پرونده زنجیره ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران در حال تدوین است

به گزارش لوکو، معاون میراث فرهنگی کشور گفت: هرچند واژه راه ابریشم واژه تاریخی نیست و هر تمدنی در این راستا نام خود را بر آن دارد اما این نام به عنوان یک راه مهم فرهنگی و گردشگری پذیرفته شده است تا گشایشی در دنیای پر از آشوب ایجاد و نغمه خوش برای صلح و دوستی شنیده گردد.

پرونده زنجیره ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران در حال تدوین است

به گزارش خبرنگاران، محمدحسن طالبیان در اجلاس دنیای راه ابریشم که در همدان در حال برگزاری است، بابیان این مطلب اظهار کرد: بانکداری، پیغام رسانی، آموزش، سرمایه گذاری، دوستی و صلح، مراودات انسانی و خلق مشترک میراث ناملموس از جنبه های دیگر راه ابریشم است.

او اضافه نمود: راه های تاریخی، ظرفیتی ویژه برای ارتباط عقاید، ادیان و مذاهب مختلف باهم بوده است و نمی توان نقش محوری راه ابریشم را در تحقیقات مرتبط با ترویج دین اسلام در سرزمین پهناور چین نادیده گرفت.

معاون میراث فرهنگی اضافه نمود: گوناگونی فرهنگی یکی از مهم ترین عناصر کلیدی در ارتقای تمدن در طول تاریخ بوده است و اکنون زمانی است که ما نیازمندیم تا شکل نو و جدید گوناگونی فرهنگی را با استفاده از گردشگری به جریان بیندازیم.

او بابیان این که وظیفه ماست که راه های تاریخی را احیا نموده و روابط انسانی را مطابق با ضروریات و بایدهای امروزی بازتعریف نماییم، عنوان نمود: برنامه ریزی های متعددی برای احیای میراث ملموس و ناملموس در راستا راه های تاریخی ایران باید در نظر گرفته گردد.

طالبیان بابیان این که شهر همدان به عنوان پایتخت سلسله فرمانروایی مادها یکی از مهم ترین شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران به شمار می رود، گفت: شهر همدان همیشه دربرگیرنده بخش مهمی از حوادث و رویدادهای تاریخی بوده و نقش مهمی در حیات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور ایفا نموده است.

معاون میراث فرهنگی اعلام کرد: وجود عرفا، شعرا، دانشمندان و مفاخری صاحب نام همچون عین القصات همدانی، بوعلی سینا، باباطاهر عریان و.... در این پهنه، گویای بخش دیگری از نقش و صندلی این شهر در سرزمین ماست.

او بابیان این که بدون تردید بخشی از اهمیت و کسب چنین صندلیی در کشور ناشی از موقعیت جغرافیایی ارتباطات آن با سایر شهرها و نقاط مهم بوده است، عنوان نمود: همدان با بیش از 1800 اثر تاریخی و طبیعی شناخته شده در حال حاضر یکی از مقاصد مهم گردشگری برای علاقه مندان است.

طالبیان بابیان این که ثبت زنجیره ای کاروانسراهای استان در حال اتمام بوده و سهم همدان دو کاروانسرا است، گفت: بدون تردید همدان می تواند نقش کلیدی در احیای روابط فرهنگی، تجاری و تاریخی جاده ابریشم ایفا نماید.

ثبت میراث فراملی زنجیره ای در کشورهای جاده ابریشم

جینگ فنگ معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث دنیای یونسکو گفت: هماهنگی به منظور معرفی و ثبت میراث فراملی زنجیره ای در کشورهای جاده ابریشم در حال اجرا است.

او با اشاره به این که از دعوت برای شرکت در اجلاس دنیای راه ابریشم در همدان تقدیر و تشکر کنم اظهار کرد: ششمین اجلاس دنیای راه ابریشم در این شهر زیبا در حال برگزاری است، این اتفاق بسیار باعث خوشنودی است.

فنگ با اشاره به این که همدان شهری مشهور و معروف به خاطر صنایع دستی اش در راستاجاده ابریشم واقع شده است، اضافه نمود: از جمهوری اسلامی و وزارت میراث فرهنگی و استان همدان برای برگزاری این رویداد تشکر می کنم.

او با اشاره به این که ایران با داشتن 24 اثر میراث ملی و فرهنگی که در فهرست میراث یونسکو ثبت شده، شریک بسیار مهمی برای اجرای کنوانسیون دنیای میراث فرهنگی مصوب سال دنیای 1972 است، اضافه نمود: ایران استانداردهای بالایی را برای حفاظت از میراث فرهنگی و مدیریت این میراث ثبت نموده است.

معاون آسیا و اقیانوسیه مرکز میراث دنیای یونسکو اضافه نمود: می خواهم از جانب دبیر کل یونسکو از دولت جمهوری اسلامی تقدیر و تشکر کنم چراکه ثبت پیروز دنیای جنگل های هیرکانی در سال 2018 و به عنوان میراث طبیعی و چشم انداز باستانی ساسانی از فارس در سال 2019 انجام شد.

او بابیان این که ایران به عنوان یک شریک فعال و کنشگر در کمیته هماهنگی دنیای نقش داشته است، ادامه داد: جاده ابریشم و زنجیره آن یک نمونه و مصداق عالی از میراث و گنجینه های فرهنگی مغفول مانده و مخفی مانده دنیای است.

فنگ با اشاره به این که از سال 2003 مرکز میراث دنیای نقش بسیار کلیدی ایفا نموده است، اضافه نمود: هماهنگی به منظور معرفی و ثبت میراث فراملی زنجیره ای در کشورهای جاده ابریشم در حال اجرا است.

او بابیان این که برای پیاده سازی دستورات مدنظر، کمیته هماهنگی بین دولتی در نشست 2009 تشکیل شد و نمایندگان آن از کشورهای مختلف در این اجلاس حضور دارند، اضافه نمود: یک رویکرد راهبردی و نظام مند برای آماده سازی روند معرفی آثار دنیای برای ثبت در میراث دنیای، آن هم برای کشورهایی که در امتداد جاده ابریشم هستند، فراهم شده است.

راه ابریشم یک راهکار برای دنیا امروز است

حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران با تقدیر از زحمات برگزارنمایندگان همایش دنیای راه ابریشم گفت: ما جز نوادر انجمن ها و اتحادیه هایی در دنیا هستیم که به نام یک راه دورهم جمع شدیم و این اتفاق زیباست.

او ادامه داد: راه یعنی امید، هدف، تحرک و پویایی. راه یعنی دور را دیدن و مراقبت و از راستا منحرف نشدن. شمس می فرماید یک انگشت که از راه بگشتی بیابان است.

ایوبی عنوان نمود: ملت های ساکن راه ابریشم ملت هایی ویژه هستند، نگاهی به تاریخ پرافتخار این سرزمین ها بی اندازید به این مهم دست پیدا می نماید. میراث ماندگار سرزمین های جاده ابریشم نشان می دهد مردم این سرزمین ها پر از شادی و بهجت هستند و به قول شمس این ها آثار رحمت الله است.

او با اشاره به گسترده شدن باغ ها و بوستان ها در سرزمین های جاده ابریشم عنوان نمود: مردم این منطقه بدون رنگ نمی توانند زندگی نمایند و هر خانه ای رنگ و گلستان و بوستان است و این باغ ها به قول شمس گل ها و لاله ها در اندرون است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران ادامه داد: کلمه و حرف و سخن بسیار ارزشمند است در این سرزمین که مردمش اهل علم و سخن هستند.از زیباترین و گران ترین کلام این سرزمین شاهنامه و مثنوی است زیرا قدر سخن و کلمه را مردم درک می نمایند.

او توضیح داد: هنر خوشنویسی ازجمله هنرهای راه ابریشم است و امروز شاهد افتتاح نمایشگاه خوشنویسی خواهیم بود.

ایوبی تأکید کرد: هزار سال پیش در غرب آن ها که زور در بازو داشتند، سپر به دستان و نیزه به دستان قهرمان بودند و فردوسی بزرگ در همان زمان بر بلندای دنیا ایستاد و گفت توانا بود هرکه دانا بود.

او عنوان نمود: مردم سرزمین جاده ابریشم از هزار سال پیش بااخلاق، ادب و احترام آشنا هستند و سازمان یونسکو امروز به دنبال اخلاق علم و رسانه و اخلاق دانایی است.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو- ایران با اشاره به انتخاب یک روز در کره جنوبی به عنوان احترام به بزرگ ترها توضیح داد: سرزمین ما سرزمین احترام به بزرگ ترها و رحم به کوچک ترها است و این آموزه هرروز ماست.

او بابیان این که مدینه فاضله این است که حاکمان جاده ابریشم عدالت گستر باشند، گفت: سخن هزار سال پیش ما سخن امروز ما و دنیاست و اگر زمینی را به بدان بسپاریم چه می گردد.اخلاق و فضیلت عقل ویژگی این سرزمین است.بسیاری از هنرها ریشه در این سرزمین دارد و موسیقی سابقه ای چهار هزارساله برای ما دارد. پدرجد گیتار، تار و سه تار است و فلوت همان نی و ویولن برگرفته از کمانچه است.

ایوبی ادامه داد: در بخش هنر کتاب و شعر و ادبیات، ما جز نوادر هستیم که شعر و ادب بر زبانمان جاری است .در هیچ تمدنی به اندازه ما عاشق ادب نیستند و این همه دیوان وجود ندارد.زنده کردن جاده ابریشم زیارت اهل قبور نیست بلکه راه ابریشم یک راهکار برای دنیا امروز است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 7 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 408

به "پرونده زنجیره ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران در حال تدوین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرونده زنجیره ای ثبت جهانی کاروانسراهای ایران در حال تدوین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید