آمریکا برای فروش قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران دوره افتاد

به گزارش لوکو، به گزارش خبرنگاران، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه از اقدام آمریکا مبنی بر ارائه پیش نویس قطعنامه تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران، به اعضای شورای امنیت خبر داد.

آمریکا برای فروش قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران دوره افتاد

ادعا می شود که پیش از این، آمریکا فقط این پیش نویس را در اختیار اعضای دائم شورا قرار داده بود.

در متن این قطعنامه، آمریکا از اعضای شورای امنیت خواسته از عرضه مستقیم و غیرمستقیم، فروش یا انتقال تسلیحات به داخل ایران و همچنین از این کشور به خارج جلوگیری کنند.

این قطعنامه، عرضه و انتقال سلاح به داخل ایران را مشروط به تایید دستکم یکی از کمیته های شورای امنیت، آن هم 30 روز قبل از این اقدام کرده است.

در این قطعنامه، به ادعای مطرح شده در گزارش اخیر آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان اشاره شده که می گوید موشک های استفاده شده در حمله به آرامکو- شرکت نفت سعودی- منشاء ایرانی داشته اند!

به گزارش خبرنگاران، آمریکا در حالی قطعنامه ضدایرانی خود را بین اعضای شورای امنیت توزیع کرده که تروئیکای اروپایی طرف برجام در تازه ترین موضع گیری خود، به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران چراغ سبز نشان داده اند.

آنهابه رغم این ادعا که همچنان به قطعنامه 2231 شورای امنیت پایبند هستند، اعلام کردند که لغو تحریم تسلیحاتی ایران که طبق قطعنامه در اکتبر سال میلادی جاری محقق می شود، تبعات سنگینی برای ثبات و امنیت منطقه دارد. آنها همچنین یادآوری کردند که تحریم های تسلیحاتی اتحادیه اروپا تا 2023 به قوت خود باقی خواهد ماند و آنها در باب این موضوع با روسیه و چین هم رایزنی خواهند کرد.

گفتنی است آمریکا از یک سو به دنبال قانع کردن اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران با استناد به مواردی همچون حمله به تأسیسات عربستان است و از سوی دیگر به صورت همزمان تلاش دارد تا ایران را متهم به نقض همکاری ها با آژانس کند و در کنار این موارد به دنبال فعال کردن مکانیسم ماشه است.

با این حال، چین و روسیه با تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران مخالفند و در این زمینه به سازمان ملل نامه نوشته اند. این دو کشور می گویند آمریکا از برجام خارج شده و نمی تواند مکانیسم ماشه را فعال کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1030

به "آمریکا برای فروش قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران دوره افتاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا برای فروش قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران دوره افتاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید