قله بهشت؛ حقایقی شگفت انگیز درباره اورست

به گزارش لوکو، خبرنگاران: قله اورست یک نیروی باورنکردنی از طبیعت است که همواره موجب شگفتی انسان می گردد. نام سانسکریت این قله به معنی قله بهشت است. تعدادی از حقایق درباره این قله بسیار شناخته شده اند در حالیکه تعدادی از حقایق هنوز ناشناخته و کمتر شناخته شده باقی مانده اند. احتمالا فیلم ها و مستند هایی را درباره قله اورست دیده اید، اما اطلاعات شما درباره این کوه شگفت انگیز چقدر است؟

قله بهشت؛ حقایقی شگفت انگیز درباره اورست

تا انتها این مطلب با خبرنگاران همراه باشید تا حقایقی جالب و شگفت انگیز را درباره این کوه بلند و پایدار برای شما بیان نماییم تا به دانش شما درباره یکی از معروف ترین کوه های روی زمین افزوده گردد.

اورست بلندترین کوه روی زمین نیست!

احتمالا همه شما از قبل می دانستید که اورست بلندترین قله دنیا است. اما این موضوع بسیار بحث برانگیز است و بسته به آن دارد که چه چیزی را به عنوان بلندترین محسوب می کنیم. قله اورست بلندترین قله دنیا است، اگر ما ارتفاع از سطح دریا را مد نظر قرار دهیم.

با این حال قله دیگری وجود دارد که ادعا می گردد بلندترین قله دنیا است. قله موناکیا یک کوه آتشفشانی عظیم در هاوایی است که اگر از دامنه تا قله کوه را مد نظر بگیریم از اورست بلندتر است و رکورد دار بلندترین کوه دنیا می باشد.

مردی اورست را 22 بار فتح نموده است

کامی ریتا شرپا تا کنون 24 بار اقدام به صعود از قله اورست نموده است که 2 بار ناپیروز و 22 بار صعود پیروز داشته است و رکوردار صعود از این قله می باشد. او یک راهنمای صعود از قله است. همچنین برادر او تا کنون 17 بار توانسته است به اورست صعود کند.

جالب اینکه زمانی که اورست برای اولین بار به توریست ها اجازه بازدید از اورست داده شد، پدر او از اولین راهنما های توریست ها در صعود به اورست بود.

برای صعود به اورست احتیاج به کسب مجوز دارید

بسیاری از مردم هنوز نمی دانند که برای صعود از قله اورست، احتیاج است تا در یک مراسم سنتی شکرت کنید تا توسط خدایان تبرک شوید.

اگر تا کنون عکس پرچم هایی بر روی اورست دیده اید و تعجب نموده اید که آن ها چه هستند، آن ها در واقع پرچم هایی هستند که شرکت نمایندگان در این مراسم برای حفاظت از خود قرار داده اند. همه کوهنوردان قبل از صعود باید درخواست کسب نقشه عبور امن و مطمعن نمایند. مراسم پوجا همانطور که گفته شد در کمپ پایه برگذار می گردد و همه باید در آن شرکت نمایند. این مرامس یک سنت قدیمی که تصور بر این است برای کوهنوردان خوش شانسی به همراه دارد.

جوانترین فاتح اورست یک پسر 13 ساله است

جردن رومرو 13 ساله، جوانترین کسی است که تا به حال پیروز شده است به قله اورست صعود داشته باشد. او این صعود را از سمت تبتی اورست انجام داده است که صعود از آن راستا بسیار سخت و طاقت فرسا است. همچنین به خاطر سن کم او، دولت نپال به سختی اجازه صعود او را صادر کرد.

پیرترین فاتح اورست یک پیرمرد 80 ساله است

پیرترین کوهنورد فاتح اورست یوچیرو میورا ژاپنی است که قله اورست را در سال 2013 و زمانی که 80 سال داشت فتح کرد. عجیب اینکه او قبل از این دو عمل جراحی قلب را انجام داده بود، اما این موضوع مانع او برای فتح اورست نشد.

افراد دیگری از جمله مین بهادر شرچان که در زمان صعود 85 سال داشت، برای به دست آوردن رکورد پیرترین فاتح اورست کوشش نموده اند، که هیچ کدام پیروز نبوده اند. متاسفانه این پیرمرد نپالی در حین کوشش برای صعود درگذشت هر چند که در سنین جوانی پیروز به فتح اورست شده بود.

در قله اورست نیز از انرژی خورشیدی استفاده می گردد

به خاطر اینکه در قله اورست برق و منبع انرژی دیگری وجود دارد، از انرژی خورشید استفاده می گردد. یک وسیله مثل تصویر بالا یک ساعت زمان می برد تا یک کتری آب را به نقطه جوش برساند که در دمای سرد آنجا ضروری می باشد.

شگفت انگیز اینکه قله اورست یک مکان عالی برای استفاده از انرژی خورشید محسوب می گردد. این موضوع به این خاطر است که سلول های سیلیکونی موجود در پنل های خورشیدی در دما های پایین و ارتفاع بالا بهتر عمل می نمایند. این صفحات خورشیدی به ندرت احتیاج به تعمیرو نگه داری دارند و در معرض نور خورشید اورست به خوبی کار می نمایند.

2 بار فتح اورست در 5 روز

یک زن 37 ساله هندی به نام آنشو جامسنپا رکورد دار سریع زمان برای دو صعود پیاپی به اورست است. برای یک بار صعود از کوهی با مقیاس اورست به تناسب اندامی بالا و عزمی پایدار احتیاج است، حال این موارد را برای دو بار صعود پیاپی در این مدت کوتاه در نظر بگیرید تا به کار برزرگ و باورنکردنی این زن پی ببرید.

آنشو تا کنون 5 بار پیروز به فتح قله اورست شده است. رکورد قبلی برای کمترین زمان بین دو صعود پیاپی 7 روز بود که او این رکورد را به دو صعود در 5 روز ارتقا دارد.

راز اولین فاتح اورست

بسیاری از ما می دانیم که اولین صعود پیروز ثبت شده از قله اورست به سال 1953 برمی گردد. سر ادموند هیلاری یک کوهنورد نیوزیلندی و تنژینگ نورگای یک کوهنورد هندی نپالی تبدیل به اولین کسانی در تاریخ شدند که اورست را فتح کردند.

اما آیا آن ها واقعا اولین نفرات بوده اند؟ در سال 1924 جورج مالوری و اندرو اروین دو مرد بریتانیایی تصمیم به صعود از اورست دریافتد. اگرچه گمان بر این است آن ها صعود خوبی داشته و پیشرفت بزرگی داشته اند، اما متاسفانه آن ها گم شدند. جسد مالوری در سال 1999 پیدا شد، اما تا کنون جسد اروین پیدا نشده است. تصور می گردد که اروین دوربینی را با خود داشته است که اگر پیدا گردد می تواند تاریج کوهنوردی را تغییر دهد.

فتح اورست بدون پا

یک مرد معلول چینی به نام ژیا بویو بدون پا توانست قله اورست را فتح کند. متاسفانه او در اولین کوشش خود برای صعود از اورست 40 سال قبل از آن پا های خود را از دست داده بود. او در سن 69 سالگی توانست به همراه 30 کوهنورد دیگر، کوهی را که پاهایش را از او گرفته بود فتح کند.

آب و هوا به شدت خراب است

از چنین مکان و چشم انداز باورنکردنی هم چنین هوای سرد و سختی انتظار می رود. با این حال دست کم دریافت این موضوع می تواند مسائل و صدمات جبران ناپذیری را برای کوهنوردان ایجاد کند. در واقع هیمالا یعنی جایی که کوه اورست در آنجا قرار گرفته است، پس از قطب ها دارای بیشترین حجم برف و یخ در دنیا است.

همچنین علاوه بر این که در طول شب ها دما به نقطه انجماد می رسد، باد هایی شدید و سرد می وزند که می توانند برای کوهنوردان کشنده و مرگبار باشند.

جسد هایی که بر روی اورست می مانند

صعود از اورست یک دستاورد دیوانه وار و جنون آمیز برای کسی است که به درستی تمرین ننموده است و آموزش های لازم را ندیده است. با این حال به خاطر عدم وجود تمرین کافی، قرار دریافت در تغییرات ناگهانی آب و هوایی برخی از افراد جان خود را در راه صعود از این قله از دست می دهند.

در آن شرایط سخت آب و هوایی پایین کشدن خود نیز سخت است چه برسد که بخواهید جسد یک نفر دیگر را همراه داشته باشید در نتیجه افرادی که جان خود را از دست می دهند معمولا در راستا صعود باقی می مانند. بر طبق ارزیابی ها تا کنون 300 نفر جان خود را در اورست از دست داده اند.

از هر 10 صعود پیروز یک مورد به مرگ ختم می گردد

رسیدن به نوک قله یک دستاورد نادر است. حتی هنگامی که افراد به نوک قله می رسند، خطر مرگ هم چنان بالا است.

در آن ارتفاع و شرایط بدن آنچنان خسته می گردد و دچار کمبود اکسیژن می گردد که می تواند لحظات خطرناکی را رقم بزند. هر چند وقت یکبار اخباری از مرگ افراد در راه برگشت از قله به خاطر کمبود اکسیژن در ارتفاعات بالا می رسد.

نام گذاری اورست

اگرچه میلیون ها سال از عمر اورست می گذرد، اما همواره نام این قله مثل امروزه نبوده است. در سال 1856 میلادی، نام این قله به خاطر جورج اورست، نقشه بردار بریتانیایی اورست نامیده شد.

ازدواج در اورست

در سال 2005 یک زوج نپالی در قله اورست با یکدیگر ازدواج کردند و تبدیل به اولین زوجی شدند که در کوهستان با هم ازدواج کردند. آن ها 10 دقیقه در نوک قله جایی که به منطقه مرگ به خاطر کمبود اکسیژن معروف است، ماندند و مراسم ازدواج خود را برگذار کردند.

منبع: Post Fun

منبع: برترین ها
انتشار: 16 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 233

به "قله بهشت؛ حقایقی شگفت انگیز درباره اورست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قله بهشت؛ حقایقی شگفت انگیز درباره اورست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید