مونسان: سهم زنان را در مدیریت میراث فرهنگی افزایش می دهیم

به گزارش لوکو، وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه امین اموال موزه ها صددرصد از بین زنان انتخاب می شود، گفت: تاکنون سهمیه زنان برای فعالیت در سمت های مدیریتی سازمان میراث فرهنگی را از 14.7 به 27 درصد افزایش دادیم و تلاش می کنیم بعد از آغاز فعالیت های این وزارتخانه این عدد را به 57 درصد افزایش دهیم.

مونسان: سهم زنان را در مدیریت میراث فرهنگی افزایش می دهیم

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، علی اصغر مونسان روز دوشنبه 11 شهریور، در نشست فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: بنده نگاه ویژه ای به توانمندی زنان برای فعالیت در سمت های مدیریتی دارم و تلاش کردم در سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز حضور زنان در سطوح مختلف مدیریتی را افزایش دهم.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور شد: البته مدیران زن برای خروج از تهران با مشکلاتی روبرو بودند، بنابراین محدودیت هایی برای استفاده از ظرفیت آنها در این سمت ها داشتیم. با این حال تاکنون دو مدیر زن در سطح عالی، 42 نفر در سطح میانی و 78 نفر در سطح پایه انتخاب شدند و سهمیه زنان برای فعالیت در سمت های مدیریتی را از 14.7 به 27 درصد افزایش دادیم و تلاش می کنیم بعد از آغاز فعالیت های این وزارتخانه این عدد را به 57 درصد افزایش دهیم.

امین اموال موزه ها صددرصد از بین زنان انتخاب می شود

وی اضافه نمود: فعالیت زنان در اقامتگاه های بوم گردی که برای اولین بار اجرا شده، 1600 زن فعالیت دارند، 173 زن نیز به عنوان سرمایه گذار در حوزه گردشگری فعالیت می کنند و در کل 85 درصد شاغلان در حوزه صنایع دستی را نیز زنان تشکیل می دهند، ضمن اینکه در زمینه انتخاب امین اموال موزه ها نیز صددرصد از ظرفیت زنان استفاده می شود.

مونسان با یادآوری اینکه بعد از این مانع ورود مدیران ناکارآمد به این وزارتخانه خواهد شد، تاکید کرد: بیمه هنرمندان و صنعتگران که به مدت 5 سال قطع شده بود، از سال گذشته آغاز شده و امسال نیز تداوم پیدا خواهد کرد، همچنین در عرصه محصولات صنایع دستی به منظور قطع دست دلالان، نمایشگاه های ویژه ای در مناطق محروم و روستاها ایجاد خواهند کرد و به افراد در این مناطق آموزش می دهند تا محصولات خود را از طریق فضای مجازی به فروش برسانند.

وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: اجرای طرح تجاری سازی از سال 96 آغاز شده ضمن اینکه بروزرسانی نحوه تولید صنایع دستی و فعالیت استارت آپ ها از دیگر مواردی است که در دستور کار واقع شده است. همچنین افزایش تعطیلات آخر هفته به طور قطع به رونق گردشگری منتهی می شود، بنابراین معتقدم حداقل برای دانش آموزان باید 5 روز در دی ماه به علاوه دو روز آخر هفته تعطیل اعلام شود.

مونسان ضمن اینکه تاکید کرد که باید در بودجه سال 99 ردیف خاصی برای اداره این وزارتخانه در نظر گرفته شود، تفاهم نامه ای با فراکسیون زنان به منظور تخصص سهمیه 30 درصدی مدیریتی به زنان در این وزارتخانه امضا کرد.

فریده اولادقباد، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استفاده از توانمندی مدیران زن در این وزارتخانه مهمترین دغدغه فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی است، گفت: توجه ویژه به صنایع دستی و بیمه زنانی که در این حوزه فعالیت دارند و صیانت از آثار باستانی کشور باید در اولویت دستور کار وزیر پیشنهادی گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی قرار بگیرد، ضمن اینکه این حوزه از این نظر دارای ارزش است که می تواند سالانه 100 میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.

وی شرح داد: دولت باید ردیف مستقلی برای وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی در نظر بگیرد تا بتواند گام های اساسی در زمینه ایجاد بازار برای عرضه صنایع دستی زنان به ویژه زنان سرپرست خانوار هم در داخل و هم خارج کشور ایجاد کند.

مدیران غیرمتخصص را از وزارت گردشگری کنار بگذارید

سیده فاطمه ذوالقدر، کننده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه هدف از تبدیل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به وزارتخانه این بود که در حوزه گردشگری تحولی اساسی صورت گیرد، خطاب به وزیر پیشنهادی این وزارتخانه گفت: شما باید مدیران غیرمتخصص را از بخش های مختلف این وزارتخانه حذف کرده و به جای آنها از افراد متخصص و کارآمد استفاده کنید تا در حوزه گردشگری تحول ایجاد شود.

وی با بیان اینکه توسعه حوزه گردشگری به درآمدزایی و اشتغالزایی منتهی خواهد شد، تاکید کرد: وزیر گردشگری باید برای ایجاد بازار به منظور عرضه صنایع دستی تولید شده توسط زنان و بیمه آنها چاره اندیشی کند و برای جذب گردشگر برنامه داشته باشد.

برای حمایت از تولیدات زنان سرپرست خانوار چاره اندیشی کنید

زهرا سعیدی، کننده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عرضه صنایع دستی تولید شده توسط زنان سرپرست خانوار نیازمند بازاریابی است، گفت: اکنون می توان از طریق فضای مجازی برای عرضه محصولات این زنان بازاریابی کرد، ضمن اینکه لازم است وزیر گردشگری قول دهد که مسئول خاص برای اداره این بخش مشخص کند تا بعد از گذشت مدتی این امر مورد غفلت قرار نگیرد. همچنین بعد از گذشت 6 ماه توسط وی گزارشی در این رابطه به فراکسیون زنان ارائه شود.

زهرا ساعی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با یادآوری اینکه هدف از ایجاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهمیت صنعت گردشگری در کشور بوده است که جای کار زیادی دارد، از وزیر پیشنهادی این وزارتخانه خواست که برای اجرای برنامه های خود در این زمینه اولویت بندی داشته باشد تا از این طریق مجلس نیز بتواند نظارت دقیقی بر این بخش داشته باشد.

کننده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی شرح داد: یکی از مواردی که باید مورد توجه قرار بگیرد، ارتقای کیفیت مواد اولیه مورد نیاز برای تولید صنایع دستی است، همچنین فعالیت ها در این زمینه باید به روز رسانی شود و برای عرضه آنها در دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه بازاریابی شود.

مجلس آماده همکاری با وزارت گردشگری برای رفع موانع جذب گردشگر خارجی است

سهیلا جلودارزاده، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پی درک عمیق از شرایط کشور و ظرفیت های موجود و نیاز به ارتقای حوزه گردشگری صورت گرفت، اضافه نمود: تنها ایجاد این وزارتخانه نمی تواند مشکل گشا باشد، بنابراین باید بانک اطلاعاتی در زمینه شناسایی ظرفیت ها در این حوزه ایجاد شود، نهادها شکل بگیرند تا بعد از مدتی دچار روزمرگی نشوند.

وی یادآور شد که مجلس آماده همکاری با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جهت رفع موانع جذب گردشگران خارجی و تامین امنیت آنهاست البته تحقق این مهم در گرو تعریف از منافع ملی است که باید در سطح عمومی اعلام شود.

افزایش تعطیلات آخر هفته به رونق گردشگری منتهی می شود

سیده فاطمه حسینی، عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه تمرکز بر افزایش تعطیلات آخر هفته به رونق گردشگری در داخل کشور منتهی می شود، گفت: این امر فرصتی برای افراد ایجاد می کند تا بتوانند برای سفر به بخشهای مختلف کشور برنامه ریزی کنند، ضمن اینکه در این مورد باید ظرفیت های گردشگری در حوزه منابع طبیعی استان های مختلف به ویژه مناطق محروم کشور شناسایی شود و این اقدام نیز با رویکرد عدالت محور صورت گیرد.

وی با یادآوری اینکه مبلغ 1.5 میلیارد دلار به حوزه گردشگری تخصیص یافته از وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواست تا توزیع مناسبی در زمینه منابع مالی موجود داشته باشد.

ایجاد تحول در وزارت گردشگری در گرو مدیریت صحیح منابع است

پروانه مافی، کننده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه ای که برای امسال به حوزه گردشگری تخصیص یافته، جوابگوی نیاز وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی نخواهد بود، از وزیر پیشنهادی خواست تا تعریف جدیدی از شرح وظایف ها داشته و منابع مالی مورد نیاز برای آن را مشخص کند، در غیر این صورت نمی توان تحولی در حوزه گردشگری ایجاد کرد.

سکینه الماسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با یادآوری اینکه وزارت گردشگری در سایر کشورها یکی از مهمترین وزارتخانه ها محسوب می شود، اضافه نمود: یکی از مواردی که در روند فعالیت آن باید مورد توجه قرار گیرد، نحوه به کارگیری مدیران است، چرا که در گذشته هرگاه می خواستند به فردی یک پست مدیریتی بدهند که به نوعی به وی امتیازی داده باشند، به سازمان گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مراجعه می شد، بنابراین وزیر این وزارتخانه باید غربالگری در این حوزه را در دستور کار خود قرار دهد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 385

به "مونسان: سهم زنان را در مدیریت میراث فرهنگی افزایش می دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مونسان: سهم زنان را در مدیریت میراث فرهنگی افزایش می دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید