عبور از مرزهای آسیا، از حرف تا عمل

به گزارش لوکو، قرار دریافت در جمع 4 تیم نهایی المپیک 2020 توکیو، هدف نهایی و سقف آرزوهای قابل تصور برای والیبال ایران است، هدفی که جز با برنامه ریزی روی جوانان، محقق نخواهد شد.

عبور از مرزهای آسیا، از حرف تا عمل

از سفر با تور سریلانکا ارزان زمستان 99 به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، فدراسیون والیبال ایران از دوره قبلی مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2015 که به میزبانی تهران برگزار گردید تصمیم گرفت تیم ملی را در مسابقات آسیایی شرکت ندهد. در سال 2015 تیم ملی ب ایران در بازی فینال مغلوب ژاپن شد و به مدال نقره رسید.

در سال 2017 نیز، تیم زیر 23 ایران به مسابقات قهرمانی آسیا در اندونزی اعزام شد تا در درجه اول، کسب تجربه کند و علاوه بر آن از نام و اعتبار والیبال ایران نیز دفاع کند.

البته سیاست های فدراسیون والیبال در یکی دو سال گذشته با بالا رفتن سن ستاره های تیم ملی، تمرکز بیشتر روی تیم های پایه و پیدا کردن جانشینان مناسبی است که بتوانند از میراث گرانبهای آنها محافظت نمایند و حتی آنرا ارتقاء دهند.

کوشش جدی والیبال ایران برای رسیدن به المپیک شاید به سال 2004 و پیش از المپیک آتن باز می گردد. شاگردان پارک کی وون، سرمربی وقت تیم ملی ایران در مسابقات انتخابی المپیک 2004 آتن، ژاپن را در مقابل بیش از 14000 تماشاگر سالن شهر توکیو شکست دادند و با وجود شکست مقابل فرانسه، بازی جذابی از خود ارائه کردند.

طرح و در واقع زمزمه های خروج والیبال ایران از آسیا ار همین مسابقات نشات گرفت ولی والیبال ایران هنوز راه زیادی برای عملی کردن این شعار در پیش داشت. تیم ملی ایران به المپیک آتن نرسید و در حالی در سال 2005 به رتبه ششمی آسیا قناعت کرد که تیم ملی هند، چهارم شد. درخشش والیبال ایران در آسیا از سال 2009 با تیمی شروع شد راهنمایی آن را زنده یاد حسین معدنی بر عهده داشت. تیم ایران با اقتدار کامل به فینال رسید ولی به طرز عجیبی با نتیجه 3 بر یک مغلوب ژاپن شد.

در سال 2011 اما جریان کاملاً متفاوت بود. تیم ایران با راهنمایی خولیو ولاسکو اسطوره ای با غلبه بر چین در بازی فینال برای نخستین بار فاتح قاره کهن شد. عنوانی که با تکرار آن در سال 2013 و در امارات، روی قدرت والیبال ایران صحه گذاشت. تیم ملی والیبال ایران در سال 2014 به مقام چهارم لیگ دنیای و در همان سال روی سکوی ششم دنیا ایستاد. حال می شد گفت که ایران از مرزهای آسیا گذشته و دنیای شده است. تنها افتخار به جامانده برای ایران در سطح آسیا، مدال طلای بازی های آسیایی بود که با کسب آن در سال 2014، سالی رویایی برای والیبال ایران رقم خورد.

حال می شد گفت که ایران از مرزهای آسیا گذشته و دنیای شده است.

فدراسیون والیبال ایران تصمیم گرفت در سال 2015 به ستاره های خود که اسم و رسمی در سطح دنیا برای خود دست و پا نموده بودند، استراحت بدهد و تیم دوم ایران در مسابقات قهرمانی آسیا به میزبانی تهران شرکت کرد. این بار هم ژاپنی ها با نتیجه مشابه سال 2009 ایران را شکست دادند و قهرمان شدند اما هدف والیبال ایران در جایی خارج از قاره کهن بود. به همین دلیل هم تیم زیر 23 سال ایران پس از قهرمانی در آسیا برای شرکت در مسابقات مردان آسیا در سال 2017 به اندونزی اعزام شد.

با وجود افت نتایح ایران در لیگ دنیای و سقوط یک پله ای مردان ایران در رنکینگ فدراسیون دنیای، اهمیت دادن به جوانان و امیدها در دستور کار فدراسیون والیبال نهاده شد، فدراسیونی که با حضور محمدرضا داورزنی در پست معاونت وزیر ورزش، عملاً بدون رئیس اداره می گردد.

قرار دریافت در جمع 4 تیم نهایی المپیک 2020 توکیو، هدف نهایی و سقف آرزوهای قابل تصور برای والیبال ایران است. هدفی که جز با برنامه ریزی روی جوانان، محقق نخواهد شد.

تیم والیبال امیدهای ایران با راهنمایی خوان مانوئل سیچلو در حال حاضر در مسابقات قهرمانی مردان آسیا در اندونزی به سر می برد. این تیم با 3 پیروزی متوالی راهی مرحله یک چهارم نهایی رقابت ها شد ولی از چین باخت. همین شکست ها و تمایل ریسک پذیری فدراسیون والیبال، می تواند تضمین نماینده آینده والیبال ایران باشد.

منبع: تسنیم
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 683

به "عبور از مرزهای آسیا، از حرف تا عمل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عبور از مرزهای آسیا، از حرف تا عمل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید