لوکو، خبرگزاری خبرنگاران-مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از تولید 500 هزار قطعه زالوی پرورشی در سال 1400 در استان آذربایجان شرقی خبر داد .

تولید 500 هزار قطعه زالوی پرورشی در سال 1400 در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛، مهندس قاسم جعفروند در گفتگو با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر اضافه نمود: پیش بینی می گردد تولید زالو برای سال 1401 در استان به تعداد یک میلیون قطعه برسد.

وی ادامه داد: زالو در 5 مزرعه از شهرستانهای تبریز، اسکو، میانه و مراغه پرورش داده می گردد که برای 20 نفر اشتغال زایی ایجاد کرده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه صدور اولین پروانه بهره برداری پرورش زالو در سال 1396 در استان صادر شده است اضافه نمود: زالوها از خانواده کرمهای حلقوی بوده و دوگونه پرورشی شامل هیرودو وربانا و هیرودو اوریانتالیس در استان پرورش داده می گردد که عمدتاً جهت مصارف طبی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد این دو گونه در علم پزشکی و جهت جلوگیری از لخته شدن خون و ادامه جریان خونرسانی در جراحی پلاستیک و اعضای پیوندی پوست مفید ارزیابی شده است .

وی با بیان اینکه تولید و پرورش زالو بیش از هر چیزی نیازمند فراهم کردن محیطی مناسب برای رشد و تکثیر این موجود است، گفت: در محیط های پرورش مصنوعی که شامل استخرهای پرورشی و یا ظروف و مخازن شیشه ای و پلی اتیلنی است، باید شرایط مناسبی از نظر دما، تغذیه، نور، رطوبت، تهویه وعدم آلودگیهای صوتی و ارتعاشی برای رشد مهیا گردد.

مهندس جعفروند ادامه داد: زالوها به صورت طبیعی زندگی انگلی دارند و از طریق چسبیدن به بدن سایر جانداران از جمله آبزیان و خونخواری و یا با شکار کرمها وحشرات تغدیه می نمایند، با توجه به اینکه غذای اصلی زالو، خون است در پرورش زالو پرورش دهندگان بایستی خون تازه و دارای رتبه غذایی را مطابق آیین نامه های سازمان دامپزشکی تهیه نمایند.

وی با اشاره به اینکه نیاز غذایی زالو به طور میانه 10 سی سی خون به ازای هر زالو و هر دو ماه یکبار می باشد، گفت: در این راستا پرورش دهندگان زالو با عدم دستیابی به خون تازه و بهداشتی روبه رو هستند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با توجه به ظرفیتهای توسعه آبزی پروری در استان و زودبازده بودن این نوع آبزیان علاقمندان می توانند جهت اخذ مجوز تکثیر و پرورش زالو طبی با مراجعه به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان جهت دریافت استعلامات و موافقت نامه ها اقدام نمایند .

وی گفت: علاقمندان باید درنظر داشته باشند به منظور جلوگیری از بروز و شیوع احتمالی بیماریها در جامعه، پرورش زالو در داخل آپارتمانها و منازل ممنوع بوده و مکانهای پرورش باید براساس استانداردهای زیست محیطی و ضوابط سازمان دامپزشکی ایجاد گردد.

مهندس جعفروند اضافه نمود: حداقل ظرفیت تولیدی واحدهای پرورش زالو در هر سال 50 هزار قطعه است که نیاز به تامین زمینی به مساحت 250 مترمربع و آب بهداشتی درحدود 30 مترمکعب در ماه دارد .

مهندس جعفروند در انتها گفت: تسهیل در ارایه مجوزهای پرورش و صادرات زالو یکی از مطالبات علاقمندان این حوزه است که در صورت همراهی دستگاههای ذیربط و متولی استانی می توان با رفع مسائل در شرایط کنونی جامعه اشتغالزایی و ارزآوری مناسبی ایجاد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2027

به "تولید 500 هزار قطعه زالوی پرورشی در سال 1400 در استان آذربایجان شرقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولید 500 هزار قطعه زالوی پرورشی در سال 1400 در استان آذربایجان شرقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید