خبرنگاران شکل گیری غیربهداشتی فروش دام گنبدکاووس در شرایط کرونایی

به گزارش لوکو، گنبدکاووس - خبرنگاران - تعطیلی میدان عرضه دام گنبدکاووس از 2 هفته قبل به سبب فرایند صعودی شیوع کرونا در شرق گلستان باعث شکل گیری بازار غیر رسمی خرید و فروش دام با رعایت حداقلی پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شده و خطر احتمال ابتلای فعالان این بازار را افزایش داده است.

خبرنگاران شکل گیری غیربهداشتی فروش دام گنبدکاووس در شرایط کرونایی

دامداران شرق گلستان که به رسم هر سال قصد دارند از فرصت فرارسیدن عید سعید قربان برای فروش دام های خود استفاده کنند، به فاصله یک ماه مانده تا این مناسبت مذهبی، به دلیل بسته بودن میدان دام گنبدکاووس، راهی جز ایستادن کنار جاده و زمین های پیرامون این بازار ندارند و مجبورند دام خود را در بازاری غیررسمی و در شرایط نامناسب بهداشتی به فروش برسانند.

اگرچه حضور چند ساعته ماموران انتظامی و کارشناسان بهداشت، مانع از حضور دامداران شده اما این بازار همچنان فعال است و خریداران و فروشندگان در حال خرید و فروش گاو، گوسفند و بز هستند.

برخی دامداران حاضر در حاشیه میدان دام گنبدکاووس به خبرنگاران گفتند: اگرچه شرایط فعلی کرونا سبب تعطیلی میدان دام شده اما بیشتر از این نمی توانیم دام های پروار شده را با توجه به هزینه بالای نهاده های دامی نگهداری کنیم و چاره ای جز فروش دام نداریم.

این عده با تاکید بر ضرورت بازگشایی میدان دام گنبدکاووس اعلام کردند: بازگشایی این بازار اگر همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و نظارت کارشناسان بهداشت و دامپزشکی باشد، علاوه بر حفظ سلامت خریداران و فروشندگان، مانع شکل گیری بازار سیاه خواهد شد.

میدان فروش دام گنبدکاووس از سال 72 با هدف متمرکز کردن دامداران در محلی معین برای خرید و فروش در گستره سه هکتار ایجاد شده و عشایر گلستان با افزون بر 760 هزار راس دام سبک و سایر دامداران شرق این استان دام های خود برای فروش به این میدان می آورند.

در همین پیوند مدیرکل امور عشایر استان گلستان روز شنبه به خبرنگاران گفت: اگرچه براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونای شهرستان فعالیت این میدان از 2 هفته قبل به طور کامل تعطیل شده اما عده ای خارج از میدان و در محلی نامناسب و غیربهداشتی اقدام به خرید و فروش دام می کنند.

رضا علیپوری با اشاره به در پیش بودن عید سعید قربان و افزایش خرید و فروش دام در گلستان، بازگشایی مجدد میدان فروش دام گنبدکاووس با رعایت تدابیر بهداشتی را ضروری دانست و اضافه نمود: برای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کووید 19، تونل ضدعفونی کننده دام و خودرو در ورودی این میدان تا چند روز آینده راه اندازی و به مراجعه کنندگان نیز ماسک و دستکش داده می شود.

وی ممانعت از فعالیت دستفروشان اطراف میدان، الزامی شدن استفاده از ماسک و دستکش در زمان ورود، تعطیلی اغذیه فروشی های داخل میدان، زوج و فرد کردن خرید و فروش گاو و گوسفند و جلوگیری از ورود خودروهای خالی را برای خرید و فروش دام با شرایط بهداشتی همراه با فاصله گذاری اجتماعی موثر دانست و بر آن تاکید کرد.

علیپوری با تاکید بر ضرورت همکاری دستگاه های متولی برای نظارت بر فعالیت بهداشتی میدان فروش دام بویژه در آستانه عید قربان گفت: پارسال 10 روز مانده به عید قربان، روزانه پنج هزار راس دام سبک و سنگین در میدان دام گنبدکاووس خرید و فروش شد.

نادر گوگلانی رییس اداره دامپزشکی گنبدکاووس هم بر ضرورت الزامی بودن رعایت دستورالعمل های بهداشتی برای بازگشایی مجدد میدان فروش دام شهرستان، تخلیه منظم فضولات دامی، برخورد با افرادی که خارج از میدان خرید و فروش دام می کنند و زدن ماسک هنگام مراجعه به این بازار تاکید کرد.

با تعطیلی میدان دام گنبدکاووس، شمار زیادی از دامداران در مسافت سه کیلومتری از پل گدم آباد تا حاشیه میدان این بازار، دام های خود را برای فروش عرضه می کنند.

گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت دومین شهرستان بزرگ گلستان است.

به گفته استاندار گلستان در حال حاضر بیش از 90 نفر به دلیل ابتلا به کرونا در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های استان بستری هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امروز شنبه اعلام کرد که تا به امروز 237 هزار و 878 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت 148 نفر در 24 ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به 11 هزار و 408 نفر رسید.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1055

به "خبرنگاران شکل گیری غیربهداشتی فروش دام گنبدکاووس در شرایط کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شکل گیری غیربهداشتی فروش دام گنبدکاووس در شرایط کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید