شگفت انگیز و سیاه چاله؛ فیلمی برای دختران نوجوان خشمگین

به گزارش لوکو، فیلم شگفت انگیز و سیاه چاله که کیت سانگ نویسندگی و کارگردانی آن را به عهده داشته، ثابت می نماید که برای ساختن یک فیلم خوب و درخشان حتما لازم نیست مضمون کاملا تازه و خلاقانه ای داشته باشیم. فیلم سانگ دربارۀ خشم و عصیان دورۀ نوجوانی است؛ مضمونی کاملا آشنا، با روندی قابل پیش بینی و پایانی که حدس زدنش سخت نیست.

شگفت انگیز و سیاه چاله؛ فیلمی برای دختران نوجوان خشمگین

به گزارش خبرنگاران؛ با اینحال این فیلم واقعا عمیق و مجذوب نماینده از کار درآمده و دیدنش حتما تاثیرگذار و ارزشمند است. بخصوص پدر و مادر ها باید آرزو نمایند که نوجوانانشان در کنار اینهمه فیلم های تاریک دیستوپیایی، فیلم صادقانه و ظریفی مثل این را هم ببینند.

شخصیت اصلی فیلم دختری به نام سَمی است که روحیه ای افسرده و رفتاری پرخاشگرانه دارد. اولین باری که او را می بینیم، در دفتر مدیر مدرسه منتظر آمدن پدرش نشسته، در حالیکه پای چشمش کبود است و معلوم است که با یک نفر دعوا نموده. افت درسی و بدخلقی او بخصوص از وقتی شروع شده که مادرش را از دست داده است. حالا هم که پدرش آنگوس با زن دیگری به نام ماریان آشنا شده، اوضاع از قبل هم بدتر شده.

با فرارسیدن تعطیلات تابستانی آنگوس به دخترش حق انتخاب داده که یا در کلاس های تابستانی شغل یابی شرکت کند و یا به یک کمپ تابستانی مخصوص تربیت نوجوانان سرکش برود. این یک جور هایی یک انتخاب دو سر باخت است، اما به هر حال سمی رفتن به کلاس های شغل یابی را انتخاب می نماید. تکلیفی که در این کلاس به دانش آموزان می دهند این است که به ایده ای دربارۀ یک شغل برسند و آن ایده را برای سایر دانش آموزان هم ارائه بدهند. از نظر سمی این تکلیف کاملا احمقانه و کسل نماینده است.

اما در همین زمان اتفاقی می افتد که مسیری برای درمان روح ناآرام سمی باز می نماید. او با زن شعبده بازی به نام مارگوت آشنا می گردد که تمام زندگیش به اجرای نمایش برای بچه ها گذشته. مارگوت هم در گذشتۀ خودش تنهایی و خشم را تجربه نموده و حال سمی را درک می نماید. او خشم و اندوه خودش را با خنداندن بچه ها و آموزش دادن تردستی به دیگران تسکین می دهد.

آشنایی با مارگوت ایده ای که لازم داشت را به او می دهد؛ او شغل شبده بازی را برای ارائه در کلاس انتخاب می نماید. سمی شیفتۀ توانایی های مارگوت می گردد. شگفتی هنر مارگوت انگار او را به دنیای قصه های مادرش برمی گرداند و خشونت و خشمی را که در او هست رفته رفته به شور و لطافت تبدیل می نماید.

شاید در کلیات این داستان چیز خلاقانه و بی سابقه ای به چشم نخورد، اما جزئیات هستند که در شکل گرفتن ارزش این فیلم حرف اول را می زنند. همۀ احساس ها واقعی و ناب ارائه شده اند و هر رفتاری که از شخصیت ها می بینیم کاملا باورپذیر و متناسب است. به علاوه با اینکه ممکن است کلیت داستان چندان شاد به نظر نرسد، اما روح کمدی به شکل هنرمندانه و ظریفی در سراسر فیلم جریان دارد و این حال و هوا دقیقا با مضمون و پیغام امیدبخش فیلم همخوانی دارد.

بازی های طبیعی و دلنشین بازیگران نقش بسیار مهمی در بالا بردن کیفیت این فیلم داشته است. در فیلمی مثل این که بیشتر از هر چیز بر عواطف و احساسات و نوسانات روحی متمرکز است، هیچ چیز به اندازۀ صداقت و خلوص بازی ها روی فکر و روح مخاطب تاثیرگذار نیست. دو چهرۀ اصلی این فیلم یعنی سمی و مارگوت هم شخصیت هایی هستند که ما با آن ها به خوبی ارتباط برقرار می کنیم و خودمان را بخشی از ارتباط شفابخش آن ها احساس می کنیم.

شگفت انگیز و سیاه چاله در مجموع فیلمی درجه یک و عمیق دربارۀ بلوغ و عصیان نوجوانی است که با حال و هوای مفرح و منظره خوش بینانه اش، انگار یک جور جادوی درمانگر در خودش دارد که مخاطب را به نوعی پالایش روحی می رساند و نگاه امیدوارانه ای به او می بخشد.

  • کارگردان و فیلمنامه نویس: کیت سانگ (Kate Tsang)
  • بازیگران: میا کچ (Miya Cech)، ریا پرلمن (Rhea Perlman)، لئوناردو نم (Leonardo Nam)
  • امتیاز: 7.8/10
منبع: فرارو
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 2031

به "شگفت انگیز و سیاه چاله؛ فیلمی برای دختران نوجوان خشمگین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفت انگیز و سیاه چاله؛ فیلمی برای دختران نوجوان خشمگین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید