سفرهای نوروزی هفته آینده چکش می خورد، ایران به افغانستان هتلداری آموزش می دهد

به گزارش لوکو، دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری در آستانه فرا رسیدن تعطیلات نوروز با هدف ارائه تورهای مسافرتی و با همراهی وزرای گردشگری عراق و افغانستان در تهران برگزار می گردد.

سفرهای نوروزی هفته آینده چکش می خورد، ایران به افغانستان هتلداری آموزش می دهد

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران، این نمایشگاه از 23 تا 26 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی گردشگری تهران با حضور 31 استان، 660 شرکت ایرانی و 57 شرکت خارجی برگزار می گردد.

ولی تیموری، معاون گردشگری در نشست خبری سه شنبه (16 بهمن ماه) با تشریح برنامه های دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته، با این اعتقاد که نمایشگاه زمینه ای برای معرفی توانمندی ها و فرصتی برای تعامل بین دست اندرکاران گردشگری است، اضافه نمود: یک فرصت استثنایی در نمایشگاه دوازدهم ایجاد شده، چرا که در فاصله زمانی مناسبی تا نوروز برگزار خواهد شد و هدف از آن ارائه پکیج یا تورهای سفر برای جلب نظر خانواده های ایرانی بوده است.

وی به ویژگی دیگر نمایشگاه سال جاری اشاره نمود و اضافه نمود: همه اجزای مورد احتیاج سفر از حمل و نقل گرفته تا اقامت کنار هم و در یک سالن از این نمایشگاه قرار داده شده تا بازدیدنماینده ها مجبور نباشند برای برنامه ریزی سفر به سالن های متعدد سرکشی نمایند.

شما گردشگری می گردد

او با بیان اینکه نگاه نمایشگاه سال جاری به سمت تنظیم سفرهای گروهی و برنامه ریزی شده است، به دیگر فعالیت های همزمان با این رویداد اشاره نمود و گفت: رونمایی از تفاهم نامه همکاری با صدا و سیما برای شروع به کار شبکه تلویزیونی شما به عنوان شبکه ویژه گردشگری، امضای سند تصویرسازی ایران در خارج از کشور با وزارت امور خارجه و امضای سند همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات از جمله رویدادهای در حاشیه این نمایشگاه خواهد بود.

وی اضافه نمود: یکسری برنامه ها هم به این نمایشگاه نرسید که از آن جمله هماهنگی با شش دستگاه برای تهیه برند گردشگری بود که ممکن است در یکی دو هفته آینده به خاتمه برسد.

معاون گردشگری درباره امضای تفاهم نامه های تکراری در این نمایشگاه شرح داد: این تفاهم نامه ها اجرایی نبوده بلکه سند همکاری بوده است که زمان بندی دارد. قرار است در حاشیه نمایشگاه درباره اجرای این تفاهم نامه ها توافق گردد.

تیموری ادامه داد: این نمایشگاه عنوان بین المللی دارد، با این حال 12 کشور در آن حضور پیدا می نمایند. باید سعی کنیم کشورهایی که بازار هدف هستند را برای سال های آینده بیشتر جذب کنیم.

نمایشگاهی ارزان برای ایرانی ها گران برای خارجی ها

فرهاد امینیان، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی با بیان اینکه استقبال از حضور در این نمایشگاه بسیار عالی بوده و با توجه به محدودیت فضا امکان پاسخ به درخواست های مازاد وجود نداشته است، اضافه نمود: سالن های پارسال به نمایشگاه سال جاری اختصاص داده خواهد شد. 31 استان برخلاف سال های گذشته در نمایشگاه دوازدهم حضور پررنگ تری خواهند داشت. 660 شرکت ایرانی با بالاترین میزان مشارکت در 12 سال گذشته و 61 درصد رشد نسبت به دوره های پیشین در این نمایشگاه حاضر خواهند شد. 57 شرکت خارجی از 12 کشور ترکیه، مالزی، سنگاپور، تایلند، ایتالیا، اندونزی، افغانستان، پاکستان، آلمان، هندوستان، ویتنام و کامبوج نیز حضور پیدا می نمایند.

به گفته او، سال گذشته 20 کشور خارجی در این نمایشگاه حضور داشتند که بعضی از آنها سال جاری به وسیله نمایندگی ایرانی در نمایشگاه شرکت می نمایند.

تیموری، معاون گردشگری در توجیه حضور کمتر کشورهای خارجی در نمایشگاه سال جاری گفت: شرکت های خارجی برای حضور باید ارز پرداخت نمایند. با توجه به اختلاف قیمت غرفه های ریالی و ارزی شرکت های خارجی ترجیح دادند به وسیله نماینده ایرانی خود در این نمایشگاه حاضر شوند.

به گفته امینیان، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی 42 هزار متر از فضای این نمایشگاه، سرپوشیده و دو هزار متر دیگر محوطه باز خواهد بود که از این وسعت شرکت های داخلی در فضایی به وسعت 21 هزار و 400 متر و شرکت های خارجی در فضایی بالغ بر 905 متر حضور خواهند داشت.

امینیان یادآور شد: 70 درصد از فضای نمایشگاه گردشگری سال جاری به استان ها اختصاص یافته است و تهران از تمرکز کمتری به نسبت دوره های پیشین این نمایشگاه برخوردار است.

او درباره تفاوت قیمت غرفه های ایرانی و خارجی گفت که هر متر غرفه برای ایرانی ها 120 هزار تومان و برای خارجی ها 205 یورو بدون غرفه سازی، است.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی با بیان این شرح که مطابق با استاندارد نمایشگاه های خارجی هر متر غرفه 150 تا 350 یورو قیمت دارد و در ایران میانگین این قیمت درنظر گرفته شده است، درباره گرانی غرفه نمایشگاه های ایران برای شرکت نمایندگان خارجی، اظهار کرد: ما برای حمایت از شرکت های ایرانی هر متر غرفه را 120 هزار تومان می فروشیم درحالی که حتی اگر با یورو روز آن را حساب کنید متری هفت هشت یورو می گردد پس این غرفه ها گران نیست. قیمت غرفه در استاندارد جهانی هم تعیین است و ما میانگین آن را برای شرکت های خارجی درنظر گرفته ایم.

او درباره هزینه تمام شده این نمایشگاه، گفت: عدد تعیینی ندارم اما برگزاری چنین نمایشگاه هایی 2.5 تا 3 میلیارد تومان هزیه دارد.

امینیان همچنین اظهار کرد: نمایشگاه گردشگری خودگردان است و شرکت سهامی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای برگزاری آن هیچ پولی دریافت نمی نماید.

وزیر عراق و افغانستان هفته آینده در تهران هستند

فائزه بهزادنژاد، سرپرست دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی نیز از اقدامات صورت گرفته در بخش بین الملل این نمایشگاه سخن گفت و اضافه نمود: طبق پروتکل های بین المللی از 32 وزیر کشور هدف برای حضور در این نمایشگاه دعوت شده که تا کنون وزیر عراق قطعی شده است. همچنین قرار است هیأتی از افغانستان که در رأس آن معاون گردشگری این کشور قرار گرفته است به ایران سفر کند تا در حاشیه کمیته فنی همکاری های گردشگری دو کشور تشکیل گردد.

وی اضافه نمود: بعضی از کشورها نیز درخواست هایی را برای برگزاری کارگاه های آموزشی و دیگر رویدادها ارائه کردند که نتیجه آن تا زمان برگزاری نمایشگاه تعیین خواهد شد.

تیموری، معاون گردشگری اضافه نمود: وزیر گردشگری بلغارستان نیز برای حضور در این رویداد اعلام آمادگی نموده است.

محمدابراهیم لاریجانی، دبیر دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته هم از حضور هیأت های گردشگری عمان، روسیه، پاکستان و چین اطلاع داد که این هیأت ها از جانب بخش خصوصی کشور متبوع و با هزینه خود به ایران سفر می نمایند.

شاید سفر یک وزیر اروپایی به ایران به اندازه وزیر عراق و افغانستان ما را خشنود نکند

تیموری، معاون گردشگری درباره حضور کمتر کشورهای خارجی در نمایشگاه سال جاری و از دست رفتن بازارهای دیگری همچون آذربایجان نیز به خبرنگاران شرح داد: در جهان نمایشگاه زیاد برگزار می گردد. معمولاً متقاضیان حضور در این نمایشگاه را آنالیز می نمایند و به یک انتخاب می رسند. حضور کشورها و هیأت ها هم یک تمایل دو طرفه است. این درست است که عراق و افغانستان بازار هدف ایران است و بخشی از رایزنی های ما برای تسهیل فرایند سفر اتباع این کشورها انجام می گردد. یک زمانی هم آذربایجان دنبال جذب گردشگر بود و در ایران حضور پیدا می کرد، در زمان دیگری سیاست های آنها تغییر می نماید، با این حال احتیاج ما به آذربایجان همچنان سر جای خودش است. سعی می کنیم آنهایی که مهم هستند را جذب کنیم، انرژی بگذاریم، تخفیف هایی را قائل شویم و اسپانسر بگیریم. این کارها را می توانیم در نمایشگاه بعدی انجام دهیم. این طور هم نیست که جلوی کشورهایی که هدف ما نیستند را برای حضور در این نمایشگاه بگیریم.

بهزادنژاد، سرپرست دفتر امور بین الملل و سازمان های تخصصی هم این شرح را اضافه نمود که ایران از وزیر آذربایجان برای حضور در نمایشگاه سال جاری دعوت نموده بود اما به دلیل تغییر ساختار در وزارتخانه گردشگری آن کشور، این امکان میسر نشد.

لاریجانی، دبیر دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته در ادامه درباره حضور هیأت های خارجی این شرح را داد که دعوت از شخصیت های رسمی کشورها بر اساس یک پروتکل انجام می گردد که تا کنون 32 وزیر دعوت شده اند. این کار بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

وی اضافه نمود: حضور هیأت های گردشگری عراق و افغانستان برای ایران اهمیت زیادی دارد، چرا که 50 درصد از گردشگران ورودی به ایران از این دو کشور هستند. با توجه به شرایط حاضر شاید حضور یک وزیر اروپایی به اندازه وزرای این دو کشور برای ایران خوشایند نباشد.

ایران به افغانستانی ها آموزش هتلداری می دهد

دبیر نمایشگاه گردشگری همچنین درباره کمیته فنی همکاری های ایران و افغانستان که قرار است در حاشیه نمایشگاه دوازدهم گردشگری تشکیل گردد شرح داد: همزمان با رویداد همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال 2018 هیأتی از افغانستان به ایران سفر کرد که تفاهم های اولیه برای مبادلات گردشگری انجام شد و کمیته فنی که در حاشیه این نمایشگاه تشکیل می گردد در ادامه آن توافق ها و برای به نتیجه رساندن بندهای اجرایی است.

لاریجانی اضافه نمود: بر اساس مذاکرات نخست دو کشور، مدرسان و هتل داران ایرانی به طرف افغانستانی آموزش هایی را در بخش هتلداری و گردشگری ارائه می دهند. همچنین معرفی ساز و کار برای چگونگی سفر بیماران افغانستانی به ایران در نشست قبلی انجام شد.

وی بیان نمود: این اقدامات و دیدارها با هدف حفظ بازارهای گردشگری انجام می گردد. چرا که مهم تر از جذب 90 هزار گردشگر اروپایی حفظ این بازارها است که اهمیت دارد. اگر نتوانیم به همین عراقی ها خوب خدمات دهیم این بازار را هم از دست می دهیم.

او اضافه نمود: هیأت تجاری پاکستان متشکل از هشت آژانس گردشگری با هدف اعزام گردشگر به ایران در این نمایشگاه حضور خواهد داشت. پاکستانی ها مایلند علاوه بر زیارت برای تفریح، اسکی و سلامت به ایران سفر نمایند.

لاریجانی ادامه داد: نمایشگاه گردشگری چه با 12 کشور یا 20 کشور، به هر حال برگزار می گردد. این چیزی از شایستگی ما کم نمی نماید. موضوع این نمایشگاه دقیقاً مثل فوتبال است. هنر ما این است که نمایشگاه تهران را به رویداد گردشگری تبدیل کنیم تا سر منشأ بسیاری دیگر از اتفاقات باشد.

دولت یک ریال به این نمایشگاه نداده

دبیر دوازدهمین نمایشگاه گردشگری درباره بودجه این نمایشگاه شرح داد: نمایشگاه خودگردان است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یک ریال برای آن پرداخت نمی نماید. بودجه دولتی هم برای آن وجود ندارد.

لاریجانی اضافه نمود: فرایند کار به این شکل است که فضای نمایشگاه به شرکت ها واگذار می گردد، بخش عظیمی از پول آن به سازمان توسعه تجارت با عنوان اجاره غرفه ها پرداخت می گردد. بخش دیگری به وسیله شرکت سهامی نمایشگاه ها برای تبلیغات و ساماندهی نمایشگاه هزینه می گردد.

شفیعی، مدیر دفتر آموزش و مطالعات گردشگری در ادامه از برگزاری کارگاه های رایگان آموزشی در حاشیه این نمایشگاه اطلاع داد که نگاه تحلیلی به اصول گردشگری پایدار، گردشگری الکترونیک و دیجیتال مارکتینگ، توانمندسازی راهنمایان و تأثیر توسعه گردشگری بر اقتصاد ملی از آن جمله است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 635

به "سفرهای نوروزی هفته آینده چکش می خورد، ایران به افغانستان هتلداری آموزش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفرهای نوروزی هفته آینده چکش می خورد، ایران به افغانستان هتلداری آموزش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید