تامین احتیاج دارو و مواد اولیه داروسازی ها برای یک سال

به گزارش لوکو، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است برای عبور از دالان های تاریک فساد هیچ راهی جز شفافیت در پیش رو نداریم.

تامین احتیاج دارو و مواد اولیه داروسازی ها برای یک سال

به گزارش خبرنگاران، دکتر سعید نمکی در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان و آیین شروع عملیات اجرایی پروژه های بهداشتی، درمانی ، آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار کرد: اگر می خواهیم در تله های هزینه زای فساد نیفتیم باید به سمت الکترونیکی شدن بیشتر برویم.

وی ادامه داد: به همین دلیل تا خاتمه آبان ماه همه داروخانه های کشور مجهز به زیرساخت های الکترونیکی شده و تا خاتمه سال نیز علاوه بر حذف دفترچه کاغذی و اجرایی شدن نسخه نویسی الکترونیکی زیرساخت های لازم برای نظارت بیشتر در همه مراکز درمانی، مطب ها و...ایجاد خواهد شد.

وی با برشمردن بعضی گرفتاری های حوزه سلامت در کشور افزود: حوزه سلامت در کشور ما در آینده با گرفتاری های تازه ای همچون سالمندان که جمعیت شان رو به ازدیاد است روبرو خواهد شد.

نمکی با بیان اینکه سالمندان رسیدگی ویژه می خواهند ادامه داد: یکی دیگر از گرفتاری های بخش سلامت، جمعیت حاشیه شهرها و خصوصا کلان شهرها است این جمعیت در کشور احتیاجمند بسیاری از خدمات حوزه سلامت است.

وی با اشاره به بعضی پیامدهای ناشی از مهاجرت گفت: اگرچه بعضی از این مهاجرت ها ممکن است با خود اشتغال و فراوری و یا منافع دیگری با خود داشته باشد اما ممکن است با خود بیماری نیز بیاورد لذا همواره رشد جمعیت مهاجرین نمی تواند مفید باشد.

برطرف پوسیدگی دندان 1.2میلیون دانش آموز کشور در سال 98

وزیر بهداشت از نارسایی های بهداشت دهان و دندان به عنوان یکی از مسائل جدی در کشور نام برد و گفت: وزارت بهداشت با درک این مهم سال جاری در قالب طرح مدارس عاری از پوسیدگی برای برطرف پوسیدگی یک میلیون و 200 هزار دانش آموز کلاس ششم برنامه ریزی نموده است.

وی از ایجاد خانه های بهداشت در مناطق عشایری به عنوالن یکی دیگر از طرح های این وزارتخانه یاد کرد و گفت: در گام اول 18 خانه بهداشت برای عشایر استان فارس ایجاد شده و در استان سمنان نیز آمادگی داریم برای مناطق عشایری خانه بهداشت ایجاد کنیم.

نمکی از هر خانه یک پایگاه سلامت به عنوان یکی از طرح های بزرگ این وزارتخانه در نیمه دوم سال جاری نام برد و افزود: سلامت زمانی پایدار می گردد که به نهاد خانواده و سلامت خانوارها بپردازیم لذا این طرح را سال جاری با قوت اجرایی می کنیم. باید به گونه ای عمل کنیم که 20 میلیون سفیر سلامت در خانواده ها داشته باشیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، الکترونیکی شدن را یک تکلیف برای این وزارتخانه برشمرد و اعلام نمود: به همین دلیل 70 درصد کشور را هدفگذاری کردیم که تا خاتمه سال جاری زیرساخت های لازم برای الکترونیکی شدن خدمات در آنها فراهم گردد.

وی افزود: 100درصد این برنامه باید تا آخر نیمه اول 1399 در کل کشور محقق گردد ضمن اینکه سال جاری نسخه نویسی الکترونیکی که هم به سود بیماران و هم به سود اقتصاد سلامت است را کاملا محقق می کنیم.

وی کوشش در ایجاد زیرساخت های لازم برای الکترونیکی شدن خدمات را ضروری خواند و ادامه داد: برای مقابله با فساد و سوءاستفاده ها در این بخش راهی جز توسعه این خدمات نداریم.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به اجرای پیروز طرح کنترل فشارخون بالا در کشور اظهار کرد: بر اساس آمارها سال 96 در مجموع 380 هزار مرگ در کشور به وقوع پیوسته که 313 هزار مورد آنها به دلیل بیماری های غیرواگیر و تنها 25 هزار مورد آنها به دلیل بیماری های واگیردار بوده.

وی ادامه داد: از 313 هزار مرگ به دلیل بیماری های غیرواگیر 97 هزار مورد به دلیل فشار خون بالا و عوارض ناشی از آن بوده و تاسف آورتر آنجا است که 40 درصد آنها ازه فشار خون خود بی اطلاع بودند.

وی با ابراز خرسندی از تحقق اهداف طرح کنترل فشارخون ادامه داد: وزارت بهداشت در این طرح برای شناسایی 20 تا 25 میلیون شهروند بالای 30 سال هدفگذاری نموده بود که با کوشش همکاران ما توانستیم بیش از 30 میلیون و 700 هزار نفر را در کشور تحت پوشش قرار دهیم.

وی از سمنان به عنوان یکی از پیروز ترین استان ها در این طرح نام برد و گفت: استان سمنان 97 درصد جمعیت بالای 30 سال استان را پوشش داده و از این رو دانشگاه علوم پزشکی سمنان در بین 10 دانشگاه برتر کشور نهاده شد.

چرایی سرگردانی بعضی بیماران و نبود بعضی داروهای نایاب

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود از معاونین فرهنگی و دانشجویی دانشگاه ها به عنوان موثرترین معاونت ها نام برد و گفت: این معاونت به وسیله برنامه های فرهنگی می توانند به ارتقای علمی، فرهنگی و روانی و اثربخشی دانشجویان در جامعه یاری کند.

دکتر نمکی با بیان اینکه باید با دانشجویان با زبان مناسب حرف بزنیم ادامه داد: باید زبانی انتخاب کنیم که با شرایط روحی، خلقی و اجتماعی آنها متناسب باشد.

وی همچنین به چرایی و علل سرگردانی بعضی بیماران در یافتن داروها اشاره نمود و افزود: بعضی بیماران نسخی در دست دارند و می چرخند و ممکن است که داروی نوشته شده را پیدا ننمایند چرا که آن دارو یک برند خارجی است.

وی با بیان اینکه تقیصر این مهم بر عهده همکاران پزشک است افزود: بعضی داروها دارای مشابه داخلی باکیفیت هستند و هیچ لزومی در استفاده از برند خارجی آن نیست اما متاسفانه بعضی پزشکان در نسخه ها برند خارجی آن را می نویسند.

نمکی با بیان اینکه اجازه ورود دارویی که مشابه داخلی باکیفیت است داده نمی گردد ادامه داد: البته اگر یک داروی داخلی کیفیت لازم را نداشته باشد وزارت بهداشت قطعا جلوی آن را گرفته و اجازه ورود برند خارجی را می دهد چرا که سلامت مردم برای ما یک اصل تخلف ناپذیر است.

استاندار سمنان نیز با اشاره به گستردگی جغرافیایی و تراکم پایین جمعیت در این استان پهناور گفت: همین ویژگی ها سبب شده که هزینه خدمات دهی به مردم این استان در مقایسه با دیگر استان ها گران تر تمام گردد.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، علیرضا آشناگر در نشست هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی استان و شروع ساخت و افتتاح پروژه های بهداشتی، درمانی ، آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اظهار کرد: برای خدمات دهی به بعضی شهرستان ها و روستاها در این استان احتیاج به پیمودن 400-500کیلومتر راه وجود دارد و این درحالی است که مردم نیز انتظار دارند که سریع ترین زمان ممکن خدمات را دریافت نمایند.

وی با اشاره به تعدد محورها در این استان و حجم بالای تردد در آنها اعلام نمود: عبور سالانه 25 میلیون زائر و تردد سالانه 19 میلیون خودرو در استان از اصلی ترین دلایل حجم بالای تصادفات جاده ای در این استان است.

استاندار سمنان با بیان اینکه استان سمنان در چهار دهه گذشته توسعه خوبی داشته توضیح داد: بعضی شاخص ها به خودی خود گویای روند رو به رشد توسعه در این استان است و به نظر می رسد که این شاخص ها در سالیان اخیر نیز روند رو به بهبودی دارند.

وی از امید به زندگی به عنوان یکی از شاخص های مهم در حوزه سلامت نام برد و گفت: میانگین امید به زندگی در استان سمنان بالاتر از متوسط کشوری این شاخص است.

آشناگر با اذعان به اینکه سمنان از استان هایی است که کمترین بیکاری را در سطح کشور دارند گفت: نرخ بیکاری در استان سمنان 7.1 درصد است این در حالی است که استان سمنان استان مهاجرپذیری است.

وی از رشد بالای جمعیت به عنوان دیگر شاخص مهم این استان نام برد که گویای روند رو به رشد توسعه در استان است و افزود: نرخ رشد جمعیت در استان 2.6 درصد و نزدیک به دو برابر نرخ میانگین کشوری است و این در حالی است که این نرخ در بعضی نقاط استان همچون دیباج به 8 درصد و یا در شهرستان صنعتی همچون گرمسار به بیش از چهار درصد رسیده است.

آشناگر نرخ بالای سواد را از دیگر مزیت های این استان خواند و اعلام نمود: 98 درصد جمعیت استان باسواد بوده و استان دارای جمعیت بالای دانشجویی و نیروی انسانی تحصیل نموده است.

عالی ترین مقام اجرایی استان حجم فراوری ناخالص داخلی و جی دی پی این استان را 13 هزار میلیارد تومان گفت و گفت: این رقم که تا سال 95، 10 هزار میلیارد تومان اعلام می شد و با آنالیز های اخیر 13 هزار میلیارد تومان اعلام شده، رقم بالایی است که حکایت از صندلی ممتاز این استان در اقتصاد ملی دارد.

استاندار سمنان، پیشرو بودن استان در بسیار از این شاخص ها را نشان دهنده روند روبه رشد توسعه پایدار در این استان ارزیابی و اظهار کرد: از سوی دیگر براساس ارزیابی های رسمی میزان رضایتمندی مردم از دستگاه ها نیز در وضعیت خوبی است به طوری که استان سال جاری در جشنواره شهید رجایی حائز رتبه دوم کشور شد.

این مقام ارشد اجرایی با برشمردن بعضی از وعده های وزیر بهداشت به مردم استان در سفر امروز گفت: جدای از این وعده ها، مردم استان در زمینه تکمیل بعضی پروژه های نیمه تمام حوزه سلامت انتظارات به حقی دارند که انتظار می رود به وسیله وزارتخانه بهداشت و درمان پیگیری گردد.

وی از تکمیل و تجهیز بیمارستان در حال ساخت مهدیشهر به عنوان یکی از مهمترین مطالبات مردم این شهرستان نام برد و گفت: مهدیشهر یک شهرستان توریستی است و در فصول بهار و تابستان گردشگران زیادی را جذب خود می نماید. ضمن اینکه مردم شهرستان نیز انتظار دارند در احداث و تجهیز این پروژه که متاسفانه اجرایی شدن آن موقع بر شده تسریع بیشتری گردد.

آشناگر با اشاره به آمادگی بعضی سرمایه گذاران بر لزوم اعطای مجوز دانشکده داروسازی سمنان تاکید و توضیح داد: استانداری سمنان ضمن تاکید بر دانشکده داروسازی دامغان، ایجاد این دانشکده جدید در علوم پزشکی سمنان را نیز در راستای بهبود ساختار دانشگاه علوم پزشکی مفید ارزیابی و از این رو صدور مجوزهای لازم در این ارتباط را ضروری می داند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 395

به "تامین احتیاج دارو و مواد اولیه داروسازی ها برای یک سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تامین احتیاج دارو و مواد اولیه داروسازی ها برای یک سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید