سفر ظریف به نیویورک برای بهره برداری از فرصت رایزنی با سران کشور هاست، کوشش فرانسه برای برگرداندن شرایط به قبل از خروج آمریکا برجام، برای حفظ منافع خود است

به گزارش لوکو، کارشناس مسائل بین الملل گفت: 90 درصد کوشش های فرانسه برای برگرداندن شرایط به قبل از خروج آمریکا، جلوگیری از زیان های جبران ناپذیری است که به دلیل تحریم ایران متوجه آنهاست.

سفر ظریف به نیویورک برای بهره برداری از فرصت رایزنی با سران کشور هاست، کوشش فرانسه برای برگرداندن شرایط به قبل از خروج آمریکا برجام، برای حفظ منافع خود است

به گزارش، آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان آدینه شب به منظور حضور در هفتادوچهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد تهران را به مقصد نیویورک ترک کرد. او در حاشیه مجمع عمومی با دیپلمات ها و همتایان خود دیدار خواهد داشت.

مذاکرات آقای ظریف در نیویورک در حالی انجام می شود که تحریم های اعمالی آمریکا علیه او باعث می شود که نتواند از محل اقامت خود یعنی هتل Milennium Hillton که مسیری چندقیقه ای با ساختمان سازمان ملل متحد فاصله دارد دور تر برود. با این حال او که در سفر قبلی خود به نیویورک هم با همین محدودیت ها روبرو بود تاکید نمود که می توانند باوجود همین شرایط هم دیپلماسی فعالی داشته باشد و رایزنی های خود را پیش ببرد.

وزیر امور خارجه کشورمان تا قبل از سفر رئیس جمهور، ملاقات ها و مصاحبه هایی در برنامه خود دارد و مذاکرات او تا شنبه آینده ادامه خواهد داشت همچنین او با وزرای خارجه فرانسه، روسیه، انگلیس، چین و آلمان هم دیدار خواهد داشت.

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با ، اظهار کرد: سازمان ملل متحد با این هدف ایجاد شد که نهادی در خدمت قدرت های بزرگ برای کنترل دنیا باشد، از نشانه های روشن این موضوع دو مسئله عضویت دائمی 5 کشور در اصلی ترین رکن سازمان ملل یعنی شورای امنیت و دادن حق وتو به آن ها است.

او اضافه نمود: حدود 74 سال پیش که سازمان ملل متحد تاسیس شد، 5 کشور عضو دائم این نهاد همیشه کوشش نموده اند که بتوانند با استفاده از آن بعضی از خواسته های خود را محقق نمایند همچنین از بعضی رویداد هایی که به زیانشان بود جلوگیری نمایند.

سازمان ملل متحد؛ تریبونی برای بیان مواضع کشور ها

قنادباشی گفت: طی چند دهه اخیر سازمان ملل به تدریج بر خلاف خواست قدرت های بزرگ به تریبونی به منظور بیان خواسته کشور های مخالف سلطه بین المللی تبدیل شد، لذا طی چند سال اخیر جمهوری اسلامی ایران همیشه کوشش نموده که از برگزاری جلسات مجمع عمومی سازمان ملل که همه کشور ها در آن حضور دارند به عنوان تریبونی برای بیان مواضعش بهره برداری کند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید نمود: کشور های عضو جنبش غیر متعهد ها در بسیاری از مواقع از تریبون سازمان ملل متحد استفاده نموده اند، طی یک دهه اخیر آمریکایی ها از سازمان ملل گله مند هستند و روند فعالیت های این سازمان را به نفع خود نمی دانند، همچنین بار ها ترامپ بحث خروج از سازمان ملل را مطرح نموده است چراکه نتوانست در شورای امنیت خواسته های خود را به کرسی بنشاند و در بسیاری از مواقع با مخالفت کشور ها روبه رو شده است.

او با اشاره به سفر آقای ظریف و رئیس جمهور کشورمان به نیویورک، توضیح داد: این سفر به منظور بهره برداری از فرصتی است که پدید می آید چراکه در آنجا سران و دیپلمات های بسیاری از کشور ها حضور دارند و علاوه بر این توجهات رسانه های دنیای هم به اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان یکی از بزرگترین رویداد های بین المللی معطوف است.

دیدار آقای ظریف باکشور های1+4، فرصت مناسبی برای افزایش همکاری های مالی و مالی

قنادباشی شرح داد: دیدار آقای ظریف با وزرای خارجی کشور های1+4می تواند فرصت مناسبی برای افزایش همکاری های مالی و مالی بین ایران و کشور های اروپایی همچنین تهران با چین و روسیه تلقی شود. ایران با طرف هایی مانند چین، روسیه و بعضی دیگر از کشور ها به یک تعامل نسبی رسیده است.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت:کشور های اروپایی اراده و توان لازم برای مقاومت در برابر ایالات متحده را ندارند، ولی با این حال مکرون در صدد ثبت نام خود در خاتمه مناقشات منطقه است، حال فرانسوی ها به چند دلیل می خواهند که روند تحولات مربوط به برجام به گونه ای پیش برود تا آن ها بتوانند ضرر هایی که از جانب تحریم علیه ایران متوجه آن هاست را کم نمایند، پیش از اینکه ترامپ تحریم ها را افزایش دهد، فرانسوی ها در صنایع خودروسازی، نفت و در بسیاری از همکاری های مالی بهره مند می شدند، ولی اکنون به دلیل فشار های واشنگتن از این موضوع محروم شدند.

مکرون در صدد ثبت نام خود در خاتمه مناقشات منطقه است

قنادباشی توضیح داد: نزدیک به 90 درصد کوشش های فرانسه برای برگرداندن شرایط به قبل از خروج آمریکا از برجام بدین منظور است تا از زیان های جبران ناپذیری که به دلیل تحریم ایران متوجه آنهاست جلوگیری کند، همچنین بخش دیگر کوشش های پاریس به شخصیت مکرون برمی شود لذا او می خواهد خاتمه مناقشات منطقه را به نام خود ثبت کند و از این موضوع برای صحنه های داخلی و انتخاباتی استفاده کند.

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به حملات اخیر به آرامکو، ادامه داد: یکی دیگر از دلایل کوشش فرانسه برای حفظ برجام به خاطر مناشقات ایجاد شده در منطقه است لذا غربی ها نگران منابع نفتشان هستند، اگر انتقال انرژی و سوخت های فسیلی به دنیای غرب متوقف شود، کشور های بزرگ اروپایی بیشتر از همه متزلزل می شوند، چراکه آن ها از منطقه خاورمیانه نفت و گاز های خود را تامین می نمایند بنابراین جنگ عربستان علیه یمن به جنگی بسیار نگران نماینده برای غربی ها تبدیل شده است.

او اضافه نمود: اروپا می خواهند شرایطی ایجاد شود تا بار دیگر روند انتقال نفت و گاز متوقف نشود و طبیعی است که فرانسه و دیگر کشور های اروپایی پیوسته در صدد خاتمه دادن به این مسئله باشند و در جهت رضایت ایران گام بردارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 402

به "سفر ظریف به نیویورک برای بهره برداری از فرصت رایزنی با سران کشور هاست، کوشش فرانسه برای برگرداندن شرایط به قبل از خروج آمریکا برجام، برای حفظ منافع خود است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر ظریف به نیویورک برای بهره برداری از فرصت رایزنی با سران کشور هاست، کوشش فرانسه برای برگرداندن شرایط به قبل از خروج آمریکا برجام، برای حفظ منافع خود است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید