خبرنگاران تداوم فرایند همکاری های تجاری ایران و چین

به گزارش لوکو، تهران- خبرنگاران- همکاری های تجاری و بازرگانی ایران و چین به رغم کوشش های واشنگتن برای راه اندازی جنگ مالی علیه تهران طی چهار دهه گذشته هموار فرایند تصاعدی و رو به رشدی را تجربه نموده است.

خبرنگاران تداوم فرایند همکاری های تجاری ایران و چین

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

یکی از موضوعات داغ این روزها در رسانه ها مساله توافق 25 سال شراکت استراتژیک ایران با چین به شمار می آید.

رئیس جمهوری چین در بهمن ماه سال 1394 در سفری که به تهران داشت تأکید کرد که چین همیشه یک شریک تجاری قابل اعتماد برای ایران باقی خواهد ماند.

به باور کارشناسان مالی، برنامه 25 ساله همکاری چین و ایران اساس و بنیانی برای گسترش روابط دو جانبه است. دو کشور در زمینه های علمی، فنی و انرژی به یکدیگر احتیاج دارند و مکمل یکدیگرند. در چارچوب طرح یک کمربند و یک جاده صندلی ایران برای چین مهم است و افزایش همکاری دوجانبه راه را برای ورود دو کشور به بازار جهانی بازتر می نماید و ایران حلقه ای مهم در حمل ونقل کالای چین به آسیا و اروپا است.

به نوشته خبرگزاری الجزیره قطر، انعقاد توافق راهبردی میان ایران و چین سبب تقویت روابط دوجانبه خواهد شد. این دو کشور پس از آن به سوی همکاری های گسترده تر قدم بر می دارند و در عرصه های مختلف مکمل یکدیگر خواهد بود. ایران احتیاجهای عمده انرژی چین را بر آورده خواهد نمود و چین هم احتیاج ایران به فناوری را تامین خواهد نمود تا این کشور بخش های انرژی و زیر ساخت های خود را توسعه دهد.

به نوشته روزنامه الکترونیکی رای الیوم توافق همکاری راهبردی ایران و چین سبب گشایش راه ابریشم بین ایران و چین خواهد شد. این توافق صنعت نفت ایران را که به دلیل تحریم های آمریکا تاثیر پذیرفته است نجات خواهد داد و ایران خواهد توانست سطح فراوری خود را به بیش از 8 میلیون بشکه در روز برساند و 90 درصد احتیاجهای نفتی چین را فراهم کند.

از آنجائیکه پکن احتیاجمند انرژی است، ایران همیشه به عنوان یک شریک تجاری و مالی چین باقی بماند، ایران نیز می تواند از این فرصت استفاده کند تا از توانایی های چین در حوزه های مختلف به ویژه فن آوری اطلاعات، ارتباطات و فن آوری های نو بهره مند گردد.

حسام الدین حلاج معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران می گوید: حوزه آی تی و آی سی تی یکی از اولویت های دولت در جذب سرمایه گذاری خارجی است. ما به عنوان نمایندگان بخش خصوصی مشاهده نموده ایم که همیشه وقتی طرف های خارجی در مذاکرات شرکت می نمایند، یکی از نخستین موضوع هایی که دولت برای مشارکت به طرف های خارجی پیشنهاد می دهد، حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات است.

معاون امور بین الملل اتاق بازرگانی تهران بر این باور است: ظرفیت های زیادی در کشور برای جذب سرمایه گذاری خارجی وجود دارد. هم پروژه های متعدد بخش خصوصی است و هم خود دولت پروژه های زیرساختی و عظیمی را دارد که به سرمایه گذاری و مشارکت خارجی احتیاج دارند.

وی با اشاره به احتیاجهای زیرساختی کشور در حوزه فن آوری اطلاعات و ارتباطات گفت: یکی از بزرگترین پروژه های دولتی که بدون مشارکت خارجی امکان پیشرفت آن وجود ندارد، پروژه زیرساخت های توسعه شبکه نسل پنجم موبایل است که دولت همیشه از طرف های خارجی برای سرمایه گذاری و مشارکت در آن دعوت می نماید.

از دیگر سو به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران و چین دو کشور در مبادلات مالی مکمل یکدیگر هستند.

مجید رضا حریری براین باور است: امروز احتیاج به پایداری برای تامین منابع و شراکت در مبادلات همه جانبه را داریم که توافق نامه 25 ساله با چین می تواند این خواسته را تامین کند.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین با بیان اینکه این کاهش بیشتر به علت افت ارزش قیمت نفت است، اعلام نمود: طبق آخرین آمار در حدود یک ماه و نیم گذشته ارزیابی شده در صادرات غیرنفتی کمتر از 10 درصد کمبود روبرو شده ایم که با توجه به میزان صادرات احتمالا تا انتها سال میلادی قابل جبران نخواهد بود.

به گفته حریری، در پروژه ملی صادرات غیرنفتی به چین دو موضوع توسعه اقلام صادراتی فعلی از جمله فرش، صنایع دستی، پسته، انجیر، گلاب، خرما، پوست، شیرینی و شکلات و یافتن کالاهای جدید با قابلیت صادرات از ایران در دستور کار واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1160

به "خبرنگاران تداوم فرایند همکاری های تجاری ایران و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران تداوم فرایند همکاری های تجاری ایران و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید