هشدار جدی در خصوص خطر استفاده از دارو های رایج برای سوزش معده

به گزارش لوکو، افرادی که به سوزش معده مبتلا هستند غالبا از دارو های موسوم به PPI استفاده می نمایند که زیاده روی در آن باعث بروز مسائل جدی برای سلامتی می گردد.

هشدار جدی در خصوص خطر استفاده از دارو های رایج برای سوزش معده

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران، بسیاری از افراد از اسیدیته شدن معده رنج می برند، که اغلب پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین افزایش می یابد؛ استفاده از قرص به عنوان درمان به دلیل سهل الوصول بودن باعث می گردد بسیاری از افراد به آن مراجعه نمایند، در حالیکه این روش در صورت زیاده روی تأثیرات منفی بر سلامتی آن ها می گذارد.

این قرص ها که احساس سوزش ناشی از انتقال اسید معده به گلو را متوقف می نمایند، جزو 10 داروی برتر تجویز شده توسط پزشکان در دنیا هستند.

اما شواهد متعددی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از رایج ترین دارو های درمان سوزش معده با نام اختصاری (PPI)، می تواند منجر به بروز سایر مسائل در معده گردد.

کارشناسان هشدار می دهند که وابستگی بیش از حد به دارو های PPI، مانند امپرازول و لانزوپرازول، می تواند عامل افزایش موارد سندروم روده تحریک پذیر در دوره اخیر باشد.

دکتر ریحان هیدر متخصص گوارش در بیمارستان کالج دانشگاه لندن می گوید که این دارو ها برای کنترل علائم اولیه اسیدیته به خوبی عمل می نمایند اما اثرات طولانی مدت آن ها می تواند مضر باشد.

او ادامه داد: از هر سه بیمار که سال ها از این دارو ها استفاده نموده اند، دو نفر آن ها علاوه بر نفخ شکم با مسائل روده ای نیز روبرو هستند و این موضوع تصادفی نیست.

سوزش معده هنگامی اتفاق می افتد که اسید معده که برای تجزیه و هضم غذا حیاتی است، به سمت پایین گلو حرکت کند. رژیم های غذایی مملو از مواد اسیدی مسائل سوزش معده را تشدید می نماید.

مطالعه ای که اخیراً روی 300 هزار بیمار انجام شد نشان داد که مصرف PPI برای ماه های متوالی با افزایش خطر ابتلا به اختلالات شکمی تا 65 درصد همراه است که اسهال شایع ترین آن است.

مسئله این است که این قرص ها اسیدیته معده و روده را به شدت کاهش می دهند در حالیکه برای از بین بردن باکتری ها به بعضی اسید ها در روده کوچک احتیاج داریم.

استفاده از PPI برای مدت طولانی به معنای وجود اسید کمتر در معده و استقبال بیشتر روده باریک از باکتری هاست و به آن ها اجازه می دهد تا به جای حرکت در سیستم گوارش، رشد نمایند.

باکتری های روده مفید هستند اما بسیاری از آن ها برای سلامتی مشکل ساز هستند. باکتری ها از قند های موجود در غذا هایی که می خوریم تغذیه می نمایند و باعث فرایند تخمیر می شوند. با این کار گاز هیدروژن و متان آزاد می گردد که منجر به نفخ شکم، تشنج و سایر علائم می گردد.

بر اساس تجزیه و تحلیل سال 2013 توسط دانشکده پزشکی هاروارد، این بیماری که رشد بیش از حد باکتریایی روده کوچک نامیده می گردد، در بین استفاده نمایندگان قرص های PPI به میزان 7 برابر بیشتر است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 بهمن 1399 بروزرسانی: 24 بهمن 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1386

به "هشدار جدی در خصوص خطر استفاده از دارو های رایج برای سوزش معده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار جدی در خصوص خطر استفاده از دارو های رایج برای سوزش معده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید