شروع استیضاح با احضار مردان رئیس جمهور

به گزارش لوکو، جواد نصرتی: رهبران دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا، استیضاح دونالد ترامپ را خیلی سریع وارد مرحله ای جدید کرده و مایک پمپئو نزدیک ترین متحد رئیس جمهور را برای ادای توضیحات و ارائه سندهای مربوط به پرونده اوکراین احضار کردند.

شروع استیضاح با احضار مردان رئیس جمهور

به گزارش نیویورک تایمز، علاوه بر پمپئو، 5مقام ارشد دیگر وزارت خارجه هم که درگیر پرونده تماس تلفنی دونالد ترامپ با همتای اوکراینی خود هستند، احضار شده اند. احضار مایک پمپئو و دیگر مقامات وزارت خارجه، نخستین اقدام جدی مجلس کنندگان آمریکا بعد از شروع پروسه تحقیق درباره استیضاح ترامپ به شمار می رود. ترامپ متهم است که با فشار آوردن به ولودومیر زیلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای تحقیق درباره فساد جو بایدن و پسرش، در پی سودجویی شخصی در انتخابات سال بعد آمریکا بوده است. بایدن یکی از رقبای احتمالی ترامپ در انتخابات سال2020 است. ترامپ مدعی است که هانتر پسر جو بایدن، زمانی که در اوکراین عضو هیأت مدیره یک شرکت نفت و گاز بوده، درگیر فساد مالی بوده است. چنین اقدامی، از سوی مجلس کنندگان، سوءاستفاده از قدرت و نقض سوگند ریاست جمهوری تفسیر شده است.

احضار پمپئو، در نامه مشترک روسای کمیته های اطلاعاتی، روابط خارجی و نظارت مجلس کنندگان اعلام شد. در این نامه آمده است که این کمیته ها این مسئله را بررسی می کنند که ترامپ با فشار به اوکراین برای دخالت در انتخابات2020 تا چه اندازه ای امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته است.

یکی از افراد دیگری که به مجلس کنندگان احضار شده، کرت ولکر، کننده ویژه آمریکا در امور اوکراین است. ولکر، جمعه به خاطر استعفای ناگهانی از سمت خود در واشنگتن خبرساز شد. او نخستین قربانی پرونده اوکراین به شمار می رود. نام او بعد از آن سر زبان ها افتاد که از سوی یک افشاگر متهم شد برای خراب کردن وجهه جو بایدن، به پل ارتباطی رودی جولیانی وکیل مدافع ترامپ و برخی مقامات اوکراین تبدیل شده است. خود جولیانی، در مرکز این بحران واقع شده است و انتظار می رود به زودی به مجلس کنندگان احضار شود. با این حال، جولیانی جمعه به سی ان ان گفته است که بدون مشورت با موکل خود، دونالد ترامپ، به مجلس کنندگان نخواهد رفت. او ضمن رد هرگونه رفتار نادرست از سوی ترامپ، تحقیقات مجلس کنندگان در این باره را رد کرده و گفته است به هیچ وجه نگران احضار شدن نیست؛ از نظر من آنها یک جوک هستند؛ یک جوک غمناک. آنها مشروعیت ندارند. قانونی بودن احضاریه آنها را حتما به چالش خواهم کشید.

موضوع درخواست ترامپ از اوکراین بعد از آن به صورت عمومی مطرح شد که یک مقام سیا به محتوای صحبت های تلفنی ترامپ با زیلنسکی در انتهای ماه جولای دسترسی پیدا کرد و سریعا به عنوان یک افشاگر، شکایتی را در اداره بازرسی جامعه اطلاعاتی آمریکا ثبت کرد. دولت آمریکا در ابتدا سعی می کرد این مسئله را بی اهمیت جلوه دهد، با این حال در پی بالا دریافت مسئله، مجبور شد بخشی از متن مکالمه ترامپ و زیلنسکی را منتشر کند. علاوه بر این، گزارش این افشاگر هم منتشر و سؤالات بیشتری درباره رفتارهای غیرقانونی احتمالی ترامپ مطرح شد.

در چنین شرایطی، سی ان ان و واشنگتن پست گزارش داده اند که کاخ سفید از مدت ها پیش دسترسی به متن گفت وگوهای رئیس جمهور با رهبران جهان را محدود کرده و برخی پروتکل ها را زیر پا گذاشته است. براساس پروتکل های امنیتی، متن صحبت های ترامپ و رهبران، باید در یک کامپیوتر ویژه که برخی افراد متنوع به آن دسترسی دارند نگهداری شود. درصورت وجود موارد حساس مرتبط با امنیت ملی، این مکالمات در یک سیستم رمزنگاری شده پیشرفته تر نگهداری می شود. اما دولت ترامپ، براساس گزارش های رسانه ای، به دلایل سیاسی، بدون وجود هیچ گونه حساسیت های امنیتی، متن مکالمات ترامپ با زیلنسکی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و همینطور محمد بن سلمان ولیعهد عربستان را در سیستم ویژه نگهداری کرده و به افراد بسیار محدودی دسترسی داده اند.

در همین حال، واشنگتن پست به نقل از برخی مقامات سابق کاخ سفید گزارش داده که ترامپ در سال2017 در دیدار با وزیر خارجه روسیه و سفیر این کشور در دفتر کارش گفته که به هیچ وجه بابت دخالت مسکو در انتخابات سال2016 نگران نبوده است، چون آمریکا هم، چنین کاری را در کشورهای دیگر انجام می دهد.

با اینکه ترامپ از روز اولی که موضوع استیضاحش مطرح شد آن را بی فایده و بی فایده خوانده، ولی روزبه روز فضا علیه او سنگین تر می شود و حمایت مردمی از استیضاح او، بالاتر می رود. به گزارش هیل، در یک نظرسنجی که جمعه توسط مؤسسه هیل هرسی اکس برگزار شد، مشخص شد که حمایت از استیضاح ترامپ، 12درصد رشد داشته است. در این نظرسنجی، 47درصد مردم اعلام کرده اند که در شرایط فعلی، از استیضاح حمایت می کنند. با وجود اصرار دمکرات ها و افزایش حمایت مردمی از استیضاح، موضع جمهوریخواهان در سنا، جایی که اکثریت با هم حزبی های ترامپ است و در نهایت سرنوشت استیضاح مشخص خواهد شد، چندان به ضرر ترامپ نیست.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 426

به "شروع استیضاح با احضار مردان رئیس جمهور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع استیضاح با احضار مردان رئیس جمهور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید