دلایل مهم بودن ویتامین B12 برای سلامتی

به گزارش لوکو، ویتامین B12 یا ویتامین انرژی به شکل طبیعی فقط در محصولات حیوانی یافت می گردد. بنابراین احتمال این که گیاه خواران به کمبود این ویتامین دچار شوند، زیاد است. مشکل ویتامین B12 این است که محلول در آب است. اما بر خلاف سایر ویتامین های محلول در آب، به سرعت به وسیله ادرار خارج نمی گردد و در کبد، کلیه ها و سایر بافت های بدن ذخیره می گردد. این مسئله باعث می گردد که 7 تا 8 سال طول بکشد تا کمبود این ویتامین تشخیص داده گردد. کمبود ویتامین B12 می تواند باعث آسیب مغزی، مسائل حافظه، احساس بی تفاوتی، نوسانات خلقی، عدم انگیزه، ضعف عضلانی و خستگی گردد. در این مقاله به دلایل مهم بودن ویتامین B12 برای سلامتی شما بیشتر خواهیم پرداخت.

دلایل مهم بودن ویتامین B12 برای سلامتی

ویتامین B12 بدن را تقویت می نماید

B12 نقش مهمی در فراوری گلبول های سفید دارد و گلبول های سفید برای سیستم ایمنی بدن حیاتی هستند. کمبود ویتامین B12 نه تنها سیستم ایمنی بدن را ضعیف می نماید، بلکه بعضی از اختلالات سیستم ایمنی هم می توانند باعث به وجود آمدن کمبود این ویتامین شوند. مثلا، بیماری گریوز که نوعی پرکاری تیروئید است می تواند باعث به وجود آمدن کم خونی پرنیشیوز گردد که آن هم به نوبه خود منجر به کمبود ویتامین B12 می گردد.

موجب رشد و توسعه سیستم عصبی می گردد

کمبود این ویتامین اگر سال ها ادامه پیدا کند، باعث آسیب های عصبی برگشت ناپذیر، مثل از دست دادن حافظه، فقدان آگاهی و ناتوانی در تمرکز خواهد شد. از دیگر عوارض جانبی می توان به آسیب های عصبی، بی خوابی، اختلال نعوذ و حتی اختلالات روده و مثانه اشاره نمود. در واقع ویتامین B12 تضمینی برای رشد و توسعه سیستم عصبی شما است.

طول عمر را افزایش می دهد

این ویتامین میزان گلبول های قرمز را در بدن تنظیم نموده و در نتیجه گردش خون را در بدن افزایش می دهد.

به حفظ سلامت در دوران بارداری یاری می نماید

به عنوان یک زن، بسیار مهم است که این ویتامین در بدن تان به مقدار کافی وجود داشته باشد. ویتامین B12 به تقویت سیستم فراوری مثل یاری نموده و در طول بارداری شما را تقویت می نماید. هم چنین این ویتامین عملکرد هورمون ها حین بارداری را تنظیم نموده و مانع از بروز افسردگی، اختلالات روانی و درد زایمان می گردد.

قدرت توانایی شناختی شما را نیز افزایش می دهد

ویتامین B12 بارها به عنوان ویتامین انرژی نام گذاری گردیده است، چون قدرت کافی برای انجام کارهای منظم را به شما می دهد. علاوه بر این، قدرت توانایی شناختی شما را نیز افزایش می دهد. به این معنی که می تواند باعث تمرکز، وضوح فکر و حتی تقویت حافظه گردد.

از کم خونی زودرس جلوگیری می نماید

کم خونی پرنیشیوز نوعی کم خونی است که از کمبود ویتامین ب12 ناشی می گردد. پرنیشیوز در زبان لاتین به معنی خطرناک است، چون در گذشته این بیماری منجر به مرگ می شد. این بیماری، کمبود گلوبول های قرمز خون است و زمانی رخ می دهد که معده پروتئینی به نام فاکتور داخلی را که به جذب ویتامین B12 در روده ها یاری می نماید، به اندازه کافی فراوری نمی نماید. راه درمان این بیماری مصرف مکمل های B12 است که با ویتامین های دیگر ترکیب گردیده باشند.

باعث فراوری ملاتونین می گردد

ملاتونین برای سیستم بدن شما بسیار حائز اهمیت است. مصرف ویتامین B12 باعث فراوری ملاتونین در بدن می گردد. این ماده باعث می گردد راحت تر بخوابید. با بالا رفتن سن مقدار متالونین در بدن کاهش پیدا می نماید. بنابراین مصرف این ویتامین به منظور افزایش و فراوری ملاتونین در سنین بالا توصیه می گردد.

اگر گیاهخوار هستید، با پزشک خود در مورد مصرف مکمل ویتامین B12 صحبت کنید تا از علائم و مسائل مربوط به کمبود ویتامین B12 جلوگیری کنید.

منابع: magforwomen ،health

منبع: کتاب کاله
انتشار: 15 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 59

به "دلایل مهم بودن ویتامین B12 برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل مهم بودن ویتامین B12 برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید