چرا درد باعث خواب آلودگی می گردد؟

به گزارش لوکو، افراد زیادی به دلیل درد در هنگام شب در به خواب رفتن یا تداوم خواب مشکل دارند. به طور کلی دردهای خفیف در خواب تاثیری ندارند. از طرف دیگر درد میانه تا شدید (مانند درد ناشی از سرطان، درد ناشی از التهاب مفاصل و درد ناشی از التهاب عصب) می تواند به نحو بارزی با خواب تداخل کند. بیش از همه درد پشت در پی آن سردرد و

چرا درد باعث خواب آلودگی می گردد؟

چرا درد باعث خواب آلودگی می گردد؟

دکتر میرفرهاد قلعه بندی، روان پزشک و فلوشیپ بیماری های خواب

افراد زیادی به دلیل درد در هنگام شب در به خواب رفتن یا تداوم خواب مشکل دارند. به طور کلی دردهای خفیف در خواب تاثیری ندارند. از طرف دیگر درد میانه تا شدید (مانند درد ناشی از سرطان، درد ناشی از التهاب مفاصل و درد ناشی از التهاب عصب) می تواند به نحو بارزی با خواب تداخل کند. بیش از همه درد پشت در پی آن سردرد و دیگر شرایط های دردناک با اختلال در خواب مرتبط هستند. درد یک جزء هیجانی هم دارد. برخی از بیماران ساده تر از دیگران دچار درد می شوند. عوامل هیجانی با تحریک سیستم برانگیختگی (سیستم بیداری) در مغز باعث مشکل بی خوابی می شوند.

ما نیازمندیم تا آرام بگیریم، به آسودگی در بستر دراز بکشیم، مسائل دنیای بیداری را فراموش کنیم، پس آن گاه برای به خواب رفتن آماده شویم. درد شدید باعث ناراحتی جسمانی شده و به تغییرات مکرر شرایط بدن منجر می گردد. این درد باعث تنش و اضطراب شده، سیستم برانگیختگی را تحریک نموده و باعث بیداری های مکرر طی شب می گردد. تمام این عوامل باعث مسائلی هم در آغاز خواب و هم در تداوم خواب می شوند.

علاوه بر آثار مکانیکی و روان شناختی (مانند اضطراب و تنش) ، درد با ناقل های عصبی مغز هم تداخل می نماید. ناقل های عصبی مواد شیمیایی، مسوول انتقال پیغام های عصبی هستند. این ناقل های عصبی (مانند آدرنالین، نورآدرنالین، سروتونین و استیل کولین) آثار تنظیم کننده آشکاری بر خواب ـ بیداری ما دارند.

برای مثال، کاهش سروتونین مغز ممکن است موجب کاهش آستانه ادراک درد شده و باعث گردد تا ما زودتر درد را احساس کنیم و دچار مشکل خواب شویم. در سال 1996 میلادی، در پژوهش موسسه گالوپ، تقریبا یک سوم افراد بزرگسال آمریکا به طور میانه در 5/8 شب در هر ماه از بی خوابی و درد شکایت داشتند. آنها در این شب ها فقط 4 ساعت و 36 دقیقه می خوابیدند. عامل دیگری که در درد مزمن خواب را تحت تاثیر قرار می دهد، افسردگی است. بسیاری از افراد مبتلا به درد مزمن از افسردگی رنج می برند. به طور کل افسردگی یک عامل مهم بی خوابی است. باید توجه داشت که محرومیت از خواب به خصوص محرومیت از خواب REM به ویژه در فردی که قبلا از درد رنج می بردند، باعث حساس شدن فرد شده و سبب می گردد فرد درد را شدیدتر احساس کند. بنابراین محرومیت از خواب REM باعث هیپرآلژیا (ادراک شدید درد) در فرد دچار شرایط دردناک می گردد. درمان اختلال خواب مرتبط با درد باید بر برطرف درد متمرکز شده و به موازات آن از داروهای خواب آور به مدت کوتاه استفاده گردد.

همان گونه که اشاره شد خواب خوب شبانه بر محرومیت از خواب ارجح است. به عبارت دیگر کم خوابی باعث تشدید حساسیت به درد می گردد. این رویکرد از تجویز طولانی مدت داروهای خواب آور بهتر است.

منبع: www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 10 مهر 1400 بروزرسانی: 10 مهر 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1767

به "چرا درد باعث خواب آلودگی می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا درد باعث خواب آلودگی می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید