استخراج 4 تا 6 درصد از رمزارز های دنیا در ایران

به گزارش لوکو، مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و امور طرح های وزارت صمت گفت: ظرفیت پردازش استخراج مراکز مجاز امروز 650 هزار تراهش برثانیه است که با نرخ روز بیت کوین معادل روزانه 200هزار دلار می گردد. به نظر می رسد با فرض بسیار ضعیف اختصاص تمام رمزارز استخراجی به بانک مرکزی حتی استخراج در یک سال هم جوابگوی احتیاج یک روز سامانه نیما هم نخواهد بود.

استخراج 4 تا 6 درصد از رمزارز های دنیا در ایران

به گزارش ایلنا، علیرضا هادی در خصوص استفاده از رمزارز ها در حوزه تجارت اظهار کرد: اگر رمزارز هایی که استخراج شده اند به درستی احراز گردد و در خدمت فراوری و تجارت کشور قرار بگیرند می توانند یاری نماینده باشند، اما متاسفانه میزان رمز استخراج شده در کشور آمار کمی دارد.

وی گفت: تا به امروز به دلیل اینکه فعالیت رسمی خود را تازه شروع نموده اند رمزارز قانونی چندانی فراوری نشده است. ضمن اینکه استخراج نمایندگان مخیر هستند که مالیات بدهند و رمزارز را نگه دارند یا مالیات صفر گردد و رمزارز را به بانک مرکزی تسلیم نمایند. پس تعداد زیادی نگه می دارند به این امید که بعد ها با قیمت بالاتری بفروشند. پس خیل عظیمی از این ها اصلا به تجارت خارجی کشور نخواهد رسید.

هادی در ادامه اضافه نمود: بانک مرکزی استفاده از رمز ارز های حاصل از استخراج را برای تجارت مجاز نموده است و آن ها رمزارز سفید نیز گفته می گردد که عدد بزرگی را دربر نمی گیرند. بانک مرکزی که مسئول سیاست گذاری در این مورد است رمز ارز های حاصل از مبادله را برای مصارف این چنینی مجاز نمی شمارد. با این حال هر میزان هم که رمز ارز های حاصل از استخراج کم یا زیاد باشد امکان استفاده از آن در تجارت خارجی وجود دارد، اما متاسفانه به علت میزان کم، تاثیر چندانی در تجارت خارجی کشور ندارد. یک بخش از درآمد هم بایستی برای واردات تجهیزات و دستگاه های استخراج رمزارز صرف گردد، چون این تجهیزات به شدت احتیاج به بروزرسانی دارند باز هم بخش بزرگی برای تجارت خارجی حذف خواهد شد.

مدیرکل دفتر سرمایه گذاری و امور طرح های وزارت صمت در پاسخ به سوالی در خصوص راه های افزایش استفاده از رمزارز ها در تجارت گفت: ما در دستورالعمل هایی که برای صدور مجوز صادر نموده ایم، حداقل سخت گیری ها را گذاشته ایم و محدودیت های چندانی نداریم تا افراد به صورت قانونی کار نمایند، بنابراین از طرف وزارت وزارت صمت محدویتی وجود ندارد.

وی افزود: مذاکراتی با بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت برای استفاده از رمزارز ها در تجارت و واردات اجرا شده است.

هادی در خصوص فرایند میزان استخراج رمزارز گفت: استخراج رمزارز بیشتر به قیمت رمز ارز ها و جذابیت آن برای افراد است، اینکه ما آن ها را در تجارت خارجی به رسمیت بشناسیم حتما در افزایش استخراج تاثیرگذار است، اما نقش اصلی را بخش مالی موضوع بازی می نماید.

وی با اشاره به آمار مجوز های صادره و میزان استخراج در کشور گفت: در مجموع 2333 فقره جواز تاسیس و 15 فقره پروانه بهره برداری برای رمزارز ها صادر شده است. برآورد می گردد که حدود 4 تا 6 درصد از استخراج جهانی رمزارز در ایران انجام می گردد، این استخراج غیرقانونی و زیرزمینی است.

هادی همچنین افزود: ظرفیت پردازش استخراج مراکز مجاز امروز 650 هزار تراهش برثانیه است که با نرخ روز بیت کوین معادل روزانه 200هزار دلار می گردد. به نظر می رسد با فرض بسیار ضعیف اختصاص تمام رمزارز استخراجی به بانک مرکزی حتی استخراج در یک سال هم جوابگوی احتیاج یک روز سامانه نیما هم نخواهد بود.

منبع: فرارو
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: luku.ir شناسه مطلب: 1599

به "استخراج 4 تا 6 درصد از رمزارز های دنیا در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استخراج 4 تا 6 درصد از رمزارز های دنیا در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید