فناوری منسوجات نانویی ایرانی از مسابقات جهانی اختراعات جایزه گرفت

به گزارش لوکو، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، مسابقات جهانی اختراعات سوئیس از 10 تا 12 آگوست 2022 به صورت آنلاین برگزار گردید و 110 نفر در قالب هیئت داوران به آنالیز اختراعات مهم ارسالی در 15 حوزه مختلف از کشاورزی، فناوری نانو تا علوم کامپیوتر، اپتیک، هوانوردی و محیط زیست پرداختند.

فناوری منسوجات نانویی ایرانی از مسابقات جهانی اختراعات جایزه گرفت

یکی از شاخص های مهم در این رقابت ها، سازگاری نوآوری با محیط زیست پایدار بود. پس از سه روز آنالیز و ارزیابی، برندگان این رقابت از سوی هیئت داوران معرفی شدند. یک شرکت دانش بنیان ایرانی پیروز به کسب مدال طلا در این رقابت ها شد.

حمیدرضا رضائیان، از مدیران این شرکت گفت: ما در این رقابت، با اختراع نانویی خود یعنی منسوجات با خواص ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس وارد شدیم. این فناوری، حاصل دو سال و نیم کار تحقیقات ما بود که با همکاری مرکز صنعتی سازی نانو فناوری کاربردی (ICAN)، انجام شد.

فارغ التحصیل رشته مهندسی مواد دانشگاه تبریز و دانش آموخته کارشناسی ارشد MBA دانشگاه تهران ادامه داد:در حال حاضر در مرحله فراوری نیمه صنعتی هستیم. این فناوری در واقع نوعی پوشش نانویی است که روی منسوجات قرار داده می گردد تا خواص ضدباکتری، ضد قارچ و ضد ویروس را در پارچه ها ایجاد کند. این فناوری علاوه بر منسوجات در صنعت رنگ و فیلتر هوا نیز قابل استفاده است.

رضائیان ادامه داد: در حال برنامه ریزی برای فراوری منسوجاتی هستیم که این فناوری روی آن استفاده شده باشد. این فناوری می تواند به صورت مستربچ در اختیار شرکت های فراوریکننده رنگ و رزین و شرکت های فعال در حوزه بسته بندی قرار گیرد.

محصول نانوفناورانه فراوری شده به وسیله این استارت آپ، از قابلیت پوشش دهی بر روی انواع منسوجات برخوردار است. به عنوان مثال از این نانومواد می توان برای ایجاد خاصیت ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضد قارچی در انواع پوشاک، لایه های ماسک های تنفسی، گان و لباس های بیمارستانی، ملحفه، مبلمان، فرش، فیلتر سیستم های تهویه مطبوع و مصارف صنعتی استفاده کرد.

از جمله مزایای این محصول می توان به مقاومت نانوپوشش اعمال شده در استفاده های مکرر روزانه و بعلاوه عدم آسیب به محیط زیست و سلامت انسان اشاره نمود. بعلاوه امکان استفاده از این فناوری علاوه بر ماسک های ضدویروس در کاربردهای متعددی نظیر فیلترهای تهویه مطبوع بیمارستانی، مدارس، وسایل نقلیه عمومی و منازل نیز وجود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2093

به "فناوری منسوجات نانویی ایرانی از مسابقات جهانی اختراعات جایزه گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری منسوجات نانویی ایرانی از مسابقات جهانی اختراعات جایزه گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید