ژاپن رکورد چین را شکست ، یک گام بلند به سمت انرژی بی سرانجام اتمی

به گزارش لوکو، توکامک ژاپن موسوم به JT-60SA با دستیابی به حجم پلاسمای 160 متر مکعب رکورد جهانی را به نام خود ثبت کرد. این خورشید مصنوعی از آهنرباهای بسیار قدرتمندی استفاده می نماید که تا دمای منفی 452 درجه فارنهایت خنک شده اند تا پلاسما را با دمای 212 میلیون درجه فارنهایت نگه دارد.

ژاپن رکورد چین را شکست ، یک گام بلند به سمت انرژی بی سرانجام اتمی

به گزارش خبرنگاران ، یک دستگاه توکامک(tokamak) که به طور مشترک به وسیله ژاپن و اروپا ساخته شده است، به حجم پلاسمای 60 متر مکعب دست یافته است. این دستاورد به طور رسمی به وسیله رکوردهای دنیای گینس تأیید شده است. دستگاه آزمایشی پلاسمای ابررسانا JT-60SA که به عنوان بزرگترین توکامک دنیا نیز شناخته می گردد، به این موفقیت دست یافت.

این دستگاه با هدف دستیابی به کاربرد عملی اولیه انرژی همجوشی ساخته شده است.

به نقل از ایسنا، به گفته مؤسسه ملی کوانتوم و علم و فناوری ژاپن(QST)، آنالیز دقیق نتایج تجربی تأیید کرد که حجم پلاسمای 160 متر مکعبی به دست آمده است که بسیار بیشتر از رکورد قبلی 100 متر مکعبی است که به وسیله سایر دستگاه های قبلی به دست آمده بود.

توکامک نام نوعی دستگاه است که کار آن محصورسازی پلاسماست و برای ایجاد پایداری پلاسما بر مبنای محصورسازی مغناطیسی طراحی شده است. این سیستم ها حاوی پلاسمای دوتریوم-تریتیوم هستند که به وسیله دو سری میدان مغناطیسی نگهداری می شوند و شکلی مانند چنبره تشکیل می دهند.

توکامک یکی از گونه های مختلف از دستگاه های همجوشی محصورسازی مغناطیسی و یکی از نامزدها برای فراوری کنترل قدرت همجوشی گرماست که بیشترین تحقیق روی آن اجرا شده است. در توکامک ها از میدان های مغناطیسی برای محصور کردن پلاسما استفاده می گردد، زیرا که هیچ مواد جامدی نمی تواند درجه حرارت بسیار بالای پلاسما را تحمل کند.

در دستگاه توکامک سعی می گردد پلاسما را به وسیله ابزارها و میدان های مغناطیسی مختلف، در محفظه ای چنبره ای شکل محصور نمایند تا از برخورد آن به دیواره و فروپاشی جلوگیری گردد.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2299

به "ژاپن رکورد چین را شکست ، یک گام بلند به سمت انرژی بی سرانجام اتمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژاپن رکورد چین را شکست ، یک گام بلند به سمت انرژی بی سرانجام اتمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید