برترین زمان برای خوردن میوه چه زمانی است؟ (4 باور غلط)

به گزارش لوکو، بر خلاف مقالات آنلاینی که در زمینه تغذیه منتشر شده است، برای میوه خوردن زمان خاصی وجود ندارد. یعنی شما می توانید هر زمانی از شبانه روز که دوست داشتید میوه بخورید و از مزایای آن برای سلامتی خود بهره مند شوید. اگر درگیر دیابت هستید یا در فکر کاهش وزن، مصرف میوه برترین کار برای شما است. خیلی از مقالات ادعا نموده اند که مصرف میوه با معده خالی، همراه با غذاهایی خاص یا در بعدازظهر اشتباه است اما هنوز هیچ مدرک علمی ای برای این ادعا پیدا نشده است.

برترین زمان برای خوردن میوه چه زمانی است؟ (4 باور غلط)

در این مطلب از خبرنگاران مگ می خواهیم 4 باور غلط عمومی درباره زمان مصرف میوه را همراه با راه های زمان بندی مصرف میوه برای کاهش وزن و مدیریت دیابت آنالیز کنیم.

باور غلط اول: بعدازظهر برترین زمان برای مصرف میوه است

برخی از منابع می گویند مزایای سلامتی خوردن میوه در بعدازظهر بیشتر از مصرف آن در صبح است. برخی دیگر هم می گویند برترین زمان صبح است و میوه را باید همراه با یک لیوان آب خورد. این در حالی است که هیچ مدرک علمی درباره این دو ادعا وجود ندارد. البته مصرف یک میان وعده با قند بالا در بعدازظهر می تواند با افزایش سطح قند خون دستگاه گوارش را فعال نگه دارد و ممکن است هواداران مصرف میوه در بعدازظهر بر همین اساس این ایده را بیان نموده باشند.

این در حالی است که تمام غذاهای حاوی کربوهیدرات باعث افزایش قند خون می شوند و ساعت مصرف آن ها تاثیر چندانی بر مقدار اثرگذاری شان ندارد. دستگاه گوارش همواره آماده است تا به محض مصرف غذا فعالیت خود را آغاز کند. انتخاب میوه به عنوان میان وعده یک انتخاب عالی است. میوه ها سرشار از فیبر و کربوهیدرات های پیچیده هستند و هضمشان بیشتر از کربوهیدرات های ساده، مثل نان سفید، طول می کشد. این موضوع باعث می گردد مدت زمان بیشتری سیر بمانید و در نتیجه در طول روز به سراغ میان وعده های ناسالم نروید.

طیف وسیع ویتامین ها و مواد معدنی موجود در میوه ها هم می تواند در افزایش مقدار سلامتی شما موثر باشد. مصرف میوه با چربی یا پروتئین سالم می تواند تعادل غذایی و انرژی پایدارتری را فراهم کند. شما می توانید میوه را همراه با یک مشت کوچک آجیل، دانه های مغذی یا آووکادو به عنوان یک میان وعده کامل مصرف کنید.

باور غلط دوم: قبل خواب هرگز میوه نخورید

خوردن یک وعده غذایی قبل از خواب می تواند چرخه خواب را مختل کند اما مصرف میوه در این ساعات، نسبت به غذاهای کامل و پیچیده، اختلال کمتری در چرخه خواب ایجاد می نماید. طبق اعلام بنیاد ملی خواب هضم برخی از غذاها نیازمند فرآیندهای کامل گوارشی است و به همین علت مصرف آن ها در ساعات پایانی روز می تواند چرخه ی خواب را مختل کند. آن ها توصیه می نمایند افراد از مصرف غذاهای حاوی قند فرآوری شده، به علت افزایش و کاهش سریع سطح انرژی بدن، قبل از خواب پرهیز نمایند.

پس انتخاب میوه به عنوان میان وعده قبل از خواب می تواند گزینه مناسبی باشد. خوردن یک موز قبل از خواب می تواند پتاسیم کافی برای جلوگیری از گرفتگی ماهیچه ها در طول شب را فراهم کند. بعلاوه میوه های حاوی مقدار زیاد منیزیم مثل زردآلو و خرمالو می تواند خواب آرام تری را برای شما به همراه داشته باشد.

باور غلط سوم: وقتی معده خالی است میوه بخورید

برخی از افراد معتقدند مصرف میوه با معده خالی باعث جذب بهتر و بیشتر مواد مغذی و ویتامین ها می گردد و در نتیجه فواید سلامتی بیشتری برای آن ها دارد. این باور غلط ریشه در مقالات زرد وب سایت های غیرمعتبر دارد. آن ها می گویند خوردن میوه همراه با غذا باعث کندتر شدن فرآیند هضم شده و در نتیجه غذا طولانی تر از حالت عادی در معده می ماند. پوسیده و تخمیر شدن غذا در این مدت باعث ایجاد گاز شده و نفخ و ناراحتی گوارشی را با خود به همراه دارد.

درست است که میوه باعث کند شدن عملیات هضم می گردد اما میوه ها سرشار از فیبر هستند و می توانند غذا را راحت تر در طول دستگاه گوارش حرکت دهند. فیبر بخش مهمی از تمام رژیم های غذایی است و باعث تقویت و بهبود سلامت روده می گردد. بعلاوه هضم کندتر به شما یاری می نماید مدت طولانی تری احساس سیری داشته باشید.

حتی اگر میوه مدت بیشتری در معده باقی بماند امکان رشد بیش از حد باکتری ها وجود ندارد؛ این از قابلیت های خاص معده است. میوه ها شانس پوسیدگی ندارند و اغلب میکروارگایسم ها نمی توانند در اسید معده رشد نمایند. البته این توضیحات شامل افراد مبتلا به مسائل گوارشی نمی گردد پس اگر شما از این دسته از افراد هستید حتما برای زمان و شکل مصرف میوه با پزشک متخصص مشورت کنید.

باور غلط چهارم: افراد دیابتی باید میوه را با فاصله از غذا بخورند

اغلب مردم باورد دارند که برترین زمان برای مصرف میوه در افراد مبتلا به دیابت 1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا است. همانطور که گفتیم عموم مردم فکر می نمایند مصرف میوه همراه با غذا در هضم اختلال ایجاد می نماید و این موضوع می تواند باعث ایجاد اختلال در دستگاه گوارش افراد مبتلا به دیابت گردد.

باید بدانید این موضوع از نظر علمی اثبات نشده است و مصرف میوه هیچ اختلالی در فرآیند هضم ایجاد نمی نماید. بعلاوه مصرف میوه تنها راه ورود قند به جریان خون افراد مبتلا به دیابت است و آن ها می توانند با مصرف میوه همراه با غذاهای مختلف مقدار قند خون خود را به خوبی افزایش دهند. ترکیب میوه ها همراه با غذاهای حاوی پروتئین، فیبر یا چربی می تواند برترین اتفاق برای دستگاه گوارش فرد مبتلا به دیابت باشد.

تحقیقات نشان داده است که پروتئین، فیبر و چربی به معده یاری می نماید غذا سریع تر از روده کوچک بگذرد و مقادیر کمتری قند جذب گردد؛ در نتیجه تاثیر چشمگیری بر سطح قند خون دارد. بعلاوه تعیین شده است که فیبر محلول می تواند افزایش قند خون را کاهش داده و برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید باشد.

چه زمانی میوه بخوریم تا لاغر شویم؟

هیچ زمان بندی کلی و معجزه آسایی برای مصرف میوه با هدف کاهش وزن وجود ندارد اما به صورت کلی به علت وجود فیبر بالا در میوه ها، مصرف آن ها می تواند مدت بیشتری احساس سیری ایجاد کند. در مقاله ای که در سال 2017 منتشر شد اعلام شد که یک رژیم غذایی حاوی فیبر زیاد می تواند به افراد یاری کند تا غذای کمتری مصرف نمایند.

دریافت کالری کمتر باعث کاهش وزن می گردد و در نتیجه افرادی که قصد کاهش وزن دارند بهتر است از میوه در رژیم غذایی شان استفاده نمایند. خوردن میوه های مغذی و کم کالری قبل از غذا ممکن است باعث ایجاد احساس سیری در افراد گردد و در نتیجه از پرخوری یا مصرف میان وعده های ناسالم جلوگیری می نماید.

برترین زمان مصرف میوه برای افراد مبتلا به دیابت

مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات می تواند باعث افزایش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت گردد و این موضوع به مرور می تواند در طولانی مدت باعث پایداری شرایط سلامت آن ها گردد. میوه ها حاوی کربوهیدرات های مختلف از جمله قند هستند و می توانند به صورت مستقیم بر سطح قند خون تاثیر بگذارند. البته میوه ها شاخص گلیسمی پایینی دارند، یعنی در مقایسه با مواد غذایی دیگر تاثیر کمتری بر قند خون دارند. اما علت ارزشمندتر بودن آن برای افراد مبتلا به دیابت حجم زیاد فیبری است که در خود دارند.

برای کاهش تاثیر میوه ها بر قند خون می توانید آن ها را با سایر مواد غذایی حاوی پروتئین یا چربی مصرف کنید. فیبر میوه می تواند ورود قندها به روده کوچک را کند نمایند. اگر میوه را به صورت جداگانه، یعنی بدون ترکیب با مواد غذایی دیگر، مصرف کنید در زمان کوتاهی مقدار زیادی از قند وارد خون می گردد. پس حتما میوه را با پروتئین یا چربی سالم مصرف کنید. برای پیدا کردن ترکیب های مناسب با شرایط بدنی خود حتما با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

مرور کلی

میوه ها حاوی مواد مغذی مفید، فیبر، انواع ویتامین و مواد معدنی هستند و همین موضوع آن ها را به غذایی مفید برای بدن تبدیل نموده است. باورهای غلط زیادی درباره برترین زمان مصرف میوه وجود دارد، باورهایی که هیچ پشتوانه علمی معتبری ندارند. به طور خلاصه باید بدانید که هیچ زمان مناسب یا نامناسبی برای مصرف میوه وجود ندارد پس به راحتی و در هر زمانی که مایل بودید می توانید میوه بخورید. البته اگر رژیم غذایی کاهش وزن دارید یا مبتلا به دیابت هستید باید برای برنامه ریزی مصرف میوه با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: medicalnewstoday

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 فروردین 1401 بروزرسانی: 30 فروردین 1401 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1972

به "برترین زمان برای خوردن میوه چه زمانی است؟ (4 باور غلط)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین زمان برای خوردن میوه چه زمانی است؟ (4 باور غلط)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید