چگونه اضطراب کنکور را در شرایط کرونایی کاهش دهیم؟

به گزارش لوکو، ایرنا/ ستاد ملی کرونا جلسه فوق العاده ای برای تصمیم گیری در خصوص زمان مجدد برگزاری کنکور سراسری و بررسی پیشنهاد مهلت یک ماهه سازمان سنجش برگزار کرد؛ بعد از ساعت ها انتظار، انتها این جلسه به انتشار بیانیه مشترک وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ختم شد که حاکی از آن بود که کنکور در همان تاریخ مشخص شده برگزار می شود.

چگونه اضطراب کنکور را در شرایط کرونایی کاهش دهیم؟

این بیانیه تاکید کرده است: پیرو اعلام نیاز به زمان بیشتر جهت برگزاری آزمون سراسری توسط مجریان آزمون سراسری ورود به دانشگاه ها به نیت یافتن فضای مناسب برای برگزاری منطبق با پروتکل های سختگیرانه، مشروط به تایید تغییر تاریخ در ستاد ملی مدیریت کرونا، از آنجا که این تغییر به دلایل متعدد مورد تایید ستاد قرار نگرفت، مقرر شد با همکاری استانداران محترم، مراکز آموزشی، فرهنگی، ورزشی، نظامی و انتظامی، کمبود فضاها و تجهیزات مورد نیاز جهت اعمال و اجرای پروتکل ها مهیا و آزمون سراسری در تاریخ مصوب قبلی ستاد ملی مدیریت کرونا (در روزهای 29-30 و 31 مرداد و یکم شهریورماه) برگزار شود.

بنابراین کنکور سراسری 99 در روزهای 29، 30 و 31 مردادماه و اول شهریورماه با رقابت یک میلیون و 393 هزار و 31 نفر برگزار می شود.

امسال شرایط متفاوت است استرس کرونا به استرس کنکور اضافه شده است و فقط چند روز تا نوبت برگزاری آزمون سراسری 99 که تعداد داوطلبان انبوهی دارد، باقی مانده است.

تا جایی که برای حفظ سلامت دانشجویان منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری 25 مرداد ماه اعلام کرد که فاصله گذاری کنکور سراسری 99 برای رفع نگرانی داوطلبان، از یک متر و 60 سانتی متر به یک متر و 80 سانتی متر افزایش یافته اما نیاز است داوطلبان و خانواده ها برای آرامش بیشتر چند نکته را رعایت کنند تا آزمون سراسری را به خیر و خوشی پشت سر بگذارند.

داوطلبان به مهمانی، مسافرت و گردش نروند

عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی روز دوشنبه در خصوص تمرینات کاهش استرس کنکور گفت: داوطلب ها معمولا دانش آموزند و یا پشت کنکور قرار گرفته اند که در هر دو حالت مدتی تلاش کرده و خود را برای آزمونی به نام کنکور آماده کرده اند.

حسین پورشهریار ادامه داد: زمانی که داوطلب برای کنکور تلاش کرده، به سطحی از آمادگی رسیده است که در چند ساعت آزمون بدهد؛ بنابراین نیاز است تا به برخی نکات اهمیت دهد. در روزهای منتهی به آزمون معمولا ذهن ما بهانه گیر می شود به این معنا که ذهن منتظر اتفاق و رویدادی است که با خود بگوید حتما دچار مشکل می شوم، بنابراین بسیار اهمیت دارد که داوطلب در روزهای منتهی به کنکور از بهانه گیری های ذهنی عبور کند.

وی توضیح داد: ممکن است داوطلب احساس کند که همه مطالبی را که خوانده، فراموش کرده است یا با خود فکر کند که چقدر بدشانس است که کنکورش با شیوع بیماری کرونا همزمان شده است که تمام این افکار موانع ذهنی هستند. بنابراین بسیار مهم است که گفت و گو های ذهن خود را اصلاح کند.

این روانشناس بیان کرد: باید به این موضوع فکر کنیم که این اتفاق (کرونا) فرصت بوده و مزاحم نیستند، به این معنا که در شرایط کرونایی که برخی رقبا استرس می گیرند، من می توانم از استرس آنها به نفع خود استفاده کنم.

پورشهریار گفت: به طور طبیعی هر فردی که آزمون مهمی دارد، در روزهای منتهی به آزمون احساس می کند تمام مطالب را فراموش کرده است. اما زمانی که پنج دقیقه از آزمون گذشت تمام مطالب را به یاد می آورد؛ بنابراین داوطلبان نگران این موضوع نباشند.

وی با بیان اینکه داوطلب از چند روز پیش از کنکور تا زمان رویداد باید تکالیف شخصی و خودمراقبتی را انجام دهد، توضیح داد: داوطلب باید مراقب باشد زحماتی که در ماه های زیادی کشیده با افکار منفی از بین نرود و مراقب سلامت، میزان خواب و تغذیه خود باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی توضیح داد:

داوطلبان توجه داشته باشند که دو روز پیش از کنکور دچار سرما خوردگی و تب نشوند و تصمیمات ناآگاهانه نگیرند به عنوان مثال به مهمانی نرود و مهمانان نیز به خانه آنها نیایند و چند روز پیش از کنکور را از نظر جسمی، تغذیه و خواب و از نظر روحی نیز مراقب خود باشند.

از استرس کرونا به نفع خود استفاده کنید

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: اگر داوطلبی بخواهد خود را از نتیجه ای که نگرفته است، تبرئه کند ذهن بهانه گیری می کند که این بهانه کرونا یا هر اتفاق دیگری است. اما ما باید از این درگیری های ذهنی خلاص شویم. کرونا برای همه محدودیت ایجاد کرده اما باید به عنوان فرصت به آن نگاه کرد که داوطلب با کنترل استرس خود می تواند از سایر رقیبان پیشی بگیرد.

وی گفت: داوطلبانی که به کرونا مبتلا هستند، نهایت تلاش خود را می کنند و در آینده که عملکرد خود را ارزیابی می کنند، از خودشان رضایت دارند زیرا به رغم اینکه گرفتار بیماری بودند، در آزمون سراسری شرکت کردند.

تمرینات شب کنکور

پور شهریار با اشاره به تمرینات شب کنکور گفت:

داوطلب یک شب مانده به کنکور مطالب جدید نخواند و خود را درگیر اخبار منفی نکرده و همچنین به رویدادهایی که بار اضطرابی دارد، توجه نکند.

وی ادامه داد: نیاز است داوطلبان دو روز پیش از کنکور خواب خود را تنظیم کنند. همچنین مقداری زودتر از زمان مقرر در محل آزمون حضور پیدا کند تا از استرس دیر رسیدن و ترافیک دور بماند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه نیاز نیست داوطلب مطالبی که تا به امروز نخوانده و بر آنها مسلط نیست، چند روز پیش از کنکور مطالعه کند، گفت: در ساعت کنکور سه عامل من (داوطلب)، سوالات و خداوند را در نظر بگیرند و از حداکثر هوش و توانایی خود استفاده کنند تا گزینه صحیح را شناسایی کرده و به بد بودن شرایط محیطی و سایر موضوعات توجه نکنند.

این روانشناس در ادامه توضیح داد: اگر داوطلب توانست تا پیش از آغاز کنکور شرایط را تغییر دهد، بسیار خوب است اما اگر نتوانست (مثل صدای کولر، نا مناسب بودن صندلی) پس از آن تنها ذهن خود را درگیر سوالات کنکور کند و اگر نتوانست به برخی سوالات پاسخ دهد مایوس نشود و به فکر پاسخ به سایر سوالات باشد.

نقش خانواده ها

پورشهریار با اشاره به نقش خانواده ها پیش از کنکور بیان کرد: نیاز است خانواده ها کنکور را وحشتناک توصیف نکنند و تلاش فرزندانشان را محور قرار دهند از آنها بخاطر تلاششان تشکر کنند نه اینکه فقط به نتیجه کنکور را توجه کنند.

وی توصیه کرد: خانواده ها مراقب باشند مهمان و شخص جدیدی تا زمان کنکور وارد منزل آنها نشود و به مسافرت خارج شهر و بین شهری نروند. داوطلب حتما شب قبل کنکور برای شادابی بیشتر دوش بگیرد و پس از آن نیز یک مقدار زودتر از زمان مقرر در محل آزمون حاضر شود و اگر امکان دارد خانواده ها یک روز قبل راستا محل آزمون را بررسی کنند.

این روانشناس معتقد است: کنکور یک مرحله از زندگی است شاید در زمان حال آن را بسیار مهم و تعیین کننده بدانیم اما پس از گذشت زمان آنچه که موجب رضایت ما می شود، میزان تلاش ماست.

منبع: همگردی
انتشار: 18 مهر 1399 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1137

به "چگونه اضطراب کنکور را در شرایط کرونایی کاهش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اضطراب کنکور را در شرایط کرونایی کاهش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید