میراث فرهنگی اصفهان دائره المعارفی ارزشمند از فرهنگ و تمدن غنی مشرق زمین در طول تاریخ است

به گزارش لوکو، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان روز پنجشنبه 1 آذر در آیین نکوداشت روز اصفهان در جمع اصفهان شناسان و دوستداران میرا فرهنگی اصفهان تاکید نمود: به راستی میراث فرهنگی اصفهان دائره المعارفی ارزشمند از فرهنگ و تمدن غنی مشرق زمین در طول تاریخ به شمار می رود.

میراث فرهنگی اصفهان دائره المعارفی ارزشمند از فرهنگ و تمدن غنی مشرق زمین در طول تاریخ است

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان؛ فریدون الله کمک مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان در این مراسم اضافه نمود: بدون شک انتخاب روز اول آذر به عنوان روز اصفهان بر پایه یک مبنای تاریخی و علمی بوده است و بسیار خرسندم که با همگرائی میان سازمانها و ارگانها و همچنین دوستداران میراث فرهنگی، اولین روز آذر ماه بر اساس متون علمی و تاریخی به عنوان روز اصفهان برگزیده شد.

او در ادامه سخنانش با اشاره به صندلی تاریخی اصفهان در سیر تطور فرهنگ و تمدن ایران تاکید نمود: به واقع اصفهان نمادی پویا از جریان سازی فرهنگی در ایران زمین از پیش از اسلام تا دوران اسلامی به شمار می رود، به گونه ائی که با توسعه کاوشهای باستان شناسی در محوطه تاریخی تپه اشرف اصفهان توانسته ایم تاریخ علمی و متقن چند هزار ساله اصفهان را تا عصر هخامنشیان به اثبات برسانیم. با این وصف با ادامه این کاوشها بدنبال دست یابی به صندلی واقعی اصفهان در طول تاریخ پر فراز و فرود ایران زمین هستیم.

الله کمک همچنین با اشاره به سفر پروفسور پی یربریان استاد ممتاز ایرانشناسی از کشور فرانسه به اصفهان گفت: روز گذشته در نشست علمی که با حضور این ایران شناس برجسته (به ویژه در عصر باستان) برگزار گردید، او توضیح داد: که اصفهان در عصر باستان و به ویژه هخامنشی یکی از کانونهای مهم تحولات اجتماعی و فرهنگی ایران به شمار می رفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان همچنین در بخش دیگری از سخنانش به صندلی اصفهان در تحولات ایران دوران اسلامی اشاره نمود و گفت: اگر بخواهیم به صندلی واقعی اصفهان در پویائی جریان سازی فرهنگی در راستای ادامه حیات ایرانیان اشاره کنیم، بدون شک این صندلی در دوران اسلامی محقق می گردد، به گونه ائی که می توان چنین مطرح کرد که با تکاپوی تجدید حیات ایران در دوران اسلامی توسط فرهیختگان این سرزمین به ویژه در سده های اولیه اسلامی در اصفهان صورت پذیرفت و نماد شاخص آن کوشش حاکمان مختلف در طول تاریخ 1400 ساله دوران اسلامی بود که با انتخاب اصفهان به عنوان تختگاه سلسله های خود از جمله سلسله های زکمکان، آل بویه، سلاجقه و در نهایت صفویان کوشش داشتند تا ایرانی بودن خود را در نزد سایر مردم به اثبات برسانند.

الله کمک در بخش دیگری از سخنان خود توضیح داد: بدون شک این کوششهای مستمر باعث شد تا امروز بتوانیم چنین برداشت کنیم که میراث فرهنگی اصفهان براستی دائره المعارفی ممتاز از فرهنگ و تمدن غنی مشرق زمین به ویژه ایران دوران اسلامی را در خود جای داده است، لذا بی فایده نیست اگر اصفهان را شهر فرهنگ و هنر بنامیم.

او همچنین در ادامه به صندلی امروزی اصفهان نیز در سطح ملی و بین المللی اشاره نمود و گفت: امروز نیز رسالت بزرگی بر دوش همگی ما واقع شده است، زیرا همگی باید کوشش کنیم تا صندلی فرهنگی و هنری اصفهان همچنان در نزد همگان حفظ گردد، لذا انتخاب اصفهان به عنوان شهر دنیای صنایع دستی و همچنین وجود یک سوم صنایع دستی دنیا در پهنه فرهنگی اصفهان با 100 رشته و وجود میراث فرهنگی ارزشمند ملی و دنیای همگی فرصتهای مناسبی را در راستای امتداد حیات فرهنگی این شهر فراهم می آورد.

الله کمک به همین دلیل به تهدیدات موجود برای اصفهان اشاره نمود و گفت: بدون شک در سرزمین ایران کم آبی و اصولا مبحث آب نقش مهمی در سیر تطور فرهنگی ایران ایفا کرده است، به گونه ائی که آب همیشه در جای جای ایران با توسعه فرهنگی و تمدنی ارتباط مستقیم داشته است، با این وصف نباید فراموش کنیم که خشکی زاینده رود صرفا یک فاجعه زیست محیطی نیست بلکه به نوعی خشک شدن سرچشمه حیات فرهنگی و تمدنی اصفهان است که امروز باید به آن جدی بیندیشیم.

او در خاتمه به نقش صنعت نیز در توسعه اصفهان در دهه گذشته اشاره نمود و گفت: بدون شک آنچه در 50 سال اخیر در توسعه صنعتی اصفهان دیده ایم نقش اغوا گرانه صنعت و فناوری در توسعه اصفهان بوده و نه توسعه پایدار، با این حال برنامه های اینچنینی باید باعث گردد تا اصفهان به نقش اصلی خود در پویائی فرهنگی و تمدنی ایران بازگردد.

برنامه های پاسداشت روز اصفهان به مدت 3 روز و همزمان با ایام میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) از روز اول آذر در اصفهان برگزار می گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 271

به "میراث فرهنگی اصفهان دائره المعارفی ارزشمند از فرهنگ و تمدن غنی مشرق زمین در طول تاریخ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی اصفهان دائره المعارفی ارزشمند از فرهنگ و تمدن غنی مشرق زمین در طول تاریخ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید