تحولات آموزش عالی ایران از 1320 تا 1341 آنالیز می گردد خبرنگاران

به گزارش لوکو، دومین همایش از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران با آنالیز تحولات آموزش عالی ایران از 1320 تا 1341 سه شنبه 12 اسفندماه به صورت برخط برگزار می گردد.

تحولات آموزش عالی ایران از 1320 تا 1341 آنالیز می گردد خبرنگاران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، دومین همایش از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران که به آنالیز تحولات آموزش عالی ایران از 1320 تا 1341 اختصاص دارد، روز سه شنبه 12 اسفند ماه به صورت برخط (آنلاین) برگزار می گردد.

رضا ماحوزی، معاون پژوهشی و آموزشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ، با اشاره به همایش از مدارس نوین تا دانشگاه در ایران گفت: عموم علاقه مندان می توانند با مراجعه به صفحه اسکای روم مؤسسه به نشانی www.b 2 n.ir/iscs در این همایش که از ساعت 9 تا 16 روز سه شنبه برگزار می گردد، شرکت نمایند.

وی ادامه داد: این همایش که به همت مؤسسه و با حضور جمعی از اساتید و صاحب نظران برجسته این حوزه برگزار می گردد، به تحولات حوزه دانشگاه در ایران از شهریور 1320 تا بهمن ماه 1341 (همه پرسی اصلاحات مالی و اجتماعی موسوم به انقلاب سفید مشتمل بر انقلاب آموزشی و آموزش رایگان تا سطح دانشگاه) و شناسایی و تحلیل ایده ها و دیدگاه های نظری حاکم بر این دوره بیست ساله می پردازد.

آموزش نوین در دنیا بحران زده پس از جنگ دوم و بازتاب آن در ایران، از آموزش متمرکز تا گریز از مرکز، اندیشه چپ و آموزش اعتراضی در ایران، احیای راست گرایی مذهبی در ایران، از ملی گرائی متمرکز تا ملی گرائی لیبرال، به سوی توسعه لیبرال در آموزش عمومی و عالی و دانشگاه های جدید و دولت های سیاسی کوتاه مدت از جمله محور های این همایش یک روزه هستند.

وی با اشاره به اینکه نخستین دوره سلسله همایش های چهارگانه تاریخ آموزش نوین در ایران که اسفندماه 97 برگزار گردید عمدتاً به چرایی و چگونگی پیدایی آموزش نوین در کشور از دوره قاجار و تأسیس دارالفنون (سال 1230) تا تأسیس دانشگاه تهران و دوره شروعین هفت ساله آن (شهریور 1320) اختصاص داشت؛ توضیح داد: برای فهم دانشگاه فعلی در ایران و ریشه یابی موضوعات و مسائل آن، اگر نخواهیم به هزاره قبل باز گردیم، لااقل باید شروع تحولات آموزشی روی داده در 170 سال اخیر (از زمان تأسیس دارالفنون تا به امروز) را با دقت بکاویم تا ببینیم از کجا شروع کردیم و چرا و چگونه به اینجا رسیدیم. در این آنالیز تاریخی- جامعه شناختی باید تجلی خلقیات ایرانی در سیاستگذاری های آموزشی را واکاویم و نمونه های برجسته جامعه شناسی علم را در زمان های اصلی تصمیم گیری برشماریم و آثار و تبعات برآمده از آن تصمیم گیری ها را نشان دهیم.

مسلماً برهه تاریخی مورد نظر در این همایش، که با تحولات سیاسی و اجتماعی قابل توجهی در ایران همراه است، سهم قابل توجهی درد جنبش های دانشجویی و سیاسی و هویتی دانش آموزان و دانشجویان داشته و تا دهه ها بعد تأثیر خود را حفظ نموده است.

معاون پژوهشی و آموزشی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی در سرانجام گفت: در دوره 21 ساله مورد آنالیز در همایش دوم؛ راهی پر فراز و نشیب را طی نموده ایم که ردپای آن در تمام شئون جامعه ایرانی دیده می گردد و همچنان هم حضور دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1474

به "تحولات آموزش عالی ایران از 1320 تا 1341 آنالیز می گردد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحولات آموزش عالی ایران از 1320 تا 1341 آنالیز می گردد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید