حافظ پس از قرن ها در حافظه مردم زنده و با طراوات است

به گزارش لوکو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مردمی ترین شاعر، حافظ است، گفت: این شاعر پرآوازه پس از قرن ها در حافظه مردم زنده و با طراوات است.

حافظ پس از قرن ها در حافظه مردم زنده و با طراوات است

به گزارش خبرنگار از ، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و سومین مراسم بزرگداشت شاعر نامدار فارسی که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در آرامگاه حافظ برگزار شد، گفت: مردمی ترین شاعر حافظ است و او پس از قرن ها در حافظه مردم زنده و با طراوات است.

او با بیان اینکه امشب به یک دو محوری می پردازم که از این زاویه ها گرچه به آن توجه شده، اما می توان باز هم به آن دوباره نگریست اظهار کرد: نکته نخست این است که چرا حافظ به این میزان در حافظه مردمی ما زنده و با طراوت است.

صالحی اضافه کرد: شش و نیم قرن از مرگ حافظ می گذرد، اما هنوز حافظ تر و تازه است و این نکته بدیهی است بزرگان زیادی بعد از حافظ آمده اند داشتیم، اما حافظ مردمی ترین شاعر ایران است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه حافظ در حافظه این مردم، چون گل بهاری تر و تازه است ادامه داد: چرا و چگونه است که هنوز در حوزه نشر و انتشار دیوان حافظ هر سال با ده ها دیوان با تصحیح های مختلف با تیراژ های مختلف عرضه می شود و فضای مجازی هم مجال های جدیدی برای مراجعه به حافظ ایجاد کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: کمتر ایرانی است که چند بیتی از حافظ و گاه چندین غزل و گاهی غزل های بسیار از حافظ به خاطر نداشته باشد حافظ کنار طاقچه، سفره عید و یلدا در متن زندگی و حاشیه ما ایرانی ها است.

آغاز مراسم بزرگداشت حافظ در آرامگاه خواجه اهل راز

صالحی شرح داد: چه اکسیری حافظ دارد که می تواند بیش از شش و نیم قرن، مردم ایران را اینگونه با خود همراه و هم نفس کند.

او با بیان اینکه از زاویه های مختلف به این پرسش می توان پرداخت ادامه داد: به چند نکته اشاره می کنم نکته نخست این است که به نظر می آید که حافظ به خود آگاهی ما کمک می کند.

صالحی اضافه کرد: با حافظ خطوط ارتباطی پیدا می کنیم، چون می توانیم از طریق اول نقدی به درون مان بزنیم و چراغی به باطل مان بگشاییم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نصریح کرد: ساعت ها می توان در این زاویه سخن گفت که چگونه هر کس در آینه حافظ خودش را می بیند و تفسیر می کند، خودش را می بیند و بهتر می شناسد و این یکی از راز های ماندگاری حافظ است، چون حس میکنیم که با حافظ گویا نجوا با خود داریم.

صالحی بیان کرد: نکته دیگری که ما را با حافظ نزدیک می کند این است که ما مردم ایران در طول چهارده قرن یا چندین هزار سال در معبر زخم های داخلی و بیرونی بوده ایم و حافظ سنگ صبور درد ها و رنج های ما است.

صالحی اضافه کرد: نکته دیگری که باز راز ماندگاری حافظ را در حافظه مردمی ما تعریف می کند این است که حافظ تنها یک شاعر نیست، حافظ یک رسانه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: حافظ انتقال دهنده معنا نیست، حافظ حتی مولد معنا هم نیست بلکه حافظ معنای خامی را تولید می کند که مخاطب این معنای خام را فرآوری می کند.

صالحی گفت: خواجه حافظ در لابلای کلماتش و سطورش نقطه چین های فراوان دارد و این نقطه چین ها را که مخاطب پر می کند و در یک مشارکتی با حافظ قرار می گیرد احساس می کند که با حافظ دارد شاعرانگی می کند.

او بیان کرد: بخشی از ماندگاری حافظ به این است که جامعه ایرانی احساس نمی کند که شعر می خواند، بلکه احساس می کند با حافظ دارد شعر می سراید.

وزیر ارشاد با بیان اینکه حافظ در حافظه جهانی است، اضافه کرد: حافظ همانطوری که در حافظه ایرانی تداوم دارد در حافظ به حافظه جهانی نیز تداوم دارد و ما باید جایگاه حافظ را در حافظه جهانی بیش از پیش بشناسیم.

م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 465

به "حافظ پس از قرن ها در حافظه مردم زنده و با طراوات است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حافظ پس از قرن ها در حافظه مردم زنده و با طراوات است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید