وضعیت کشت خیار در کردستان

به گزارش لوکو، اواخر مردادماه عمده محصول خیار کردستان آماده ارسال به بازار می شود؛ اما در چند روز گذشته شایعاتی درخصوص پایین بودن قیمت خرید خیار و دور ریختن محصول از سوی کشاورزان مطرح شد.

وضعیت کشت خیار در کردستان

به گزارش خبرنگاران، محصول خیار یکی از محصولات مهم جالیزی کردستان است و زراعت این محصول در استان از لحاظ سطح زیر کشت پس از سیب زمینی در رتبه دوم، و از لحاظ تولید پس از سیب زمینی و گوجه فرنگی در رتبه سوم قراردارد.

با توجه به وجود خاک مرغوب و اقلیم مناسب، 87 درصد سطح زیرکشت خیار در شهرستان های قروه، دهگلان و کامیاران و مابقی آن در سایر شهرستان تابعه قرار گرفته است.

کشاورزان قروه ای بیشتر زمین های خود را به کشت خیار اختصاص داده اند. اما طی هفته گذشته فیلمی در فضای مجازی پخش شد که نشان می دهد محصول خیار حاصل دسترنج کشاورزان به علت نبود بازار و قیمت پایین حدود 50 تومان دور ریخته شده است.

این در حالی است که هر ساله وزارت جهاد کشاورزی برای هر محصول با توجه به سرانه مصرف، نیاز صنعت داخلی و صادرات برنامه ریزی کشوری را در راستای تولید پایدار با ارتقای کیفیت و کاهش هزینه های تولید تنظیم و ابلاغ می کند.

خالد جعفری، رییس سازمان جهاد کشاورزی در رابطه با این موضوع به خبرنگاران گفت: سطح زیر کشت خیار در استان کردستان سالانه حدود 2200 تا 2500 هکتار است که محصول تولیدی عمدتاً به تأمین خیار برای صنعت فرآوری خیارشور اختصاص می یابد و تأمین بذر به عنوان اولین نهاده مورد نیاز کشاورزان به دلیل وجود تحریم ها سخت شده بود که جهادکشاورزی اقدام به توزیع 1535 کیلوگرم بذر گواهی شده Nada2n از قرار هرکیلوگرم 600 هزار تومان بین تعداد 5700 نفر از کشاورزان شهرستان های قروه، دهگلان، کامیاران و مریوان کرد.

وی افزود: 1535 کیلوگرم بذر توزیع توسط جهادکشاورزی استان کردستان حدود 60 درصد مساحت زیر کشت را تأمین کرده است که خصوصیات منحصر به فرد این رقم همچون داشتن بوته ای قوی، حساسیت کم به بیماری های قارچی؛ به خصوص سفیدک پنهان و تا حدود 50 نوبت قابلیت برداشت از خصوصیات مهم این رقم خیار برای مصرف در صنایع تبدیلی است که نقش بسزایی در کاهش هزینه تولید دارد.

رییس سازمان جهادکشارزی کردستان ادامه داد: توسعه کشت نشایی خیار به صورت توپی(گلدانی) و استفاده از سیستم نوین تحت فشار (نوار تیپ) آبیاری که در هر هکتار بیش از 30 تا 40 درصد در مصرف آب صرفه جویی به دنبال دارد نمونه ای از اقدامات اجرا شده از سوی جهادکشاورزی برای کاهش هزینه تولید است.

وی بیان نمود: در راستای ارتقای سلامت محصول خیار و به منظور ترویج و توسعه استفاده از سموم بیولوژیک و کم خطر به صورت مشارکتی (پرداخت 50 درصد یارانه) در سطح 600 هکتار از مزارع خیار سطح استان سمپاشی شده است.

وی گفت: رقم تولیدی هبیرید خیار صنعتی جهت تولید خیار شور که در وضعیت قلمی برداشت می شود هر کیلو بین 2200 تا 2800 تومان به خریداران فروخته می شود.

جعفری گفت: عمده دلیل کاهش قیمت و خرید محصول خیار، پیک تولید خیار در اقلیم کردستان و اعمال تعرفه واردات توسط اقلیم که منجر به کاهش شدید صادرات شده که این موضوع از سوی جهاد کشاورزی موقتی اعلام شده است.

به گفته جعفری؛ سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان پس از شایعه شدن دور ریختن محصول خیار از سوی کشاورزان اقدام به خرید این محصولات، جهت تنظیم بازار کرده و اتحادیه تعاونی های تولید استان کردستان با همکاری صندوق حمایت از بخش کشاورزی خیار مخصوص خیارشور کشاورزان قروه و دهگلان را با قیمت 2500 تا 2700 تومان خریداری می کند.

وی هم چنین گفت: اتحادیه تعاونی های روستایی استان کردستان محصول گوجه را با قیمت پایه کیلویی 1100 تومان از کشاورزان گوجه کار به منظور تنظیم بازار خریداری می کند.

استان کردستان با مساحت 29 هزار و 137 کیلومتر مربعی جمعیتی یک میلیون 600 هزار نفری دارد که 30 درصد جمعیت آن را روستاییان تشکیل داده که مهم ترین منبع مالیشان از کشاورزی تامین می شود.

سطح اراضی قابل کشت کردستان یک میلیون 217 هزار هکتار است که 94 هزار هکتار آن آبی، 642 هزار هکتار آن دیم، 439 هزار هکتار آن بصورت آیش، 30 هزار هکتار باغات میوه آبی و 11 هزار هکتار باغات میوه دیم می باشد.

استاندار کردستان در آخرین سخنان خود جهت توسعه کردستان را از راه رونق کشاورزی مطرح نمود و از افزایش 96 هزار هکتاری زمین های آبی، افزایش 50 هزار هکتاری باغات و افزایش تخصیص آب استان خبر داد.

مرادنیا تاکید کرد: با اجرای این سه پروژه در حوزه کشاورزی و جذب اعتبار از صندوق توسعه ملی، 60 هزار شغل، 4 هزار میلیارد تومان سرمایه در استان ایجاد می شود.

اکنون با بسته شدن مرزهای کردستان بیشتر معیشت خانوارهای این استان از طریق کشاورزی و صنایع مرتبط با آن تامین می شود و در صورت به خطر افتادن امنیت شغلی کشاورزان قطعا شاهد ازدیاد آسیب های اجتماعی همچون حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ خواهیم بود.

مسئولان استانی با توجه به دورانداز توسعه کردستان باید از کشاورزان حداکثر حمایت ها را داشته باشد تا امنیت شغلی این چرخانندگان اقتصاد و نگهبانان سلامت غذایی ما با خیالی آسوده به کار کشاورزی خود بپردازند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 280

به "وضعیت کشت خیار در کردستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت کشت خیار در کردستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید