نامه دیده بان یادگارهای فرهنگی برای نجات ارگ علیشاه تبریز

به گزارش لوکو، دیده بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران در نامه ای سرگشاده، خواستار توجه فوری مقام های دولتی به موضوع حفظ حریم اثر میراثیِ ملی ارگ علیشاه تبریز شد.

نامه دیده بان یادگارهای فرهنگی برای نجات ارگ علیشاه تبریز

به گزارش خبرنگاران، دیده بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران در نامه ای که رونوشت آن به رئیس جمهور، وزیر کشور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرستاده شده، آورده است: باز از تبریز، بر خلاف همه وعده های داده شده، خبر از شروع مجدد خاکبرداری در محوطه ارگ علیشاه تبریز برای احداث پارکینگ طبقاتی می رسد.

بنای امروزین ارگ علیشاه تبریز بازمانده مسجدی کهن است که بنیاد آن توسط تاج الدین علی شاه جیلانی، وزیر سلطان محمد خدابنده و همیاری ابوسعید بهادرخان، وزیر دیگر این خان مغول و احتمالاً توجه خواجه بزرگ، رشیدالدین فضل الله همدانی، میان سال های 716 تا 736 هجری ساخته و پرداخته شده است. این مسجد بی آسمانه را مناری چندان بلند بود که از دوردست هم شناسایی می شد و ساختمانی چندان شکوهمند که همگان را شگفت زده می کرد. هرچند از آن عظمت کهن امروزه کمتر چیزی به جا مانده که این خود یادگار زمین لرزه های پیاپی و ایستادگی اش در برابر گذر تاریخ آن شهر ارجمندِ پرخاطره است، اما این چیزی از وظیفه ما در قبال تاریخ مان کم نمی کند.

نمی خواهیم در این زمینه مثال از وظیفه شناسی سازمان های مرتبط و دولت ها در دیگر کشورها بزنیم که از خرابه های آثار تاریخی شان هم پاسداری می نمایند، که این مثال ها از ارج تلاش های ایرانیان و دولتمردانی که در طی سده ها این بناها را حفظ کردند تا به ما برسد، می کاهد.

در این نامه درباره زمینه این رویداد آمده است؛ می گویند بنیاد مصلی مسؤولیت ساخت وساز در مجاورت این بنای تاریخی را به عهده دارد. آشکار است که خاکبرداری عمیق در حریمِ درجه یکِ این مسجد تاریخی به دلیل ساخت پارکینگ طبقاتی احتمالِ رساندنِ آسیب جدی به این بنای مقدس را بالا می برد؛ حریمی که روزگاری قرار بود بوستانی 60 هزار متری باشد و شایسته است که چنان نیز گردد.

چه این احتمال کم باشد و چه زیاد، آشکار و بدیهی است که وظیفه ما در برابر تاریخی که دیگر تکرار نمی گردد، این است که کوچکترین احتمال خطری را برایش ایجاد نکنیم؛ وضعیتی که نمونه بارزش اثر بی نظیر سی وسه پل در اصفهان است که با ندانم کاری بعضی مسؤولان احتمال خطری جدی برایش وجود دارد.

در دنباله نامه آمده است: برای نجات این اثر ایلخانی، کمپین هایی از فعالان میراث فرهنگی هم راه اندازی شد و عکس های ساخت پارکینگ مجاور این اثر دست به دست می چرخید و اعتراض ها در این زمینه بیشتر و بیشتر شد، که واکنش های بعضی مقام ها در سازمان میراث فرهنگی را هم به دنبال داشت. بعضی منابع در فضای مجازی نوشتند که مدیران دو یا سه کانال تلگرامی که به شکل خودجوش اقدام به راه اندازی کمپین اعتراض برای جلوگیری از تخریب ارگ تبریز نموده بودند از طرف نهادهای امنیتی احضار و با تهدید از آنها خواسته شده تا فعالیت این کمپین های مردمی را متوقف نمایند که اگر این خبر واقعیت داشته باشد جای پرسش و شگفتی بسیار و پیگیری از سوی شما شخصیت های دولتی ارجمند، را دارد.

گویا اختلاف میراث فرهنگی و بنیاد مصلی در خصوص پرونده ارگ داستانی چندین چندساله دارد که به علت اعمال فشار و نفوذ این بنیاد، به رغم مستندات قانونی پرونده ارگ تبریز، در هیچ کدام از مراجع قانونی به جایی نرسیده است.

همچنین در این نامه با اشاره به این موضوع که سال هاست که سازمان اوقاف کشور و بعضی دیگر از نهادهای مذهبی بدون هیچ مانعی، به بهانه نوسازی، سرگرم تخریب بناهای مذهبی و بافت های تاریخیِ شهری هستند که به نابودی خاطره معنوی و تاریخِ همه این آثار فرهنگی منجر شده است از مقام های مخاطبِ نامه درخواست شده که: به خاطر مسوولیت بزرگی که در این زمینه بر دوش شما دولتمردان است، خواهشمندیم که واکنشی شایسته نشان دهید و پرونده این تجاوز به حریم اثری ملی را ببندید، یا اگر توان متوقف کردن این طرح را ندارید دست کم آشکارا آن را اعلام کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 798

به "نامه دیده بان یادگارهای فرهنگی برای نجات ارگ علیشاه تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامه دیده بان یادگارهای فرهنگی برای نجات ارگ علیشاه تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید