گورستان کان گنبد ملکشاهی یکی از دیدنی های استان ایلام است

به گزارش لوکو، سیری در ایران/ براساس خبرهای منتشر شده، گورستان کان گنبد ملکشاهی یکی از دیدنی های استان ایلام است.

گورستان کان گنبد ملکشاهی یکی از دیدنی های استان ایلام است

گورستان کان گنبد در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان ایلام و در جهت راه ایلام به سد چم گردلان و بخش گچی شهرستان ملکشاهی واقع است. این گورستان در دامنه یکی از پشته های کوه نخجیر از رشته های فرعی کبیر کوه واقع شد. این پشته ترکیبی از صخره و خاک بوده و گورها عمدتا در بالا و دامنه آن مشاهده می شوند. گورستان کان گنبد متشکل از تعدادی قبور، دو طبقه پیش از تاریخ بوده که هر کدام از قبور بیان کننده نوع مذهب و اعتقاد مردم این منطقه ها براساس نوع تدفین مردگان خود در پیش از تاریخ بوده اند. آخرین کاوش گورستان کان گنبد در سال 1365 از طریق هیات مرکز باستان شناسی ایران به سرپرستی میر عابدین کابلی انجام شد.

تعدادی گور متعلق به دوره مفرغ و عصر آهن بوده و این گورستان برای گذشتگان خود دارای تاریخ و فرهنگ خاصی است. نتایج آنالیز کاوش های باستان شناسان در محوطه این گورستان نشان می دهد که آثار آن به دوره تاریخی (2600-2500 ق.م) یا (4600-4500 ق.م) تعلق دارد. یکی از گورها 150 سانتیمتر طول، 125 سانتیمتر عرض و 56 سانتیمتر عمق داشته و دیواری به ضخامت 23 تا 30 سانتیمتر در جهت شمالی جنوبی با ده درجه انحراف غربی در میانه گود جاده قدیم واقع شده است.

دیوارهای آن از سنگهای کوهستان و با بدنه صاف ساخته شده که با آنالیز هایی که اجرا شده اشیای ارزشمندی نظیر خنجر و انگشتر یافت شد. باید گفت این گورستان یکی از آثار ملی ارزشمند ایران است. اینجا جایی است که تمام حالات وصف شده را با خود به همراه دارد؛ از بقای 4 جسد یافت شده که به هم ریخته اند و هیچگونه انسجامی بین استخوان های بدن اجساد وجود ندارد تا پیدا کردن خنجر، عقیق و شمشیر که فکر باستان شناسان را نیز درگیر خود نموده است. در میان خاک های گور تعداد زیادی مهره، عقیق، یک حلقه فلزی و یک قطعه صرف به طول 8 سانتیمتر با مقطعی چهار گوش بدست آمده است.

منبع: همگردی
انتشار: 21 مرداد 1401 بروزرسانی: 21 مرداد 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2074

به "گورستان کان گنبد ملکشاهی یکی از دیدنی های استان ایلام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گورستان کان گنبد ملکشاهی یکی از دیدنی های استان ایلام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید