بعد از مسمومیت غذایی چه بخورید

به گزارش لوکو، مسمومیت غذایی معمولاً هنگامی رخ می دهد که عوامل بیماری زا غذا یا آب آشامیدنی را آلوده می کنند. پنج پاتوژنی که مسبب 91 درصد از کل مسمومیت ها در ایالات متحده هستند، عبارتند از:

بعد از مسمومیت غذایی چه بخورید

مترجم: پریسا مرتضوی

منبع:راسخون

مسمومیت غذایی معمولاً هنگامی رخ می دهد که عوامل بیماری زا غذا یا آب آشامیدنی را آلوده می کنند. پنج پاتوژنی که مسبب 91 درصد از کل مسمومیت ها در ایالات متحده هستند، عبارتند از:

نورو ویروس

سالمونلا

کلوستریدیوم پرفرنژنس

کامپیلوباکتر

استافیلوکوک

سالمونلا و نورو ویروس مسئول بیشترین اندازه بستری شدن در بیمارستان برای مسمومیت غذایی هستند، اما باکتری ها، انگل ها، قارچ ها، سموم، آلودگی ها و حساسیت زاها هم می توانند مسبب آن باشند. مصرف گوشت خام و یا تهیه ناسالم مواد غذایی از شایع ترین علل مسمومیت هستند.

بسکمک از افرادی که دچار مسمومیت غذایی می شوند، احتیاج به بستری شدن ندارند. ناراحتی معده، استفراغ و اسهال شایع ترین علائم هستند که به طور معمول پس از 48 ساعت فروکش می کنند.

اولین قدم ها پس از مسمومیت غذایی

به معده خود استراحت دهید. متخصصان می گویند پس از آن که علائم مسمومیت غذایی- استفراغ، اسهال و ناراحتی معده- را تجربه کردید، چند ساعت چیزی نخورید و ننوشید.

از آب و قطعه های یخ استفاده کنید. مصرف مایعات به بدن شما در مبارزه با مسمومیت غذایی کمک می کند. استفراغ و اسهال موجب از دست رفتن آب بدن می شود. برای جبران آب از دست رفته می توانید قطعه های یخ را بمکید و یا جرعه جرعه آب بنوشید.

نوشیدنی های ورزشی که حاوی الکترولیت ها هستند هم برای جلوگیری از کم آبی بدن مناسب هستند، چای بدون کافئین و آب مرغ و سبزیجات هم می توانند گزینه های مناسبی باشند.

مواد غذایی ملایم مصرف کنید. زمانی که احساس می کنید آمادگی خوردن غذا را دارید، مواد غذایی را انتخاب کنید که برای معده و دستگاه گوارش شما ملایم باشند. مواد کم چرب، کم فیبر و ملایم مصرف کنید. هضم چربی، خصوصاً زمانی که معده شما ناراحت است، سخت خواهد بود؛ بنابراین در این زمان از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنید.

غذاهایی که برای معده ملایم هستند، عبارتند از:

موز

غلات

سفیده تخم مرغ

ژله

سیب زمینی

برنج

نان تست

دندان هایتان را مسواک بزنید.

زمانی که فردی استفراغ می کند، اسید معده بالا می آید و می تواند به مینای دندان آسیب برساند. بعد از بالا آوردن، مسواک بزنید تا به حفظ سلامت دهان و دندان شما کمک کند و در کوتاه مدت احساس بهتری پیدا کنید.

استراحت کنید.

استراحت کافی هم می تواند به شما کمک کند سریع تر بهبود بیابید.

از چه چیزهایی باید پرهیز کرد

بدن شما در حال دور کردن پاتوژن های مسئول مسمومیت غذایی است. نباید خودتان کارش را سخت تر کنید. اولویت اول شما باید پرهیز از غذاهایی باشد که باعث بیماری شما شده اند. غذاهای مشکوک را دور بریزید.

از مواد غذایی و مایعاتی که معده شما را آزار می دهند، اجتناب کنید:

کافئین (به نام مثال نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، یا قهوه)

محصولات لبنی

غذاهای چرب

غذاهای سرخ شده

نیکوتین

غذاهای پر ادویه

با رعایت این توصیه ها سریع تر بهبود خواهید یافت.

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1786

به "بعد از مسمومیت غذایی چه بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بعد از مسمومیت غذایی چه بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید