اثرات عجیب و باور نکردنی نگهداری گل و گیاه در خانه؛ حتی درد را کاهش می دهند

به گزارش لوکو، مطالعات نشان می دهند باغبانی و پرورش گل و گیاه می تواند به سلامت روان یاری کند و در داشتن خلق و خوی خوش افراد موثر است. در این باره با زهرا انجام کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی مصاحبه نموده ایم که در ادامه می خوانید.

اثرات عجیب و باور نکردنی نگهداری گل و گیاه در خانه؛ حتی درد را کاهش می دهند

به گزارش همشهری آنلاین، خاک می تواند به عنوان یک ضد افسردگی عمل کند. ممکن است کثیف به نظر برسد و بوی آن مناسب نباشد، اما آنالیز ها نشان داده اند خاک تاثیرات مشابهی مانند دارو های ضد افسردگی بر مغز فرد ایجاد می نماید. در واقع خاک اغلب حاوی باکتری های خوب است که می تواند بخش هایی از مغز را تغییر دهد و خلق وخوی مثبت ما را تقویت کند.

به طور خاص، باکتری Mycobacterium vaccae نشان داده است که می تواند نورون هایی را فعال کند که باعث ایجاد سروتونین می شوند؛ انتقال دهنده عصبی که خلق وخو را تنظیم می نماید. گل ها و گیاهان زینتی سطح انرژی مثبت را افزایش می دهند و به افراد یاری می نمایند احساس امنیت و آرامش داشته باشند. وجود این عناصر طبیعی و رسیدگی به آن ها باعث می گردد فکر از روزمرگی ها و افکار آزاردهنده روزانه دور گردد و خستگی ناشی از توجه بیش از حد به یک مساله را که موجب نگرانی، استرس و افسردگی می گردد از بین ببرد.

تحقیقات صورت گرفته در ایالات متحده، هلند و بریتانیا نیز نشان داده است وجود گیاهان اداری می تواند تاثیر مثبتی بر محیط کار داشته باشد، به کاهش استرس افزایش بهره وری و بهبود رفاه و کیفیت هوا یاری می نماید وحتی مقدار غیبت کارکنان به علت بیماری را کاهش دهد.

تحقیقات دانشگاه فناوری در سیدنی نیز نقش گیاهان را در بهبود کیفیت هوای داخلی، اثرات خنک نماینده و کاهش نویز و سهم آن ها در افزایش بهره وری کارکنان تایید نموده است.

اکوتراپی (طبیعت درمانی)

زهرا انجام، کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، سوپروایزر انجمن واقعیت درمانی و مشاوره در حوزه توسعه فردی در خصوص نقش پرورش گل و گیاه بر سلامت روان می گوید: تعامل و ارتباط انسان با طبیعت از اهمیت بسزایی برخوردار است و تاثیرات مثبت آن بر سلامت روان و سلامت جسم حتی منجر به شکل گیری رویکردی به نام اکوتراپی (طبیعت درمانی) شده است. زندگی مدرن امروزی در محیط های شهری و به خصوص آپارتمان نشینی باعث کاهش این تعامل شده است. اما پرورش و نگهداری گل و گیاه در منزل یکی از راه هایی است که از طریق آن می توانیم این تعامل را حفظ کنیم و از مزایای آن بهره مند شویم.

خواب راحت با نگهداری از گیاهان در اتاق خانه مان

به گفته این روان شناس، تحقیقات مختلف نشان داده است پرورش گل و گیاهان آپارتمانی با تصفیه هوا، فراوری اکسیژن بیشتر و افزایش رطوبت در فضا و کاهش گرد و غبار موجب بهبود کیفیت خواب، کاهش فشار خون و کاهش آلرژی می شوند. اما مزایای این گیاهان تنها به اثرات مثبتی که بر جسم می گذارند محدود نمی گردد. نگهداری گیاهان در منزل، محیط کار یا محیط های آموزشی به عنوان حضور و وجود بخشی از طبیعت، موجب آرامش و نشاط ما می گردد.

بازسازی فکر، افزایش سرعت یادگیری

زهرا انجام می گوید وجود گیاهان به خصوص در محیط های آموزشی شرایط بهتری در این گونه فضا ها فراهم می آورد، چون باعث بازسازی فکر و افزایش سرعت یادگیری، خلاقیت و انعطاف پذیری دانش آموزان و دانشجویان می گردد.

متاسفانه نداشتن ارتباط با طبیعت و دور بودن بچه ها از فضای طبیعی و درگیر شدن آن ها با رسانه های الکترونیکی بر سبک زندگی و کاهش کیفیت زندگی آن ها اثرگذاشته و آن ها را به گونه ای از طبیعت دور نموده است. در صورتی که وجود گیاهان و طراوت آن ها باعث می گردد بتوانیم ارتباط نزدیک تری با بخشی از طبیعت برقرار کنیم؛ چیزی که برای آرامش و سلامت روان ما لازم است.

برانگیختن حس مسئولیت بچه ها با پرورش گل و گیاه

زهرا انجام در پاسخ به این سوال همشهری آنلاین که آیا نگهداری گل و گیاه در خانه اثر تربیتی نیز بر بچه ها دارد، شرح می دهد: فعالیت های مرتبط با گیاهان (کاشت، نگهداری و آبیاری، تقویت و مراقبت کلی) و سپردن مسئولیت مراقبت از گیاهان به بچه ها با افزایش احساس کارآمدی و مسئولیت پذیری، موجب افزایش عزت نفس بچه ها و در نتیجه بهبود مهارت های ارتباطی، کاهش اضطراب، روحیه شاداب تر و در نهایت باعث افزایش کیفیت زندگی آنان خواهد شد.

وی در ادامه اضافه می نماید: ضمن آنکه وقتی مسئولیت نگهداری و پرورش گیاهی را به فرزندمان واگذار می کنیم او بیشتر با معنای صبر و تحمل و صبوری آشنا می گردد؛ موضوعی که در آینده و مواجهه با مسائل مختلف بسیار لازم است. چون نداشتن صبر و تحمل، توان ما را کاهش می دهد و اجازه نمی دهد بتوانیم تجربه لازم را در رویارویی با مسائل به دست آوریم.

نقش پرورش گل و گیاه بر روحیه سالمندان

به گفته این روان شناس، نگهداری از گیاهان نه تنها در ارتباط با بچه ها بلکه برای سالمندان هم بسیار مفید است. ازجمله مسائل روانی شایع در سالمندان احساس ناتوانی است که منجر به پایین آمدن آستانه تحمل، افسردگی و کاهش عزت نفس آن ها می گردد. در واقع دوره سالمندی برای بسیاری افراد با احساس بی ارزشی و از دست دادن قابلیت ها همراه است که باعث دور شدن آن ها از فضای اطرافیان می گردد.

وی در ادامه می گوید: نگهداری از گل و گیاه و پرورش آن ها در دوران سالمندی و بازنشستگی موجب افزایش توانمندی، ارضای احتیاج به قدرت و احساس کنترل بیشتر در زندگی سالمندان می گردد و حس امیدواری را در آنان افزایش خواهد داد.

افزایش هورمون اندروفین

زهرا انجام یکی دیگر از مزایای وجود گل و گیاه در فضای خانه یا محل کارمان را تاثیر آن ها بر افزایش ترشح هورمون اندروفین می داند و در ادامه شرح می دهد: اندروفین هورمونی است که موجب احساس شادی و لذت می گردد و درد را کاهش می دهد. تحقیقات نشان داده وجود گل و گیاه در اتاق بیماران یا داشتن چشم انداز پر گل و گیاه و سرسبز که بیمار از پنجره شاهد آن است موجب بالا رفتن آستانه تحمل نسبت به درد، استفاده کمتر از برخی دارو ها می گردد و سرعت بهبود را افزایش خواهد داد.

منبع: فرارو
انتشار: 20 تیر 1402 بروزرسانی: 20 تیر 1402 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2224

به "اثرات عجیب و باور نکردنی نگهداری گل و گیاه در خانه؛ حتی درد را کاهش می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثرات عجیب و باور نکردنی نگهداری گل و گیاه در خانه؛ حتی درد را کاهش می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید