تمایل کشورهای مختلف برای برگزاری موزه دائمی در ایران، تحریم ها تأثیری در برگزاری رویدادهای فرهنگی نداشته است

به گزارش لوکو، نشست خبری نمایشگاه باستان شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس، امروز سه شنبه 10 مهر با موضوع برگزاری و افتتاح این نمایشگاه در عصر امروز در محل موزه ملی ایران برگزار گشت.

تمایل کشورهای مختلف برای برگزاری موزه دائمی در ایران، تحریم ها تأثیری در برگزاری رویدادهای فرهنگی نداشته است

این نشست خبری با حضور هری توپان مدیر موزه درنتس، کیس بیجل معاون استاندار درنتس هلند، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران و محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی برگزار گردید.

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در ابتدای این نشست خبری در سخنانی به تشریح این نمایشگاه پرداخت و گفت: به دنبال تفاهم نامه بین دو موزه ایران و هلند مبنی بر برگزاری نمایشگاه متقابل، ابتدا موزه ملی ایران با 196 شیء نمایشگاهی را در هلند برگزار کرد و اکنون این نمایشگاه که شامل آثار تاریخی هلند است در تهران برگزار می گردد.

او اضافه کرد: از 27 خرداد که ما نمایشگاهی را در موزه درنتس برگزار کردیم تا امروز زمان زیادی نمی گذرد و این نشان می دهد که دو موزه عزم جدی برای برگزاری نمایشگاه به صورت متقابل دارند و این نوید را می دهیم که یک نمایشگاه بسیار خوبی برگزار خواهد شد.

نوکنده ادامه داد: نمایشگاه از سه بخش باستان شناسی، سفال قرن 19 و گالری تابلوهای نقاشی قرن 19 است و قدیمی ترین آثار این نمایشگاه مربوط به 50هزار سال پیش است. این نمایشگاه دارای کاتالوگ دوزبانه است و مبلغ ورودی برای این نمایشگاه 5هزار تومان در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد: در روزهای دوشنبه این نمایشگاه تعطیل است و در سایر ایام هفته هم زمان با ساعت فعالیت موزه ملی ایران در ساعات 9 الی 17 میزبان علاقه مندان است.

عبور از تنش های سیاسی با دیپلماسی فرهنگ

هری توپان مدیر موزه درنتس نیز در این نشست خبری با ابراز خرسندی از برگزاری نمایشگاه های متقابل بین ایران و هلند گفت: خوشبختانه چندی پیش نمایشگاهی از آثار ایران در هلند برگزار گردید که متقابل آن نیز این نمایشگاه در ایران در حال برگزاری است و خوشحالم که بگویم نمایشگاه ایران در هلند یک تجربه پیروز بود و صددرصد رضایت بخش برگزار گردید و حدود 7هزار نسخه کاتالوگ از این نمایشگاه منتشر شد که همه آن ها به فروش رسیده است.

او اضافه کرد: این کلکسیون و آثاری که قرار است در تهران به نمایش گذاشته گردد جزو بهترین اشیای تاریخی هلند است و خرسندیم که این اشیا در تهران به نمایش درمی آید چراکه قطعاً در دورانی که تنش های سیاسی به اوج خودش رسیده است توجه به فرهنگ می تواند به همسویی کشورها منجر گردد و به صلح و گسترش دوستی در جهان یاری کند. قبل از این در بعضی از کشورهای دیگر ازجمله چین نیز این نمایشگاه را برگزار نموده ایم و خوشحالیم که امروز این نمایشگاه در تهران برگزار می گردد.

توپان در ادامه گفت: این نمایشگاه دارای سه بخش است و امیدوارم که برگزاری این نمایشگاه دارای نتایج بسیار خوبی باشد و به نزدیکی فرهنگی دو کشور بیش ازپیش یاری کند.

آماده سازی میدان مشق برای برگزاری موزه دائمی کشورهای مختلف

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست خبری گفت: خوشحالیم که این نمایشگاه امروز افتتاح خواهد شد. این موضوع پیشنهادی بود که یک سال پیش از سوی مدیر موزه درنتس ارائه شد و بلافاصله گروه های متخصص دراین باره آنالیز این موضوع را شروع کردند و از ابتدا کوشش داشتیم تا یک نمایشگاه متفاوت باشد.

او ادامه داد: در گذشته نمایشگاه های ما رویکرد یک طرفه داشت و نمایشگاه های ما در کشورهای مختلف برگزار می شد اما خوشبختانه در سال های اخیر شاهد برگزاری نمایشگاه های دوطرفه و متقابل هستیم و تاکنون چند نمایشگاه برگزار گردیده است.

او توضیح داد: اعتقاد داریم دیپلماسی فرهنگی می تواند نسبت به هر دیپلماسی دیگری پیروز تر باشد و می تواند زمینه صلح را بیشتر از هر نوع دیپلماسی دیگر فراهم کند. خوشبختانه در حال حاضر همکاران ما در موزه ملی ایران تجربه بیشتری در هر برگزاری نمایشگاه کسب می نمایند و خوشبختانه با برگزاری هر نمایشگاه شاهد احساس رضایت همگانی از این نوع فعالیت ها هستیم. باید کوشش کنیم که علاوه بر موزه ملی سایر موزه های مهم ما در ایران و حتی موزه های خصوصی و مجموعه های خصوصی ما نیز بتوانند با جهان همکاری نمایند.

او اضافه کرد: تجربه ای که در برگزاری نمایشگاه های متفاوت رخ داده است، یک تجربه متفاوت است، به عنوان مثال در نمایشگاه ایران در هلند روح ایران به نمایش درآمده بود و آثار تاریخی و تصاویر نقاشی و تصاویری از آثار تاریخی ایران مانند بیستون و... به خوبی توانسته بود ایران را معرفی کند و هر بازدیدنماینده تحت تأثیر این فضای زیبا در نمایشگاه قرار می گرفت.

طالبیان در ادامه گفت: نمایشگاهی هم که امروز در تهران افتتاح می گردد به این علت مهم است که ما بیش ازپیش با بخشی از تاریخ اروپا آشنا می شویم که در این نمایشگاه یک مومیایی متعلق به 2هزار سال پیش به نمایش درمی آید و یا آثار تاریخی با قدمت 50هزار سال و نیز تابلوهای نقاشی زیبا و... می تواند باعث آشنایی بیشتر ما با تاریخ هلند گردد.

او ادامه داد: امروز خوشبختانه در مرحله ای هستیم که بعضی از کشورها برای ایجاد موزه دائمی در ایران تمایل دارند و ازاین رو در حال کوشش برای آماده سازی بعضی از اماکن مانند میدان مشق برای اجرای این مهم هستیم که این اعلام آمادگی و تمایل نشان دهنده دیپلماسی پیروز ایران در حوزه فرهنگ است.

کیس بیجل معاون استاندار درنتس هلند نیز در این نشست خبری در سخنانی گفت: ما به آزادی فرهنگی موزه ها اعتقاد داریم و خوشحالم که آثاری از موزه درنتس در مهد تمدن یعنی ایران به نمایش گذاشته می گردد.

او با مهم ارزیابی کردن همکاری موزه ملی ایران و موزه درنتس هلند اضافه کرد: زمانی که از من برای همراهی با این آثار تاریخی در سفر به ایران و برپایی نمایشگاه در موزه ملی ایران دعوت شد، بی درنگ پذیرفتم و خوشحالم که این نمایشگاه امروز در تهران گشایش می یابد و امیدوارم که بازدیدنمایندگان زیادی از این نمایشگاه بازدید نمایند.

او در ادامه داد: سیاست امری است پیچیده و اگر سیاست نتوانسته است پیروزیت آمیز باشد و عملکرد پیروزی داشته باشد شاید فرهنگ بتواند در این حوزه نقش خوبی را ایفا نماید.

استقبال هلندی ها از نمایشگاه ایران

بخش دوم این نشست خبری به پرسش و پاسخ خبرنگاران با مسئولان ایرانی و هلندی اختصاص داشت که هری توپان مدیر موزه درنتس در پاسخ به سؤالی در مورد تعداد بازدیدنمایندگان از نمایشگاه ایران در هلند گفت: تاکنون 80هزار نفر از این نمایشگاه بازدید نموده اند که 99درصد بازدیدنمایندگان از این نمایشگاه هلندی بودند.

مدیر موزه درنتس هلند در پاسخ به سؤال دیگری در مورد علت انتخاب ایران برای برگزاری این نمایشگاه نیز گفت: دو سال پیش در شهر بن آلمان از نمایشگاهی از آثار تاریخی ایران بازدید کردم و تحت تأثیر این نمایشگاه قرار گرفتم و در تماس با مسئولان موزه ملی ایران پیشنهاد برگزاری این نمایشگاه را دادم.

او همچنین به شیوه مدیریت موزه درنتس اشاره نمود و اضافه کرد: شیوه مدیریت موزه ما به صورت هیئت امنایی است و یارانه نیز دریافت می کنیم. نیمی از بودجه ما را دولت تأمین می نماید و نیمی دیگر را نیز خودمان تأمین می کنیم.

توپان در پاسخ به سؤال دیگری درخصوص بیمه آثار تاریخی ایران و هلند در دو نمایشگاه متقابل نیز گفت: به وسیله یک شرکت بیمه ای آثاری که از سوی هلند به ایران ارسال شده است، بیمه شده اند.

جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران نیز در پاسخ به سؤالی در مورد هزینه های برگزاری این نمایشگاه و درآمدهای حاصله از برگزاری این نمایشگاه ها گفت: بیمه آثار، حمل ونقل هوایی تا فرودگاه امام، کاتالوگ، عکاسی از اشیا و... را موزه درنتس پرداخت نموده است، اما هزینه های انتقال اشیا از فرودگاه امام، اقامت مهمانان، ساخت ویترین و فضاسازی نمایشگاه و... از سوی ایران تأمین می گردد و درآمدهای حاصل از این نمایشگاه به ایران اختصاص می یابد. درباره نمایشگاه لوور در تهران نیز ما 720 میلیون تومان بلیت فروختیم و بانک آینده به عنوان اسپانسر هیچ گونه هزینه ای از ما دریافت نکرد بلکه 1/5 میلیارد تومان نیز این بانک برای خرید تجهیزات موزه ای به ما یاری کرد. البته برای این نمایشگاه نیز هنوز اسپانسری جذب نشده و به دنبال جذب یک اسپانسر هستیم.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی نیز در ادامه این نشست خبری و در پاسخ به سؤالی در مورد تبدیل این نمایشگاه فرهنگی به عنوان یک فرصت و رویداد گردشگری نیز گفت: وقتی این نمایشگاه در رسانه ها اطلاع رسانی می گردد افراد زیادی برای بازدید از این نمایشگاه علاقه مند می شوند که به عنوان مثال در نمایشگاه لوور شاهد تشکیل صف های طولانی برای بازدید از این نمایشگاه بودیم. در مورد بازدید تورهای خارجی از این نمایشگاه نیز برنامه ریزی هایی اجرا شده است و در برنامه های تورهای ورودی به ایران در نظر گرفته شده است و چون این نمایشگاه تا فروردین سال آینده ادامه دارد می توانیم برای بازدید تورهای خروجی در دو فصل پائیز و زمستان از این نمایشگاه برنامه ریزی کرد.

بی تأثیر بودن تحریم ها در حوزه فرهنگ

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور نیز در پاسخ به سؤالی در مورد تأثیرات تحریم در برپایی نمایشگاه های بین المللی گفت: من تغییری احساس نکردم و در حوزه فرهنگی هیچ تغییری نسبت به گذشته ایجاد نشده است و اکنون شاهد درخواست هایی در مورد برگزاری نمایشگاه های متقابل هستیم و این نشان می دهد افراد فرهنگی در جهان به توسعه فرهنگ یاری می نماید، سیاست پیچیده است اما فرهنگ به نزدیکی کشورها یاری می نماید و تحریم ها تأثیری در برگزاری این رویدادهای فرهنگی نداشته است.

منبع: سازمان میراث فرهنگی
انتشار: 9 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 307

به "تمایل کشورهای مختلف برای برگزاری موزه دائمی در ایران، تحریم ها تأثیری در برگزاری رویدادهای فرهنگی نداشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تمایل کشورهای مختلف برای برگزاری موزه دائمی در ایران، تحریم ها تأثیری در برگزاری رویدادهای فرهنگی نداشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید