مریخ نورد کنجکاوی عکس هایی شگفت انگیز از ابرهای مریخ ثبت کرد

به گزارش لوکو، مریخ نورد کنجکاوی عکس هایی تماشایی از ابرهای مریخی از جمله ابرهای رنگین تاب به نمایش گذاشته که زودتر از فرایند معمول در این سیاره شکل گرفته اند.

مریخ نورد کنجکاوی عکس هایی شگفت انگیز از ابرهای مریخ ثبت کرد

کاوشگر کنجکاوی ناسا که در هفته های گذشته هنگام بالا رفتن از کوه مرکو توسط مدارگرد شناسایی مریخ شکار شده بود، اکنون تصویری تازه از ابرهای مریخ را به نمایش گذاشته است. لایه های نازک بخار که از کریستال های یخ که نور خورشید در حال غروب را بازتاب می دهند و بعضی به صورت رنگی دیده می شوند، پر شده اند.

به گفته ناسا، ابرها در جو رقیق مریخ نادر هستند اما معمولا در سردترین زمان سال، در استوای سیاره تشکیل می شوند. یک سال پیش مریخی (دو سال پیش زمینی) دانشمندان دریافتند که ابرها زودتر از حد انتظار تشکیل شده اند، بنابراین سال جاری برای تشکیل این ابرها از لحظه پیدایش آن ها یعنی اواخر ژانویه (اوایل بهمن) آماده بودند.

این تصاویر نه تنها چشم نواز هستند بلکه اطلاعات تازه ای را به تیم مأموریت کنجکاوی در ناسا ارائه داده اند. دانشمندان پیش از این دریافته بودند که ابرهایی که زودتر تشکیل می شوند، در ارتفاع بالاتری نسبت به اغلب ابرهای مریخی قرار دارند که از یخ آب تشکیل شده اند و به طور معمول از 60 کیلومتری بالای سطح سیاره فراتر نمی فرایند. به گفته ناسا ابرهای با ارتفاع بالاتر احتمالا از کربن دی اکسید منجمد یا یخ خشک تشکیل شده اند.

کنجکاوی هم عکس سیاه وسفید و هم عکس رنگی از این منظره تهیه نموده است که عکس های سیاه وسفید جزئیات موج دار ابرها را با وضوح بیشتری نشان می دهند. اما عکس های رنگی هم که از دوربین اصلی مریخ نورد گرفته شده و از چندین عکس به هم چسبیده تشکیل شده اند، نمای جذابی را به نمایش می گذارند.

به گفته ناسا دقیقا با توجه به زمان ثبت عکس که درست پس از غروب آفتاب است، کریستال های یخی نور در حال محو شدن را می گیرند و این باعث می گردد که در پس زمینه آسمان که در حال تاریک شدن است، بدرخشند.

این ابرهای تشکیل شده هنگام تاریک و روشن آسمان که به عنوان ابرهای شب تاب (Noctilucent) هم شناخته می شوند، با پر شدن از بلورها روشن تر می شوند و پس از پایین تر رفتن خورشید نسبت به ارتفاع آن ها در آسمان، تاریک می شوند. این یک سرنخ سودمند است که دانشمندان برای معین ارتفاع آن ها استفاده می نمایند.

کنجکاوی همچنین ابرهای رنگین تاب (Nacreous) یا مادر مروارید (Mother of Pearl) را با ترکیب رنگی زیبا در عکسی پانوراما ثبت کرد. مارک لمون (Mark Lemmon) دانشمند علوم جوی از مؤسسه علوم فضایی گفت: این رنگ ها از ذرات ابر با اندازه تقریبا یکسانی می آیند. این حالت معمولا درست پس از تشکیل ابرها روی می دهد و همه آن ها با یک نرخ شکل می گیرند.

به گفته لمون رنگ هایی که در این ابرها نمایان می گردد، همواره باعث شگفتی است. او اظهار داشت: تماشای رنگ ها قرمز، سبز، آبی و بنفش و اینکه چیزی در مریخ به رنگ های گوناگون می درخشد، واقعا جذاب است.

عکس کاور: ابرهای مریخی از نگاه مریخ نورد کنجکاوی ناسا

Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS

منبع: The Verge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1626

به "مریخ نورد کنجکاوی عکس هایی شگفت انگیز از ابرهای مریخ ثبت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد کنجکاوی عکس هایی شگفت انگیز از ابرهای مریخ ثبت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید