مازندران قرمز می گردد

به گزارش لوکو، تهران (پانا) - استان مازندران پس از گذر از روزها و ماه های سخت و سخت قرمز کرونایی این روزها با توسعه واکسیناسیون و استقبال مازندرانی ها از آن، شرایط ایمن تری را سپری می نماید. اما تجربه های گذشته نشان داده شرایط ایمن کرونایی ناپایدار است و بی توجهی به دستورالعمل های بهداشتی می تواند بار دیگر شرایط قرمز گذشته را به این استان گردشگرپذیر برگرداند.

مازندران قرمز می گردد

به گزارش ایران، در حال حاضر به گفته مسئولان بهداشتی استان بیش از 90 درصد از مازندرانی ها دوز نخست واکسن کرونا و 63 درصد نیز دوز دوم را دریافت کردند که بنا به برنامه های مورد هدف دانشگاه علوم پزشکی این اندازه باید به 73 درصد در دوز دوم می رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به شروع آموزش حضوری دانش آموزان و بازگشایی دانشگاه ها از یکم آذر ماه توضیح داد: جهت نظارت بر اجرای دستورالعمل های وزارت بهداشت در مراکز آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز براساس ابلاغیه های وزارت بهداشت عمل خواهد نمود.

دکتر سید عباس موسوی اضافه نمود: فرایند رو به کاهش ابتلا و بیماران بستری شده کرونایی در گرو رعایت دستورالعمل های بهداشتی و آگاهی بخشی مردم در مورد واکسینه کردن خود در برابر این ویروس محقق می گردد.

وی درخصوص تغییر رنگ مجدد در رنگ بندی کرونا در کشور آن هم در روزهایی که واکسیناسیون شتاب گرفته توضیح داد: براساس آخرین به روزرسانی رنگ بندی کرونایی منطقه ها مختلف کشور در سامانه ماسک وزارت بهداشت از 15 آبان در استان مازندران شهرستان های نور، قائمشهر و تنکابن در شرایط نارنجی و پرخطر قرار گرفتند.

وی بعلاوه افزود: 14 شهرستان گلوگاه، بهشهر، نکا، ساری، جویبار، سوادکوه، آمل، بابل، بابلسر، فریدونکنار، محمودآباد، نوشهر، چالوس و رامسر در شرایط زرد و 5 شهرستان میاندرود، سیمرغ، سوادکوه شمالی، عباس آباد و کلاردشت در شرایط آبی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به تعداد افراد واکسینه شده در سطح استان بیان داشت: تا به امروز سه میلیون و 653 هزار و 420 دوز واکسن در شهرهای مازندران تزریق شده که امید است با فرایند صعودی واکسینه شدن افراد در برابر این ویروس، سایه شوم کرونا از استان خارج و عبور امنی از این شرایط داشته باشیم.

با توجه به اینکه سبد پایگاه های واکسیناسیون مملو از انواع واکسن های کرونایی است اما با وجود این باز هم بعضی افراد ساز مخالف زده و از تزریق واکسن صرفنظر می نمایند.

نگرانی از کاهش استقبال از واکسیناسیون

دکتر قاسم اویس معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز گفت: طبق آمار روزانه مراجعه به مراکز واکسیناسیون و بعلاوه حجم دوز اول، پیش بینی می شد روزانه شاهد 50 هزار نفر در مراکز واکسیناسیون باشیم اما متأسفانه آگاهی بخشی مناسبی در مورد واکسینه شدن افراد صورت نگرفت و میانگین بار مراجعه افراد بین 25 تا 30 هزار نفر می باشد.

دکتر اویس افزود: رسانه ها می توانند در حوزه آگاهی بخشی و اطلاع رسانی مردم نسبت به واکسینه شدن در برابر کرونا و ترغیب و تشویق آنها به این مهم بسیار اثر گذار باشند.

وی متذکر شد: اگر این هفته بار مراجعات دوز دوم در استان افزایش یابد قطعاً فرایند واکسیناسیون در دوز اول و دوم صعود پیدا خواهد نمود، در واقع باید به بالای 85 درصد تزریق واکسن در دو دوز برسیم تا حداقل از جهت ایمنی بخشی اندازه ابتلا و شدت مرگ و میر کاهش یابد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه در گروه سنی 20 تا 30 سال که گروه هدف محسوب می شوند هنوز با آمار حد نصاب فاصله داریم، اعلام کرد: بعضی افراد در این گروه سنی با این تفکر که ما جوان و سالم هستیم و هرگز با این بیماری روبه رو نمی شویم این توهم را در سر می پرورانند، غافل از اینکه این ویروس بسیار جهش یافته و ممکن است این افراد ناقل دیگر افراد را به دایره کرونایی بکشانند.

به گفته وی اگر چه آمار بیماران بهبود یافته و مراجعین در روز از مقیاس متعادل برخوردار است اما استفاده از ماسک، پرهیز از تجمعات و دورهمی ها همیشه توصیه می گردد.

دکتر اویس در سرانجام با تأکید بر این نکته که هنوز شیوه نظارتی جدیدی در ورود و خروج خودروها لحاظ نشده، اظهار داشت: ممکن است در آینده واکسیناسیون به عنوان ابزاری برای تردد در استان و شهرهای دیگر اضافه گردد در نهایت افراد با استفاده از کارت واکسن مسئله ای بابت تردد نداشته باشند.

سهل انگاری پس از تزریق واکسن، عادی انگاری، فرایند نزولی رعایت پروتکل های بهداشتی، تجمعات و نادیده گرفتن فاصله های فیزیکی می تواند تشدید نماینده شرایط موجود باشد لذا نباید اجازه داد کرونا بار دیگر نگرانی جدیدی را برای مردم فراهم آورد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 20 آذر 1400 بروزرسانی: 20 آذر 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1845

به "مازندران قرمز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مازندران قرمز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید