راه کار هایی برای افزایش قد

به گزارش لوکو، بعضی از مردم به طور طبیعی از ژن های سالم بهره مند هستند اما با این حال افرادی هستند که بلند قد نیستند و آرزو دارند چند سانت بلندتر باشند. برای کسانی که مشتاق دانستن چگونگی افزایش قد هستند، بعضی روش های ساده و تست شده را گردآوری نموده ایم که قطعا کارساز هستند و به افزایش قابل توجه قد شما یاری می نمایند.

راه کار هایی برای افزایش قد

افزایش قد

عوامل موثر مربوط به قد شما و افزایش قد، ژنتیک و محیط می باشد. هرچند چندتا از عواملی که بر روی قد و افزایش آن تاثیر دارد، خارج از محدوده کنترل شماست، اما هنوزهم راه هایی بوده که با توسل به آنها ممکن است بتوانید، رشد قدتان را به بیشترین حد ممکن برای خود برسانید.

زمانیکه رشد قد شما متوقف گردد، امکان افزایش قد وجود ندارد، اما تا قبل از توقف رشد قد شما می توانید، از تکنیک ها و ورزش های زیر برای افزایش طبیعی قد خود یاری بگیرید.

اطلاعاتی درباره افزایش قد

قدم اول: متوجه باشیدکه موثرترین عامل بر قد شما، ژنتیک است.
قد، صفتی پلی ژنیک بوده، یعنی اینکه چندین ژن مختلف برروی آن تاثیر می گزارد. اگر پدر و مادر شما قد کوتاه باشد، همواره نتیجه آن کوتاه ماندن قد شما نیست، با اینحال اگر نه تنها پدر و مادر بلکه بیشتر افراد در خانواده و فامیل پدری و مادری قد کوتاه باشند، شانس کوتاهی قد شما بالا می باشد.

البته نباید ناامید شوید چراکه تا زمانیکه شما به سن بیست سالگی نرسیده اید، امکان تخمین قطعی قد شما وجود ندارد.

با راههای زیر شما می توانید، تا حدودی قد آینده خود را محاسبه نمایید:

قد پدر و مادر خود را محاسبه و با هم جمع کنید.

اگر شما پسرید 13 سانت به قد حاصل جمع، اضافه و اگر دخترید 13 سانت از جمع دو قد کم کنید.

عدد حاصل را تقسیم بر دو نمایید.

جواب حاص قد شما با دقت 10 سانت بیشتر یا کم تر است.(توجه کنید این عدد حتمی نبوده اما یکی از نزدیک ترین اعداد است)

قدم دوم: از عواملی که باعث توقف رشد قد می گردد، اجتناب کنید
شاید شما نتوانید کار زیادی برای افزایش قدتان انجام دهید، اما راههایی وجود دارد، که قد شما تحت تاثیر عوامل محیطی کوتاه تر از آنچه پیش بینی شده، نگردد. مصرف موادمخدر و الکل یکی از عوامل توقف رشد قد شماست، از دیگر عوامل می توان به سوءتغذیه و هورمون های استروئیدی اشاره کرد.
قدم سوم: خواب کافی
تحقیقات نو توصیه می نمایند که نوجوان می بایست، خواب کافی (بین 8.5 تا 11 ساعت خواب در شب) دریافت نمایند.

این توصیه برای این است که بدن در هنگام استراحت رشد می کند. مکان مناسبی برای خواب انتخاب نموده، مکانی مناسب انتخاب نموده و اگر در بخواب رفتن مشکل دارید، قبل از خواب دوش گرم آب گرفته و یا چای بابونه مصرف نمایید. معمولا هورمون رشد انسانی (HGH)، موقع خواب ترشح می گردد.

قدم چهارم: خوردن غذاهای مناسب
جذب مقدار کافی ویتامین و مواد معدنی به شما از اینکه قدتان به مقدار کافی و لازم رشد می کند، یاری می کند.

صبح ها هنگام صرف صبحانه، از مکمل بهره ببرید و غذاهای مفقد از جمله مواردیکه در زیر بیان می کنیم را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

این خوراکیها شامل:

کربوهیدرات و کالری کافی دریافت نمایید.

مقدار کافی کلسیم دریافت نمایید. کلسیم رشد قد را افزایش می دهد و از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری می کند.

دریافت 500 میلی گرم نیاسین در روز می تواند باعث افزایش ترشح هورمون رشد می گردد. فقط نیاسین مصرفی را بایستی با معده خالی دریافت نمود.

مقدار کافی ویتامین D دریافت نمایید. ویتامین D رشد استخوان و ماهیچه در بچه ها را افزایش می دهد.

مصرف پروتئین را افزایش دهید. خوراکیهایی همانند گوشت، تخم مرغ و حبوبات منبعی غنی از پروتئین هستند. پروتئین نقش اساسی در رشد بدن ایفا می کند.

مصرف روی را افزایش دهید. شکلات، بادام زمینی، تخم مرغ، نخود فرنگی و مارچوبه از منابع غنی روی می باشند. کمبود رشد می تواند رشد بدن را متوقف نماید.

برنامه غذایی منظم داشته باشید. شما باید روزانه 3 وعده غذایی بهمراه دو میان وعده میل نمایید.

قدم پنجم، مراقبت از سلامتی
برخی از بیماری های کودکی باعث توقف رشد بدن می شوند، برای تقویت سیستم ایمنی بدن خود، طیف وسیعی از خوراکیهای سالم مصرف نموده و مقدار مناسبی ویتامین ث مصرف نمایید.
قدم ششم، ورزش کردن
اگر رشد شما متوقف شده باشد، ورزش بشما یاریی نمیکند، با اینحال قبل از توقف رشد بدنتان ترکیب ورزش، خواب کافی و رژیم غذایی مناسب می تواند بشما یاری نماید. بیشتر ورزش هایی که ممکن است بتوانند برروی قد تاثیر داشته و یا با اصلاح فرم بدن شما، شمارا بلند قدتر نشان دهد، ورزش های کششی می باشد.
قدم هفتم، مراجعه به پزشک
درصورتیکه همه اعضای خانواده شما بجز شما قدبلند هستند و یا اینکه قد شما قبل و بعد از بلوغ تغییری نداشته، برترین کار مراجعه به پزشک است.

برخی بیماری های نادر ممکن است باعث قد کوتاهی شما باشد. {1}

معرفی برترین ورزش ها برای افزایش قد

شنا
شنا یکی از برترین ورزش هایی است که می تواند به بلندتر شدن قد شما یاری کند. شنا باعث کشیدگی ماهیچه ها می گردد و اگر آن را از سن کودکی انجام دهید در رسیدن شما به قد مناسب یاری شایانی خواهد نمود. البته برای اثرگذاری، باید حداقل 2 ساعت در روز و 4 تا 5 روز در هفته شنا کنید.
بارفیکس

آویزان شدن از یک میله افقی با بازوهای کشیده روشی موثر در افزایش قد است. برای استفاده از این روش 10 ثانیه در شرایط یکسان آویزان بمانید و بعد چندین مرتبه این حرکت را تکرار کنید.

روش بهتر هم آن است که پاهایتان را جمع کنید و چند ثانیه در حالتی موازی با زمین نگه دارید. اگر بخواهید این ورزش اثر مثبتی روی قد شما داشته باشد باید این نرمش را چندین بار در هفته انجام دهید.

رساندن نوک انگشت های دست به انگشت های پا
رساندن نوک انگشت های دست به انگشت های پا یکی از چندین نرمش کششی است که می توانید برای افزایش قد انجام دهید.

وقتی برای رساندن دست ها به پاها خم می شوید ستون فقرات شما کشیده می گردد. این نرمش را هم در حالت نشسته و هم ایستاده می توان انجام داد.

به علاوه، روشی عالی برای گرم کردن بدن پیش از نرمش های شدیدتر است.

کشش
برای انجام این نرمش به سادگی صاف بایستید و دست هایتان را تا آنجا که ممکن است به طرف بالا بکشید.

خم شدن به عقب هم می تواند کشش ایجاد شده را افزایش بدهد. به علاوه، در این حالت خواهید توانست کشش را در پایین کمرتان احساس کنید.

ترکیب این روش با روش رساندن انگشت های دست به انگشت های پا هم یک نرمش کششی برای تمام بدن است.

برترین حالت این است که هر حرکت را به مدت 4 تا 7 ثانیه انجام دهید و بعد به سراغ حرکت بعدی بروید. کل چرخه را چندین بار تکرار کنید.

طناب بازی

طناب بازی فقط یک بازی بچه هاه نیست بلکه ورزشی عالی برای افزایش قد هم به شمار می رود.

در هنگام انجام این بازی بدن تان به حالت صاف قرار گرفته و کمر و ستون فقراتتان کشیده می گردد.

خم شدن دائم روی زانوها هم باعث می گردد که ماهیچه های ساق پا به صورت عمودی کشیده شوند. این حرکات فیزیکی در کنار هم توده استخوانی را در قسمت پایینی پا افزایش می دهد که آن هم به نوبه خود چند سانتی متری برایتان افزایش قد می آورد. {2}

آیا میتوانیم با عمل جراحی طول قد خود را افزایش دهیم؟

اعمال جراحی وجود دارد که در آنها طول قد را افزایش میدهند. در این اعمال جراحی ابتدا استخوان ساق یا ران یا هردو شکسته شده و در داربست بخصوصی بنام اکسترنال فیکساتور ایلیزاروف قرار میگیرد.

با استفاده از این داربست، پزشک روزی یک میلیمتر استخوان را در محل شکستگی از هم باز میکند.

بین استخوان ها در محل شکستگی بتدریج استخوان نو ساخته میگردد. پس از اینکه استخوان در محل شکسته شده حدود چند سانتیمتر باز شد عملیات متوقف میگردد.

داربست مدتی در بیرون اندام میماند تا استخوان تازه تشکیل شده سفت و محکم گردد و سپس داربست خارج میگردد.

با این روش میتوان در ساق 4-2 سانتیمتر و در ران هم به همین مقدار به طول استخوان اضافه نمود. این روش عمل جراحی البته با عوارضی همراه است.

در حین بلند شدن استخوان بافت های اطراف آن مثل عصب، تاندون و عضله تحت کشش قرار میگیرند.

این کشش ممکن است موجب اختلال عملکرد اندام و یا حتی تغییر شکل مفصل گردد.

فرایند درمان 12-6 ماه طول میکشد.

درمان پرهزینه و دردناک است. {3}

پی نوشت:

1.www.rastineh.com

2.www.chetor.com

3.www.iranorthoped.com

منبع: راسخون
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1821

به "راه کار هایی برای افزایش قد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه کار هایی برای افزایش قد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید