آرماتوربندی در تهران

به گزارش لوکو، آرماتوربندی یکی از اصول مهندسی در اجرای سازه بتنی است که در استحکام سازه بسیار مؤثر است. اجرای آرماتور بندی در قسمت های مختلف ساختمان، متفاوت است. افزودن آرماتور ظرفیت کششی سازه را بالا می برد چرا که بتن در برابر فشار بسیار مقاوم است اما ظرفیت کششی پایینی دارد و حتی در برابر تنش های کششی کوچک نیز دچار مشکل می گردد. بنابراین آرماتوربندی موجب می گردد تا ظرفیت کششی بتن نیز افزایش یافته و مقاومتش بیش تر گردد. بتن مسلح ترکیبی از بتن و آرماتور است که میلگردهای آن به شکل های خاص کنار هم قرار گرفته اند و بدین ترتیب مقاومت بتنی و کششی بتن افزایش می یابد.

آرماتوربندی در تهران

مراحل آرماتوربندی یک سازه بتنی

در اجرای هر پروژه ساختمانی بخش های مختلفی وجود دارد که هر بخش شامل مراحل متفاوت می گردد. با توجه به وسعت پروژه ممکن است یک پیمانکار مسئولیت کل آن را بر عهده بگیرد و یا مسئولیت هر بخشی بر عهده یک شرکت پیمانکاری باشد. در کلان شهر تهران شرکت های پیمانکاری زیادی وجود دارند که علاوه بر اینکه عهده دار پروژه شما می شوند، آن را با بهترین کیفیت اجرا می نمایند.

آرماتوربندی هم یکی از بخش هایی است که در پروژه های ساختمانی بتنی اجرا شده و شامل مراحل زیر می گردد:

طراحی ساختمان و مشخص کردن اجزاء آن

مرحله اول طراحی ساختمان در برابر بار های وارده است. بدین صورت که بعد از این که مهندس معمار نقشه سازه را تحویل داد مهندس محاسب سازه موظف است تا با توجه به مقاومت بتن، ابعاد ستون ها، تیرها و سایر عناصر ساختمان را برآورد کند. هم چنین مشخص تعداد و سایز آرماتور ها، محل قرار گیری آن ها، فاصله شان از یکدیگر و فاصله شان از سطح بتن نیز وظیفه مهندس محاسب است و این موارد به شکل نقشه های اجرایی ارائه می شوند.

خرید آرماتور

پس از اینکه نقشه های اجرایی آماده شد با توجه به آن ها می توان اقدام به خرید مصالح ساختمانی و از جمله آرماتور کرد. آرماتور ها در سایز ها و تعدادی که مطلبق با نقشه هاست خریداری می گردد.

چک کردن آرماتور ها

پس از اینکه میلگردها خریداری شدند باید آنالیز شوند که سالم بوده و درست خریداری شده باشند. معمولاً مهندس مشاور در محل حضور داشته و سلامت آرماتور ها را آنالیز می نماید.

تهیه امکانات برای آرماتور بندی

در این مرحله ضروری است تا تجهیزاتی که برای خم کردن میلگردها ضروری است فراهم کنید. معمولاً از وسایل خاصی برای خم کردن آرماتورها استفاده می گردد که می بایست در محل وجود داشته باشد.

آرماتورگذاری

در این مرحله مطابق با نقشه های اجرایی آرماتور هایی با سایز مشخص و در تعداد مشخص را به نحوی که نقشه مشخص نموده است کنار یکدیگر قرار داده و سپس به یکدیگر متصل می نمایند.

چک کردن مجدد آرماتوربندی

در این مرحله ضروری است تا آرماتورها مجدداً آنالیز شوند و از درست بودن محل قرار گیری و سایز میلگرد اطمینان حاصل گردد. هم چنین باید چک گردد که آرماتورها به درستی به یکدیگر وصل شده باشند. و در صورتی که اتصال قسمتی از آرماتور بندی شل شده باشد، باید اتصالش اصلاح گردد.

قالب گذاری و بتن ریزی

مرحله آخر این بخش قالب گذاری است. با گذاشتن قالب در اطراف آرماتور ها و بتن ریزی داخل آن ها بعد از گذشت حدود 28 روز، بتن با مقاومت مشخص شده به دست می آید.

همان طور که پیشتر شرح داده شده مراحل آرماتور بندی حساس هستند ، بنابراین باید به درستی انجام شوند. می توان با انتخاب شرکت پیمانکاری معتبر برای آرماتور بندی در تهران و یا هر شهر دیگری، از کیفیت و صحت مراحل انجام پروژه مطمئن بود.

نکات تکمیلی

طی فرایند آرماتوربندی، میلگردها مطابق نقشه های طراحی در کنار هم قرار گرفته و به هم وصل می شوند. سپس بتن که در ابتدا ماده ای خمیری است در اطراف آرماتورها ریخته شده و بدین ترتیب بتن مسلح شده با میلگرد ساخته می گردد.

ممکن است آرماتور بندی به صورت قرار دریافت چندین میلگرد ساده و راست بر روی یکدیگر باشد مانند آرماتور بندی سقف و یا ممکن است به صورت میله های خمیده و در هم تنیده باشد که در ستون ها و فونداسیون استفاده می گردد. نکته حائز اهمیت این است که آرماتور بندی باید مطابق با ضوابط مهندسی انجام گیرد.

ضوابط آرماتور بندی در ایران

ضوابط مربوط به بریدن آرماتورها

  • میلگردها باید با وسایل مکانیکی بریده شوند و استفاده از روش های دیگر احتیاج به تائید دستگاه نظارت دارد.

ضوابط مربوط به خم کردن آرماتورها

  • تمامی میلگردها باید به صورت سرد خم شوند.
  • خم کردن آرماتورها تا حد امکان باید به صورت مکانیکی و از طریق ماشین مجهز به فلکه خم کن و با یک عبور در سرعت ثابت انجام گردد، به طوری که شعاع انحنای قسمت خم شده دارای شعاع یکسان باشد.
  • سرعت خم کردن آرماتور ها بیاید متناسب با نوع فولاد و دمای محیط باشد.
  • باز و بسته کردن خم ها برای شکل دادن مجدد به آرماتور ها مجاز نیست.
  • خم کردن آرماتورهایی که یک سرشان در بتن است مجاز نیست.
  • اگر دمای محیط کمتر از 5- درجه سانتی گراد باشد نباید میلگردها را خم کرد.

ضوابط مربوط به جایگذاری و بستن آرماتورها

  • آرماتورها باید قبل از بتن ریزی مطابق نقشه های اجرایی در جای خود قرار گیرند و طوری بسته شوند که جابه جایی آن ها خارج از مقدار مجاز انحراف آرماتور ها نگردد.
  • برای به هم بستن میلگردها و عناصر سازه ای به آن ها باید از مفتول ها یا اتصال دهنده ها و گیره های فولادی استفاده کرد. باید توجه داشت که انتهای برجسته سیم ها، اتصال دهنده ها و گیره ها در قسمت بتن محافظ واقع نگردد، مگر آن که سطح بتن به خوبی در برابر عوامل مهاجم محیطی محافظت شوند.
  • استفاده از جوشکاری با قوس الکتریکی برای به هم بستن میلگردهای متقاطع فقط با رعایت ضوابط مذکور در مقررات ملی ساختمان و با تایید دستگاه نظارت مجاز می باشد. در این صورت جوش نباید باعث کاهش سطح مقطع میلگرد و ایجاد زدگی در آن گردد.

نقشه ها و جزئیات لازم برای اجرای میلگردها

  • نقشه های اجرایی و کارگاهی آرماتوربندی باید شامل موارد زیر باشد:
  • قطر و تعداد و طول میلگردهای طولی
  • قطر میلگردهای عرضی و فاصله بین آن ها
  • جزئیات و شعاع خم میلگردها، محل خم و طول مستقیم پس از خم
  • جزئیات قالب ها
  • جزئیات، نوع، طول و محل وصله ها
  • ضخامت پوشش بتن روی میلگردها
  • قطر بزرگ ترین سنگدانه قابل مصرف در بتن
  • جدول میلگردها، شامل جزئیات قطعات میلگردها و وزن میلگرد مصرفی
  • جزئیات لقمه ها و فاصله نگه دارها، برای تأمین ضخامت پوشش بتن روی میلگردها
  • جزئیات و نحوه آرماتور بندی، شامل سیم های آرماتور بندی، قطعات مکانیکی و نظایر آن ها
منبع: ساختمانچی
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 587

به "آرماتوربندی در تهران" امتیاز دهید

1 کاربر به "آرماتوربندی در تهران" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرماتوربندی در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید