اندیشکده آمریکایی: بن نایف با واشنگتن همسوتر از بن سلمان است خبرنگاران

به گزارش لوکو، اندیشکده بروکینگز به لزوم فشار دولت آمریکا به ولی عهد سعودی برای آزادی محمد بن نایف پرداخت و او را مهره ای همسوتر با واشنگتن دانست.

اندیشکده آمریکایی: بن نایف با واشنگتن همسوتر از بن سلمان است خبرنگاران

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اندیشکده آمریکایی بروکینگز، در نوشتاری محمد بن نایف، ولی عهد سابق سعودی و زندانی را گزینه بهتری برای آمریکا به جای محمد بن سلمان معرفی کرد.

به نوشته این اندیشکده، محمد بن نایف جرم مرتکب نشده و تنها دلیل زندانی شدن وی این است که مسئله ای برای محمد بن سلمان ایجاد نکند و همزمان احتمال هرگونه اقدام دولت بایدن در مورد محمد بن نایف پایین است.

بروکینگز با بیان اینکه محمد بن سلمان فردی خطرناک است، اضافه نمود: ضروری است تا دولت بایدن به سرعت در این باره وارد عمل گردد، چرا که او سهم بالایی در امنیت ملی آمریکا دارد و اکنون زندگی اش در خطر است.

در ادامه این مقاله آمده است که محمد بن نایف زمانی که در سال 1998 وزارت کشور سعودی را بر عهده داشت، نقشه تروریست های القاعده برای حمله به کنسولگری آمریکا در شهر جده و کشتن معاون رئیس جمهور آمریکا را ناکام گذاشت.

همچنین بن نایف روابط نزدیکی با باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا داشت. جرج تنت مدیر اسبق سی آی. ای در این باره به بروکینگز گفت که محمد بن نایف از مهم ترین شرکای آمریکا در مبارزه با القاعده به شمار می رفت و در دوره مسئولیت وی در وزارت کشور سعودی، موفقیت های زیادی در این باره به دست آورد.

بروکینگز سپس از دولت آمریکا خواست تا بر ریاض جهت آزادی محمد بن نایف فشار آورد و نوشت که او می تواند یک جایگزین بالقوه برای محمد بن سلمان باشد.

چندی پیش منابع مطلع در عربستان سعودی گفتند که محمد بن سلمان بشدت نگران افزایش فشار ها از جانب دولت آمریکا در مورد آزادی شاهزادگان زندانی است.

به گفته این منابه به ویکیلیکس سعودی، محمد بن سلمان کوشش دارد با آزادی زندانیان دارای تابعیت آمریکایی یا فعالان حقوق بشر، رضایت دولت بایدن را جلب کند تا کاری به آزادی شاهزادگان زندانی نداشته باشد.

محمد بن نایف از ژانویه 2015 تا ژانویه 2017، ولی عهد عربستان سعودی بود که با حکم ملک سلمان کنار گذاشته شد و محمد بن سلمان جای او را گرفت. بن نایف در پنجم مارس 2020 به همراه عمویش احمد بن عبدالعزیز به اتهام خیانت دستگیر و روانه زندان شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1466

به "اندیشکده آمریکایی: بن نایف با واشنگتن همسوتر از بن سلمان است خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندیشکده آمریکایی: بن نایف با واشنگتن همسوتر از بن سلمان است خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید