مطالعات تثبیت دیواره غربی آبشارهای شوشتر تا خاتمه آبان انجام می گردد

به گزارش لوکو، خبرگزاری خبرنگاران-معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت : منظره بلند مدت برای تثبیت و محافظت دیواره غربی آبشارهای شوشتر معین شده و مطالعات مربوطه در این زمینه تا انتها آبان سال جاری انجام می گردد.

مطالعات تثبیت دیواره غربی آبشارهای شوشتر تا خاتمه آبان انجام می گردد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران استان خوزستان ،فاضل عبیات روز سه شنبه در حاشیه بازدید از سازه های آبی شوشتر بیان نمود: پس از انتها مطالعات این دیواره، فرآیند تصویب آن در وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری انجام می گردد.

وی اضافه کرد: در این زمینه باید فرآیند لازم طی گردد و کار به شرکت ها یا موسسات اجرایی صلاحیت دار واگذار گردد تا بتوان پروژه هایی که از این مطالعات استخراج شده را به خوبی انجام بدهد و در بلند مدت این سازه ها با مسئله ای روبه رو نشوند.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: مسائلی در مورد مسوولیت دستگاه های اجرایی نسبت به این اثر ثبت جهانی مطرح شد که قرار است نشستی در 2 هفته آینده در سطح ملی با حضور نمایندگانی از وزارت کشور ، نیرو و میراث فرهنگی برگزار گردد تا تصمیم لازم برای حل مسائل گرفته گردد.

وی گفت: علاوه بر این، اقدامات کوتاه مدتی هم به صورت اضطراری برای پیشگیری از هرگونه حادثه و جلوگیری از ریزش به وسیله مهندسان مشاور تعیین شده و وظایف دستگاه ها در این زمینه ابلاغ شده است.

عبیات با بیان اینکه اقداماتی هم در ارتباط با نشتی آب و فاضلاب در این سازه اجرا شده ادامه داد: مقرر شد برای اطمینان بیشتر با پیشرفته ترین روش ها کلیه شبکه آب این منطقه به وسعت 90 کیلومتر مربع تا انتها مهر، نشت یابی گردد.

سازه های آبی تاریخی شوشتر مجموعه به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ها، آبشارها، کانال ها و تونل های راهنمایی آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می نمایند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان برای بهره گیری بیشتر از آب ساخته شده اند؛ در سفرنامه ژان دیولافوآ باستان شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به اسم بزرگ ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده است.

مجموعه این سازه های آبی ،با اسم نظام آبی تاریخی شوشتر به صورت یکجا به اسم دهمین اثر ایران در لیست میراث جهانی یونسکو با شماره 1315 به ثبت رسید.

انتها پیغام./

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1799

به "مطالعات تثبیت دیواره غربی آبشارهای شوشتر تا خاتمه آبان انجام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مطالعات تثبیت دیواره غربی آبشارهای شوشتر تا خاتمه آبان انجام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید