مناسب ترین سناریو برای نجات گردشگری ایران در شرایط کرونایی

به گزارش لوکو، ایسنا/ این خبر پیرامون مناسب ترین سناریو برای نجات گردشگری ایران در شرایط کرونایی برای شما مخاطبان گرامی نگارش شده است.

مناسب ترین سناریو برای نجات گردشگری ایران در شرایط کرونایی

برای سفر با قیمت تور نوروزی پوکت همراه ما باشید. هیچ جا بهتر از سواحل زیبای تایلند نمیتواند خستگی را از تن شما بدر کند و تجربه آرامش را به شما بدهد.

داستان چیست؟

مرتضی عربی با بیان اینکه استان می تواند تمام احتیاج اشتغالش را از ناحیه ظرفیت های گردشگری که در اختیار دارد، برطرف سازد، اظهار کرد: باید توجه داشت که گردشگری در سراسر دنیا، بدون توجه و همکاری تمامی دستگاه های ذیصلاح امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری یکی از بهترین راه چاره های برطرف و کاهش معضل بیکاری در جوامع امروزی است، توضیح داد: از هر 10 شغل در دنیا یک شغل در حوزه گردشگری و مهمان پذیری است.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع خراسان جنوبی بیان نمود: براساس آماری که از سوی شورای دنیای اعلام شد، در یک دهه اخیر از هر پنچ شغل ایجاد شده یک شغل مربوط به گردشگری و مهمانپذیری بوده و بر این اساس 10 درصد مشاغل کل دنیا در حوزه گردشگری است.

عربی با بیان اینکه تنها در سال 2018 میلیادی 318 میلیون شغل در حوزه گردشگری ایجاد شده که بیانگر اهمیت این حوزه در اشتغال زایی در سطح دنیاست، گفت: گردشگری در ایران در ابتدای راه با برنامه ملی توسعه گردشگری به صورت جدی پیگیری شد.

وی اظهار داشت: در ابتدای راه باید نظرات مسئولان محلی، شهرستانی و استانی را در مورد گردشگری جویا شد و پس از جمع آوری اطلاعات تعیین می گردد که گردشگری چه اهمیتی برای ما دارد و در نهایت نگاه تعیین و شفاف گردد.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع خراسان جنوبی با اعلام اینکه خوشبختانه امروز نمایندگان مردم در شهرستانهای استان پای کار آمده و از گردشگری حمایت نموده اند، ادامه داد: این رویداد بیانگر تغییر نگاه به گردشگری طی سالهای اخیر است که گردشگری را بعنوان یک مطالبه عمومی مطرح ساخته است.

عربی با تأکید بر اینکه امید است عزم و اراده استانی در این زمینه شکل گیرد تا بتوان تمام ویژگی های خوبی که از صنعت گردشگری انتظار می رود محقق گردد، اضافه کرد: عزم خوبی در حال شکل گیری است که هنوز به نقطه مطلوب نرسیده به همین خاطر باید عزم را برای حرکت دادن قطار گردشگری جزم کرد.

وی ادامه داد: شعار سال 2020 روز دنیای گردشگری مصادف با 27 سمپتامبر گردشگری و توسعه روستایی است و در خراسان جنوبی تقویت گردشگری روستایی در اولویت های توسعه گردشگری است و دلیل آن هم وجود روستاهایی با قابلیت های کم نظیر تاریخی، فرهنگی و طبیعی است.

معاون گردشگری، سرمایه گذاری و تامین منابع خراسان جنوبی بیان نمود: به همین دلیل در طی این سالها، تمرکز بر احداث و بهره برداری از اقامتگاه های بومگردی در این روستاها بوده و در حال حاضر حدود 59 اقامتگاه بوم گردی در استان به بهره برداری رسیده و قطعا ورود گردشگران به این اقامتگاه ها باعث صدور فرهنگ این منطقه از کشور به وسیله ارائه محصولات محلی، خوراک، لباس و پارچه های سنتی، آداب و رسوم، صنایع دستی و ... می گردد.

عربی با بیان اینکه اما در امسال شرایط گردشگری با توجه به وجود بیماری کووید 19 متفاوت است، اضافه کرد: طبق آنالیز های شورای دنیای سفر و گردشگری با شیوع ویروس کرونا، بیش از 75 میلیون شغل در صنعت گردشگری در معرض خطر هستند و تحقیقات نشان می دهند که از دست دادن فراوری ناخالص داخلی در بخش سفر و گردشگری 2.1 تریلیون دلار بر اقتصاد دنیا زیان وارد نموده است.

وی توضیح داد: این ویروس جابه جایی و ارتباط بین انسان ها را هدف قرار داده و بیشترین آسیب را صنعت گردشگری از این ویروس در سطح دنیای دیده و بعد از جنگ دنیای دوم چنین اتفاقی در حوزه گردشگری نیفتاده بود.

وی با بیان اینکه بنابر اعلام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایران، با شیوع کرونا نزدیک به 13 هزار راهنمای گردشگری در ایران شغل خود را از دست داده اند، یادآور شد: حدود 80 درصد از گردش اقتصادی صنعت گردشگری کشور توسط گردشگران داخلی ایجاد می گردد و تحریک هدفمند تقاضا می تواند زیان ناشی از بحران کرونا را در این صنعت و کسب و کارهای وابسته به آن را به حداقل برساند.

عربی اظهار داشت: با توجه به سناریوهای مختلف ارائه شده از سوی مراکز علمی و پژوهشی در سطح دنیا، در مورد آینده صنعت گردشگری و کرونا به نظر می رسد با ادامه فرایند موجود مبنی بر توصیه در خانه ماندن و طرح فاصله گذاری اجتماعی، حداقل تا یک سال آینده سفرهای بین المللی در حوزه گردشگری به منظور جلوگیری از شیوع مجدد این بیماری، با تأخیر و ملاحظات خاصی همراه خواهد شد و کشورها به ویژه کشورهایی که غالب ورودی های آن از کشورهای همسایه این ملاحظات را جدی تر دنبال خواهند کرد.

منبع: همگردی
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1193

به "مناسب ترین سناریو برای نجات گردشگری ایران در شرایط کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناسب ترین سناریو برای نجات گردشگری ایران در شرایط کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید