شیر گاو برای کودک

به گزارش لوکو، شیر گاو برای کودک از چه زمانی قابل استفاده است؟ نوزادان تا رسیدن به سنی معین ضروری است از شیر مادر تغذیه نمایند. همراه با رشد کودک، امکان مصرف دیگر غذاها نیز برای او فراهم می گردد. مصرف شیر گاو برای بچه ها از ردۀ سنی معینی آغاز می گردد. شیر گاو برای کودک و سلامتی، رشد و نمو او عالیست. با این حال موارد احتیاط هم وجود دارند که باید به آن ها توجه داشت.

شیر گاو برای کودک

نکته ای که پزشکان اطفال و متخصصان تغذیه سعی در گوشزد کردن آن دارند این است که به بچه ها زیر یک سال نباید شیر گاو داد. کودک زیر یک سال قادر به هضم شیر گاو نیست. شیر گاو به علت تراکم زیاد پروتئین و مواد معدنی، ماد ه ای دیرهضم برای بچه ها خردسال است. از این رو ضروری است در مصرف شیر گاو برای بچه ها احتیاط کرد. اما برترین زمان مصرف شیر برای بچه ها چه زمانی است؟ خبرنگاران در این مقاله همراه شماست تا پاسخی کامل برای این سوال پیدا کند.

مضرات و خواص شیر گاو برای کودک

همانطور که در مقدمه عنوان شد، شیر گاو به راحتی شیر مادر قابل هضم نیست. نوزادان می توانند به راحتی شیر مادر یا شیر خشک را هضم نمایند. اما غلظت بالایی که شیر گاو دارد باعث سخت تر شدن فرآیند هضم آن می گردد. مهم ترین آسیبی که ممکن است به وسیله شیر گاو به نوزاد وارد شد، آسیب های کبد و کلیه هستند. بعلاوه که شیر گاو دارای مقادیر مناسبی از آهن، ویتامین سی و بعضی دیگر از املاح نیست.

در صورتی که زمان آغاز شیر گاو برای کودک به درستی انتخاب نگردد، کودک خردسال در معرض ابتلا به کم خونی و فقر آهن قرار خواهد گرفت. شیر گاو می تواند منجر به بروز تحریک در دستگاه گوارش گردد. این خاصیت از شیر گاو می تواند منجر به دفع خود به خودی آن از دستگاه گوارش کودک گردد. بعلاوه که چربی های سالم در شیر گاو به اندازه ای نیستند که جسم کودک را سالم و بدون خدشه رشد دهد.

با رشد کودک تا سن یک سالگی، این امکان به وجود می آید که غذاهای دیگری را در کنار شیر مادر مصرف کند. قوی تر شدن کلیه ها و کبد کودک تا بعد از سن یک سالگی، کم کم زمان مناسب برای استفاده از شیر پاستوریزه را فراهم می نماید. اما سؤال دیگری اینجا پیش می آید که بهتر است قبل از رسیدن به پاسخ سؤال اصلی به آن پرداخت. اینکه فواید استفاده از شیر گاو برای کودک چیست؟

فواید مصرف شیر گاو برای بچه ها

هرچند که مصرف شیر گاو برای کودک از سن یک سالگی به بعد آغاز می گردد اما باید به نکتۀ مهمی توجه کرد. اینکه شیر گاو برای کودک یک ساله در صورتی مناسب است که همراه با شیر مادر باشد. به عبارت بهتر، شیر گاو برای کودک شیرخوار به عنوان یک غذای یاریی است. غذاهای یاریی به منظور تقویت کودک و رساندن مواد غذایی علاوه بر شیر مادر مصرف می شوند.

در صورتی که مادر به هر علت امکان شیردهی به کودک خردسال را ندارد ضروری است از شیر خشک استفاده گردد. جایگزین کردن شیر گاو به جای شیر مادر کار معقولانه ای نیست. هرچند که شیر گاو خواص بسیاری دارد. از جمله:

  • شیر گاو دارای پروتئین زیادی است که می تواند باعث تقویت عضلات بچه ها و رشد جسمانی آنان گردد.
  • مصرف شیر گاو برای کودک منجر به تثبیت فشار خون و بهبود سیستم گردش خون کودک می گردد.
  • شیر گاو حاوی لیپیدهایی است که در رشد و تقویت سلول های عصبی نقش مهمی دارند.
  • مصرف شیر گاو برای بچه ها به علت دارا بودن کلسیم باعث تقویت و سلامت استخوان ها می گردد.
  • شیر گاو دارای ریزمغذی های زیادی است که به حفظ و ارتقای سلامت عمومی کودک یاری می نماید.
  • شیر گاو به علت داشتن ویتامین دی به عنوان یکی از مکمل های جذب کلسیم در بدن عمل می نماید.

ابتدا شیر گاو را با غذاهای دیگر ترکیب کنید

سن شش تا هشت ماهگی، زمانی است که کودک امکان خوردن بعضی غذاهای جامد را پیدا می نماید. در این سن، کودک همچنان از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می نماید. اما اکنون توانایی خوردن بعضی غذاهای ساده را نیز دارد. در این سن خوب است که غذاهایی نظیر فرنی، سوپ یا شیر برنج را برای کودکتان آماده کنید. انتخاب هوشمندانه ای است که اندازهی شیر گاو را در تهیۀ این غذاها به کار بگیرید.

هنگامی که کودک به سن شش ماهگی رسید برنامه ای برای مصرف شیر گاو به شکل غذاهای خوراکی تهیه کنید. این اقدام نه تنها دستگاه گوارش کودک را قوی می نماید بلکه مزایایی که پیش از این گفتیم را نیز فراهم خواهد نمود. می توانید از شیر گاو به منظور درست کردن شیرموز یا ترکیب آن با دیگر میوه ها نیز بهره ببرید.

شیر گاو را به غذای کودک اضافه کنید

گفتیم که شیر گاو برای کودک یک سال به بالا می تواند مفید واقع گردد. برای رسیدن به فواید آن ضروری است اصول معینی را دنبال کرد. مصرف شیر گاو برای بچه ها می تواند به شکل دیگری نیز باشد. می توانید با ترکیب شیر مادر با شیر گاو، ترکیبی ایجاد کنید که موجبات عادت و تقویت کودک را ایجاد نماید. بعلاوه امکان ترکیب کردن شیر خشک با شیر گاو نیز وجود دارد. به مرور زمان و با رشد کودک می توانید نسبت آن ها را تغییر دهید. در ابتدا ضروری است شیر مادر و شیر گاو را به نسبت های 3 به 1 ترکیب کرد؛ یعنی 3 سهم از شیر مادر و یک سهم از شیر گاو.

شیر گاو برای کودک را از مقادیر کم آغاز کنید

آنطور که معین است هضم شیر گاو برای کودک، کار ساده ای نیست. بنابراین ضروری است مصرف آن را در مقادیر اندک آغاز کرد. بعلاوه که در ابتدا کودک تمایل زیادی به مصرف شیر گاو نخواهد داشت. از این رو ضروری است شیر گاو را جرعه جرعه به او خوراند. اجازه دهید زبان و دهان کودک به طعم این نوع از شیر عادت کند. شیوۀ دیگری که به این منظور می توان دنبال کرد، خوراندن شیر گاو بدون هیچ چیز دیگری است. به این صورت که در تجربۀ اول کودک در نوشیدن شیر گاو، آن را با چیز دیگری مخلوط نکنید. این مورد واکنش کودک نسبت به آن را به شکلی واقعی تر نشان خواهد داد.

اندازه آن را کم کم افزایش دهید

وقتی کودکتان از اولین تجربۀ نوشیدن شیر گاو خالص عبور کرد می توانید اندازه آن را کم کم افزایش دهید. بعد از تجربۀ اول کودک ضروری است دو تا سه روز صبر کنید. در این مدت نشانه ها و علائم را در کودک خود آنالیز کنید. در صورتی که علائمی ناشی از حساسیت در کودک مشاهده نشد، اقدام به افزایش مقدار شیر گاو در غذای کودک کنید. به این منظور می توانید اندازه شیر را در غذاهایی که تهیه می کنید افزایش دهید. همینطور می توانید شیر را به عنوان یکی از وعده های غذایی اصلی او نیز در نظر بگیرید. هرچند مقدار آن بستگی به کودک خواهد داشت.

اندازه مصرف شیر را کنترل کنید

متخصصان بچه ها توصیه نموده اند که در ابتدا بیش از 100 سی سی در روز به کودک خود شیر گاو ندهید. شیر گاو دارای کالری بیشتری است. چرا که مسلماً نوزاد گاو احتیاج به کالری بیشتری برای رشد دارد. از این رو، مصرف زیاد شیر گاو در کودک منجر به بروز عوارضی خواهد شد. این مسئله می تواند خود را به شکل افزایش وزن در کودک، بروز بیماری های کبد و کلیه و نیز تحریکات روده نشان دهد. به ویژه اگر کودک شما نسبت به شیر گاو حساسیت داشته باشد. باید توجه داشته باشید که خوراندن شیر گاو به کودکی که به آن حساسیت دارد می تواند خطرناک باشد.

مراقبت حساسیت کودک به شیر گاو باشید

شیر گاو در بچه ها زیر یک سال می تواند مضر باشد. تا پیش از رسیدن کودک به این سن، شیر گاو را مطابق با آنچه شرح دادیم به او بدهید. تحریکاتی که تا قبل از سن یک سالگی و به واسطۀ مصرف شیر گاو برای کودک بروز می دهند، موجبات بیماری های مختلف در آینده خواهند بود. خوشبختانه علائم معینی وجود دارند که می توانند والدین را از حساسیت کودک به شیر گاو مطلع کند. علائمی که بعضی از آن ها را در ادامه می خوانیم. در صورتی که هر یک از علائم زیر را در کودک مشاهده کردید، فوراً او را به پزشک برسانید.

  • کهیر پوستی
  • تهوع و استفراغ
  • درد و گرفتگی شکم
  • اسهال
  • تورم در صورت
  • ضعف و بی حالی
  • خارش
  • مسائل تنفسی
  • آبریزش بینی
  • سرفه
  • خشکی سینه

مقدار مصرف شیر گاو برای بچه ها

همان طور که پیش از این گفتیم، در ابتدا شیر گاو را بیش از 100 سی سی به کودک خود ندهید. با رسیدن کودک به سن یک سالگی می توانید چیزی حدود 250 سی سی شیر به او بدهید. این مقدار شیر کافی است تا کلسیم و ویتامین دی مورد احتیاج کودکتان فراهم گردد. بعلاوه از این سن می توانید دیگر فرآورده های شیری را نیز به کودک بدهید.

از سن دو سالگی به بعد خواهید توانست مقدار شیر مصرفی روزانه را به چیزی حدود نیم لیتر افزایش دهید. بهتر است در این سن نیز شیر گاو را به همراه دیگر فرآورده ها در نظر بگیرید. در نهایت شیر گاو را بیشتر از 4 فنجان در روز به کودک ندهید. رعایت نکردن این نکته ممکن است باعث بروز سوء تغذیه در کودک گردد. چرا که شیر گاو قادر به ایجاد حس سیری زیادی است. این ویژگی می تواند منجر به کاهش اشتهای کودک نسبت به دیگر غذاها گردد.

جمع بندی

شیر گاو که به منظور تغذیۀ کودک استفاده می گردد باید دارای شرایط زیر باشد:

  • پاستوریزه
  • استریلیزه
  • تقویت شده
  • پرچرب

نکتۀ مهم دیگر این است که از شیر پرچرب گاو بهره ببرید. بچه ها خردسال برای رشد و نمو احتیاج به چربی دارند. شیرهای بدون چربی یا کم چرب، مقادیر اندکی چربی دارند. این مقدار چربی قادر به تامین احتیاجهای بدن کودک نیست. بعلاوه که غلظت بالای پروتئین، پتاسیم، سدیم و کلرید آن نیز می تواند باعث بروز آسیب به کلیۀ کودک گردد. بنابراین ضروری است به بچه ها خود شیر پرچرب بدهید. بعلاوه نکات زیر را نیز حتماً در نظر داشته باشید:

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 22 خرداد 1401 بروزرسانی: 22 خرداد 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2020

به "شیر گاو برای کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیر گاو برای کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید