این کلاف سردرگم به این زودی باز نمی شود

به گزارش لوکو، تناقض ها در برداشت نمایندگان ارشاد و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، از جلسات مشترکی که بینشان برگزار می شود، همچنان از شرایط سردرگمی حکایت دارد که دامن گیر پروژهای شبکه نمایش خانگی شده و شرح وظایف را تابع دستورالعمل های نامشخصی کرده است.

این کلاف سردرگم به این زودی باز نمی شود

به گزارش لوکو، در روزهای اخیر نشستی مشترک بین کنندگان تهیه کنندگان سینما و کنندگان ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی) برگزار گشت؛ نشستی که محصول آن به باور طرف اول، محول شدن مسوولیت صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی به سازمان سینمایی وزارت ارشاد بود و حضور کننده ای از ساترا در جلسه های صدور پروانه نمایش آثار غیرسینمایی وزارت ارشاد. این در حالی است که ساترایی ها پس از این جلسه با رد این برداشت ها، تاکید کردند که حضور کننده ای از آنها در این جلسات شدنی نیست و از طرفی برای خود صرفا مسوولیت انتشار و پخش در رسانه ها را قائلند. هرچند این مساله حق اعطای مجوز ساخت برنامه ها در فضای مجازی را از صداوسیما سلب نمی کند بلکه یکی از الزامات سریال ها برای پخش و توزیع در سرویس های صوت و تصویر، داشتن مجوز تولید از ارشاد یا صداوسیماست.

اما ساترا در حالی حق صدور مجوز ساخت یک برنامه را برای معاونت سینمایی وزارت ارشاد قائل می شود که در همین مدت اخیر در مواردی با پاره ای سنگ اندازی ها، مانع تولید و پخش برخی برنامه ها بر بستر پلتفرم های اینترنتی شده است؛ نمونه ای بر این ادعا، برنامه 99 عادل فردوسی پور است که در نهایت به همین دلیل و توجیه های که از سوی سعید رجبی فروتن، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی انداختن توپ در زمین مراجع قضایی و امنیتی عنوان شد، ساخته نشد.

ساترا یا همان سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی همان طور که در سایتش اعلام کرده است، با استناد به ابلاغیه ای که شهریور ماه 94 ـ یعنی پنج سال قبل ـ به رییس جمهور (به عنوان رییس شورای عالی فضای مجازی) تحویل داده شد، مدتی است که تشکیل شده است.

ساماندهی محتواهای منتشرشده در فضای مجازی در کشور و توسعه محتواهای غنی اسلامی به زبان فارسی، ماموریتی است که از همان ابتدا برای ساترا برشمرده شد؛ اما در تمام این سال ها و در مقاطعی که پروژه های شبکه نمایش خانگی از رونق کافی در مقایسه با سریال های تلویزیون برخوردار نبودند و عایدی مالی چندانی هم برای سازندگانش نداشتند، سازندگان برنامه ها در شبکه نمایش خانگی، نه تنها با این ماموریت که اصلا با چیزی به نام ساترا آشنا نبودند.

حتی از حدود یک سال قبل که سر و کله کنندگان این سازمان برای رسانه ای کردن فعالیت هایشان پیدا شد، برای جا انداختن نام خود و ماموریت هایشان در بین اهالی رسانه، مجبور به تکرار چندباره کلمات می شدند.

حالا حدود یک سال از آن روزها گذشته است و ساترا روز به روز ادعاهای بیشتری را برای نفوذ در شبکه نمایش خانگی مطرح می کند. دعوای ارشاد و کننده صداوسیما برای به چنگ درآوردن حوزه شبکه نمایش خانگی، در این مدت بسیاری از پروژه ها را در دوران سخت کرونا و کم کاری اهالی نمایش متوقف کرده و جز جنگ قدرت آن هم نه در فضایی خصوصی که در عرصه بیرونی و عملکردها، عایدی دیگری نداشته است. این در حالی است که افزایش کسب و کار و زمینه سازی تسهیل گری برای فعالان حوزه صوت و تصویر فراگیر از وظایف اصلی این سازمان نظارتی برشمرده می شود و در بخشی دیگر حمایت و تحرک بخشی به حوزه تولید محتوا و خدمات و ایجاد نشاط اجتماعی به عنوان وظیفه اصلی ساترا دانسته شده است.

ساترا همچنین بر استفاده هرچه بیشتر کاربران ایرانی از برترین محتواهای جهان موظف شده است؛ اما نگاهی به کارنامه کننده صداوسیما در این مدت، جز دیدار با سفیر چین در ایران و اعلام خبر پخش رایگان سریال های چینی، عملکرد دندان گیری را نصیبمان نمی کند.

ضمن اینکه در ماه های اخیر پخش محتوای سریال های ترکی از برخی وی او دی ها هم بسیار انتقادبرنگیز بوده است که در این موارد به صرف وعده رده بندی سنی بسنده شده است.

از دیگر سو ساترا در روزهای اخیر خبری را مبنی بر حذف یکی از قسمت های برنامه شبکه نمایش خانگی رسانه ای کرد که آن را مصداق توهین به قومیت ها دانسته بود؛ برنامه ای که موجب آزردگی و واکنش جمعی از هموطنان لُر شد و دردسرهای بسیاری را برای بازیگری ایجاد کرد که ناآگاهانه جمله ای را بیان کرده بود؛ این در حالی که است با متصور شدن وظیفه نظارت بر پخش برای این نهاد، شاید بیش از همه باید انگشت اتهام را به سمت خود ساترا نشانه رفت. هرچند متولیان فعال در این سازمان هرگاه پرسش هایی از این دست مطرح می شود، نقش خود را نظارت بر پساپخش عنوان می کنند و به این بهانه به نوعی از مسوولیت ها شانه خالی می کنند.

پاییز امسال بود که از تلاش برخی از کنندگان مجلس یازدهم برای محول شدن ارائه مجوز شبکه نمایش خانگی به صداوسیما خبر داده شد و در این راستا تکلیف ساختارهایی چون مستند، انیمیشن و سریال از سینما جدا شده بود و در ادامه نامه ای از سوی معاونت حقوقی وزارت ارشاد رسانه ای شد که دلایل مخالفت با طرح نظارت سازمان صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی را توضیح می داد و آن را غیرقانونی عنوان کرده بود.

در این نامه هشدار داده شده بود که فربه کردن صداوسیما هزینه ای سنگین برای حاکمیت خواهد داشت و اگر به هر دلیلی نظارت بر محتوای غیر فراگیر صوت و تصویر از دولت گرفته شود این معنا را لزوماً در پی ندارد که تولیدکنندگان و سرمایه گذاران به تلویزیون گرایش پیدا خواهند کرد؛ زیرا سرمایه ماهیتاً از ریسک و خطر پذیری خود را دور می کند و به سمتی نخواهد رفت که با ضوابط و ملاحظات آن همخوانی و همراهی ندارد.

اما هشدارها و مقاومت هایی از این دست، در نهایت به نتیجه ای نرسید و تهیه کنندگان سینما و مسوولان وی او دی ها که پروژها را تعلیق شده می دیدند، در نهایت به ناچار حضور ساترا را پذیرفتند و به فکر نشستن پای میز مذاکره افتادند. مذاکراتی که هیچگاه حداقل از طرف ساترا رسما اطلاع رسانی نشد و فقط هر کدام از دو طرف بعد از جلسه از منظر خود اتفاقات را روایت می کردند. نمونه ای از این جلسات در روزهای گذشته رخ داد. سه نفر از اعضای اتحادیه تهیه کننده های سینما (غلامرضا موسوی، سید جمال ساداتیان و مجتبی فراورده) در جلسه ای با کنندگانی از سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) حاضر شدند تا شاید به راه چاره های بهتری برای مجوزهای تولید برنامه در شبکه نمایش خانگی برسند.

اما در نهایت آنچه به عنوان محصول نشست از سوی طرفین روایت شد، بیش از آنکه نوید برطرف شدن مناقشات را بدهد، حاکی از کلاف سردرگمی بود که روز به روز بهم پیچیده تر می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1329

به "این کلاف سردرگم به این زودی باز نمی شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این کلاف سردرگم به این زودی باز نمی شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید