اقداماتی که پس از گزیدگی باید انجام داد

به گزارش لوکو، مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول اقدامات اولیه برای مصدومین ناشی از گزیدگی را شرح داد.

اقداماتی که پس از گزیدگی باید انجام داد

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی خبرنگاران ، ندا محمدسعید با اشاره به اقدامات اولیه برای مصدومین ناشی از گزیدگی، اظهار کرد: در ابتدا باید بیمار را آرام و از حرکات بیش از حد او جلوگیری کرد و عضو محل گزیدگی را بی حرکت و هم سطح یا پایین تر از سطح قلب نگه داشت.

او اضافه نمود: بستن یک نوار محکم و پهن، چند انگشت بالاتر از محل گزیدگی به ویژه اگر محل گزیدگی در دست ها یا پا ها باشد، توصیه می گردد؛ بستن نوار نباید آن قدر سفت باشد که جریان خون اندام را مختل کند.

محمدسعید گفت: برای مارگزیدگی باید از سرد کردن عضو با آب سرد یا یخ و از روش های سنتی مثل بریدن و مکیدن محل گزیدگی خودداری گردد و باید هر چه سریع تر فرد مارگزیده را به اورژانس بیمارستان منتقل کرد؛ زمان را با کوشش برای کشتن و یا گرفتن مار از دست ندهید. نگهداری حیوانات در محل زندگی انسان توصیه نمی گردد.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: بر اساس گزارش آماری سال 99، مسمومیت ناشی از گزیدگی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول در مجموع یک هزار و 212 مورد به ثبت رسیده است که 808 مورد عقرب گزیدگی، 196 مورد سگ گزیدگی، 148 مورد مارگزیدگی و 60 مورد زنبورگزیدگی بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1833

به "اقداماتی که پس از گزیدگی باید انجام داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقداماتی که پس از گزیدگی باید انجام داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید